הרשמה לאתר
ערוץ הידברות - שידור חי, סרטים, הרצאות ביהדות, זוגיות, תורה, חינוך, קבלה ועוד
          המלץ לחבר הוסף למועדפים הפוך לדף הבית צור קשר
הידברות שופס שאל את הרב הרב זמיר כהן אירועים ונופשים עולם הילדים המגזין ערוץ הידברות דף ראשי
אפליקציות דרושים מתנדבים בית הידברות שותפות בהידברות תנ"ך פרשת השבוע הידברות נשית הרב יצחק פנגר הידברות סופשבוע מוזיקה יהודית שידוכים
ראשי שאלות ותשובות מידע לקהילה
סתירות בתורה - ביקורת המקרא
מענה לשאלה

שלום וברכה

חבל שיש אנשים בחוץ שלקחו לעצמם את התפקיד `לבקר את המקרא` כשחכמי ישראל הם בעצמם כבר ביקרו את התורה ואת הסתירות לכאורה, ואף העלו את המסקנות שלהם ואת הקבלות שלהם דור אחרי דור עד כותב התורה עצמו, ודבריהם מיישבים את הסתירות באופן מלא, זוהי מטרת התורה שבעל פה שנמסרה יחד עם התורה שבכתב, לבקר את התורה שבכתב ככל הניתן, ולהסיק את המסקנא המתבקשת. אפשר לומר שבישיבות עוסקים כל היום ב`ביקורת המקרא` אבל בכלים הנכונים, ועם זכות גישה למאגרי החכמה האין סופיים של חז``ל שקבלו את הפירוש האמיתי לתורה שבכתב.

כלל בסיסי לכל הנוטל על עצמו תפקיד `מבקר`, שללא אפשרות גישה מלאה לתיקים המבוקרים בלתי אפשרי לערוך את הביקורת הנדרשת, אולי יש שם מידע שתשנה את הביקורת ותהפוך אותו על פיה. אלו שנטלו על עצמם את היומרה לבקר את המקרא מבלי שיהיה להם ידע בסיסי בתורה המצורפת לתורה שבכתב, קרי `התורה שבעל פה`, אין למסקנותיהם שום ערך מדעי או כל שהיא.

מכיון שמציאות התורה שבעל פה בצמוד לתורה שבכתב הוכחה מעל כל ספק, [ראה בלינק: http://www.hidabroot.org/CommunityDetail.asp?FaqID=15468&SubID=13043 ] הרי שמבקר תורה שבכתב ללא שיבדוק או יאמין בתורה שבעל פה, כמוהו כסנדלר ללא מרצע, וכחייט ללא מחט וכו`. ומכאן ל`סתירות לדוגמא` שהבאת:

א. ביארו חז``ל ודבריהם הובאו בפירושו של רש``י (בראשית פרק ב פסוק ח) וזה לשונו: אם תאמר הרי כבר נאמר ויברא וגו` את האדם וגו` ראיתי בברייתא של ר` אליעזר בנו של ר` יוסי הגלילי מל``ב מדות שהתורה נדרשת וזו אחת מהן, כלל שלאחריו מעשה, הוא פרטו של ראשון.

ויברא וגו` את האדם, זהו כלל,. סתם בריאתו מהיכן וסתם מעשיו. חזר ופירש, וייצר ה` אלהים וגו` ויצמח לו גן עדן ויניחהו בג``ע ויפל עליו תרדמה, השומע, סבור שהוא מעשה אחר ואינו אלא פרטו של ראשון, וכן אצל הבהמה חזר וכתב ויצר ה` וגו` מן האדמה כל חית השדה כדי לפרש ויבא אל האדם לקרות שם, וללמד על העופות שנבראו מן הרקק: עכ``ל. משמעות בריאתם כאחד, ובריאת האשה מהצלע, הינו נושא לדיון אצל חז``ל וכך נאמר בתלמוד הבבלי שמתחילה נבראו כיחידה אחת גוף בעל שני פנים מפנים ומאחרו, ואחר כך ננסרו זה מזה, וזהו פרשת לקיחת הצלע שפירושו בלשון הקודש `צד`, [ולא צלע מלשון `צלעות` שזהו רק בלשון הקודש של המשנה, אבל לא בתנ``ך], שהקב``ה כרת את הצד הנקבי מהחלק הזכרי והעמיד אותה כשלעצמה.

ב. מפת ארץ ישראל המובטחת לאברהם אבינו הינו בין נהר פרת לבין נהר מצרים – הנילוס, זוהי הארץ המובטחת שתהיה שלנו רק באחרית הימים, זוהי ארץ הכוללת את עשרת העמים כמפורש בתורה (בראשית פרק טו) בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה` אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת: אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי: וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים: וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִי:

אנחנו קבלנו בכניסת יהושע לארץ רק שבעה מביניהם, הכנעני, החתי, האמורי, הפריזי, היבוסי, הגרגשי, וארץ הרפאים שהוא ארץ עוג מלך הבשן, את היתר דהיינו קיני, קניזי, קדמוני, אנחנו אמורים לרשת רק באחרית הימים, וכמפורש בתורה (דברים פרק יט) וְאִם יַרְחִיב ה` אֱלֹהֶיךָ אֶת גְּבֻלְךָ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ וְנָתַן לְךָ אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר דִּבֶּר לָתֵת לַאֲבֹתֶיךָ:כִּי תִשְׁמֹר אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת לַעֲשֹׂתָהּ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה` אֱלֹהֶיךָ וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו כָּל הַיָּמִים וְיָסַפְתָּ לְךָ עוֹד שָׁלֹשׁ עָרִים עַל הַשָּׁלֹשׁ הָאֵלֶּה: וזוהי הבטחה לימות המשיח כפי מה שביאר הרמב``ם (הלכות רוצח ושמירת הנפש פרק ח הלכה ד):

``בימי המלך המשיח מוסיפין שלש אחרות על אלו השש שנאמר ויספת לך עוד שלש ערים על השלש האלה, והיכן מוסיפין אותן בערי הקיני והקנזי והקדמוני שנכרת לאברהם אבינו ברית עליהן ועדיין לא נכבשו, ועליהן נאמר בתורה ואם ירחיב ה` אלהיך את גבולך כאשר נשבע לאבותיך ונתן לך את כל הארץ אשר דבר לתת לאבותיך ויספת לך עוד שלש ערים על השלש האלה. וזוהי אחת מההוכחות למלך המשיח מן התורה, כפי שביאר הרמב``ם (הלכות מלכים פרק יא) וזה לשונו: המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל, וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם, מקריבין קרבנות, ועושים שמיטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה, וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו, לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו שנאמר..., ...אף בערי מקלט הוא אומר אם ירחיב ה` אלהיך את גבולך ויספת לך עוד שלש ערים וגו` ומעולם לא היה דבר זה, ולא צוה הקב``ה לתוהו...``.

ג. החיות בתיבת נח, בכללות נכנסו שניים שניים מכל מין החי, הוראה מיוחדת נאמרה בנוגע לבהמות וחיות הטהורים לאכילה ע``פ התורה שמהם יכניסו לתיבה שבעה שבעה [אף שאז עדיין לא ניתנה התורה מ``מ נאמרה ההוראה על פי מה שיתחדש במתן תורה], יש להבחין כי ההוראה הכללית להכניס שניים מכל מין החי נאמרה מאה ועשרים שנה לפני המבול, כשניתנה ההוראה להתחיל בבניית תיבת ההצלה, שאז נאמרה לו בכללות המטרה ואת היעדים של התיבה, רק בסמיכות לאירוע המבול נאמרה ההוראה הפרטית שמהמינם הטהורים יכניסו שבע.

אינני יודע מה כאן הסתירה, אפי` לכאורה. ד. עניין המרגלים מבואר ברש``י (במדבר פרק יג פסוק ב) וברמב``ן שם, שלא נאמר בתורה `שלח אנשים` וגו` אלא `שלח לך אנשים` והכוונה: ``לך: לדעתך, אני איני מצוה לך, אם תרצה שלח, לפי שבאו ישראל ואמרו (דברים א, כב) נשלחה אנשים לפנינו, כמה שנאמר (שם) ותקרבון אלי כלכם וגו`, ומשה נמלך בשכינה.

אמר אני אמרתי להם שהיא טובה, שנאמר (שמות ג, יז) אעלה אתכם מעני מצרים וגו`, אם תרצו שלח, והשם היודע עתידות צוהו שישלח איש אחד איש אחד מכל מטות ישראל ושיהיו הנשיאים שבהם, כי חפץ השם שיהיו שוים בענין, כל הגדולים, אולי יזכרו וישובו אל ה`, ואם אין, שתהיה הגזירה שוה בכל העם. וזה טעם על פי ה` (פסוק ג), שיהיו במצות השם נשיאים וראשי בני ישראל: וכענין שנאמר בשמואל (ש``א ח ז) שמע בקול העם לכל אשר יאמרו אליך כי לא אותך מאסו כי אותי מאסו ממלוך עליהם. שגם שם בקשת המלך לא היתה רצויה אבל אחרי שכבר בקשו ציווה הקב``ה לשמואל לעשות את רצון העם, והמרגלים גמלו לנפשם רעה: עד כאן דברי הפרשנים הנ``ל. וכך מבואר במדרשי חז``ל. ה.

כך פירשו חז``ל בתורת כהנים: `לך ולעבדך ולאמתך` - לפי שנאמר (שמות כג יא) ואכלו אביוני עמך, יכול יהיו אסורים באכילה לעשירים, תלמוד לומר לך ולעבדך ולאמתך, הרי בעלים ועבדים ושפחות אמורים כאן: ו. לא הבנתי כלל את השאלה, ואיך בדיוק ניתן לחשוד את כותב המקרא בסתירה מדברי עצמו באותו פרק הלא בתחילת פרק י נאמר כי שמואל משח את שאול על פי ה` בסתר כשאף אחד לא ראה, ואחר כך אסף שמואל הנביא את כל העם אל המצפה והכתיר אותו למלך בפני כולם, האם יש כאן סתירה כל שהיא ???, ומה שעשה גורל במעמד כל העם על זהות המלך אחרי שכבר נמשח בסתר, כיון שרצה להראות לכולם כי ההמלכה הוא בדבר ה` ולא בשום שיקול אחר. זה כל כך פשוט, וכך מבאר דון יצחק אברבנאל שם. ז.

סיבת הדחת שאול ממלוכה ביאר הרד``ק כך: אף על פי שאמר לו זה בגלגל כשהעלה העולה מבלי להמתין על שמואל, `ממלכתך לא תקום`, ועתה אחרי מלחמת עמלק אמר לו `קרע ה` את ממלכות ישראל מעליך היום`, אפשר, שהחטא הראשון היה נמחל לו ע``י תשובה ומעשים טובים, וכיון ששנה בחטא אמר לו היום נקרעה הממלכה ממך, ויש לפרש עוד, כי בחטא הראשון אמר לו `ממלכתך לא תקום` כלומר שלא תתקיים לו ולבניו אחריו, אבל אפשר כי הוא יאריך ימים במלכותו, ועתה אמר לו כי גם הוא לא יאריך בממלכתו, וזהו שאמר קרע ה` `מעליך`, וכן אמר לו שמואל כשהעלהו באוב, ויקרע ה` את הממלכה מידיך וגו` ולא עשית חרון אפו בעמלק הנה כי בדבר עמלק נגמר דינו: עד כאן לשונו. איך נראה לך, אנחנו מבקרי מקרא, לא?! בהצלחה – מנשה ישראל

 
השאלה

שלום רב,

אני אציג כמה טענות של ביקרות המקרא על מנת שתענה לי אליהן:

סתירות לדוגמה הקיימות בתנ``ך:

בריאת האדם: סיפור הבריאה הכפול של האדם. בפרק א` הם נבראו כאחד זכר ונקבה, ואילו בפרק ב` האישה נבראה מן הצלע של הגבר אחריו.
מפת ארץ ישראל: האם בין נהר מצרים לנהר פרת או בארץ שבעת העמים.
החיות בתיבת נוח: במקום אחד כתוב כי לתיבה נכנסו שניים שניים זכר ונקבה ואילו במקום אחר כתוב ששבע בהמות טהורות נכנסו.
מטרתה של השמיטה: האם לאביוני העם (שמות) או לעבדיו של האדם (ויקרא).
תקופת העבדות: עד היובל (ויקרא) או שש שנים ללא רציעה (שמות).
המרגלים: למה יצאו המרגלים לרגל לפי גרסת במדבר, אלוהים ציווה לשלוח אותם, ואילו בספר דברים, העם דרש זאת.
המלכתו של שאול: בתחילת ספר שמואל (שם במיוחד אפשר לראות סיפורים כפולים המובאים זה לצד זה במקביל). האם ההמלכה נעשתה בסתר ובמקרה בחיפוש אחר האתונות (ספר שמואל א פרק ט) או שנעשתה באופן מכוון בקהל רב ובאמצעות הגורל (ספר שמואל א פרק י).
הדחתו של שאול: האם מפני שלא חיכה לנביא לפני צאתו למלחמה (שמואל א פרק יג), או מפני שלא השמיד את עמלק (שמואל א פרק טו).

אשמח אם תוכל לתת לי תשובה מפורטת.

בתודה חזי אור.

חזור לרשימה  |  שלח לחבר  |  הדפס  |  שליחת תגובה  |  צפיות: 2475
נתקבלו 0 תגובות
שבת
ישראל והעמים
מידע יהודי
חגים וזמנים
פרקי אבות
חינוך ילדים
יהדות ומדע
אמונה וביטחון
סיפורים אישיים
בריאות ומזון
פיתוח האישיות
נשים
רוחניות ומיסטיקה
תורת הקבלה
הצופן התנכי

 
ניו לוג'יק הקמת אתרים חברה לבניית אתרים
Video Streaming | שידורי וידאו באינטרנט