פסח
הלכות תענית בכורות בערב פסח
למה מתענים בכורים בערב פסח, ואיך ניתן להימנע מתענית? מדריך הלכתי מקוצר
- יוסף גולדפרנדי
- פורסם ט' ניסן התשע"ה |עודכן
- נהגו הבכורים הזכרים להתענות בערב פסח, זכר לנס שנעשה לבכורי ישראל במכת בכורות במצרים.
החייבים בתענית
- בנים בכורים, בין בכור מאב ובין בכור מאם.
- יש נוהגים שמי שהוא אינו בכור אך נולד לו בן זכר בכור שעדיין לא הגיע למצוות, שהאב מתענה במקום בנו עד שיגדל הילד. ואם אף האב בכור ונולד לו בן בכור, נוהגים שהאב מתענה עבור עצמו ואמו של הילד מתענה עבור הילד. ויש סוברים שבימינו אין לנהוג חומרה זו בפרט שירדה חולשה לעולם בימינו. ולכן יש לאב להשתדל להשתתף בסעודת מצווה כדי להפטר מתענית זו. (דין השתתפות בסעודה מצווה יבואר מיד).
הרב זמיר כהן – כל הפרטים על ליל הסדר, בסרטון קצר אחד. צפו
הפטורים מתענית
- בכול חולי, כגון: מי שמרגיש כאבי עיניים, אדם שנפל למשכב, וכדומה.
- חתן בימי "שבעה ברכות", ואינו רשאי להתענות (ואם מתאפשר לו בקלות להשתתף בסיום מסכת יעשה כן).
- מוהל, אבי הבן והסנדק.
- יש אומרים שאף אישה בכורה מתענה, ואין מנהגנו כן, אלא פטורה היא מתענית זו. ואם יכולה ומתאפשר לה הדבר, טוב שהבכורה תלך לבית הכנסת ותשתתף בסעודת מצווה או שיביאו לה עוגה מסיום מסכת שנערכה בבית הכנסת.
- מקומות שנשים בכורות מתענות, אם היא מעוברת או מניקה פטורה היא מהתענית, ופטורה היא שנתיים אחרי לידתה אפילו הפסיקה להניק את בנה.
- מי שנולד לו בן בכור, ועדיין לא מלאו לתינוק 30 יום ללידתו, אין לאב להחמיר על עצמו ולהתענות עבור בנו הבכור.
השתתפות בסעודת מצווה
- בדורותינו שירדה חולשה לעולם והתענית גורמת להפרעה בעריכת הסדר, נהגו הבכורים להפסיק התענית ע"י השתתפות בסעודת מצווה ויש להם על מה שיסמכו.
- סעודות הנחשבות לסעודות מצווה: סעודת סיום מסכת, סעודת חתן וכלה בתוך שבעת ימי המשתה, סעודת ברית מילה, פדיון הבן, סעודת בר מצווה שחל זמנה בערב פסח.
- המשתתפים בסיום מסכת ורוצים לפטור עצמם מתענית חייבים:
1. לשמוע את סיום המסכת.
2. לאכול כזית אוכל, היינו 27 גרם מזונות או פירות בסעודת סיום.
- אדם שרק טעם כזית אוכל מהסעודה ולא השתתף בסיום מסכת, לא נפטר מתענית.
- וכן אדם ששמע את סיום המסכת ולא אכל כזית אוכל לא נפטר מתענית.
- בשעת הדחק יכול היחיד לפטור עצמו בלבד מתענית זו ע"י סיום מסכת משניות, עם פירוש בהבנה, אך לימוד ללא הבנה אינו פוטרו מהתענית.
- אדם שלמד באחד מספרי הזוהר ואפילו בלי הבנה אלא רק גרס את הכתוב, מועיל סיום זה לפטור את האדם ואף אנשים אחרים, המשתתפים בסעודת מצווה בסיום לימוד זה.
- בכור שחיפש סעודת מצווה ולא מצא והתחיל להתענות ואח"כ מצא סעודת מצווה, ישתתף בסעודה זו ויפטור עצמו מלהמשיך בתענית.
- מה שמועיל להשתתף בסעודת בר מצווה היינו דווקא שעושים את הסעודה ביום הולדת 13 ממש, (ולא סתם סעודה שהילד כבר בן 13 ויותר או שהילד עדיין לא הגיע לגיל 13).
- אדם האבל על אביו או על אמו בתוך י"ב חודש והוא בכור, מותר לו ללכת לסיום מסכת בערב פסח כדי להפקיע עצמו מהתענית.
- וכן אבל בתוך 30 על שאר קרובים והוא בכור, מותר לו ללכת לסיום מסכת בערב פסח כדי להפקיע עצמו מהתענית.
- אמנם אבל בתוך שבעה והוא בכור, אין לו להקל וללכת להשתתף בסיום מסכת כדי להפקיע עצמו מהתענית, אמנם אם הוא חלש וקשה לו התענית ויש חשש שאם יתענה יוכל להתבטל מהסדר של ליל פסח, יפדה את התענית בצדקה.
עוד בנושא ליל הסדר:
הזדמנות פז: ליל הסדר מזכה אותנו בעשרות מצוות נדירות. היכנסו לרשימה המלאה