כתבות מגזין
עופר הלוי: "הרב דוד אבוחצירא לימד אותי שיעור שלא אשכח בחיים"
עופר הלוי, מקים ומנהל התיאטרון הדתי הגדול והמצליח בארץ, מספר בראיון אישי על נערותו בקיבוץ החילוני, נסיקתו המקצועית, והאושר שלא מצא בעולם המשחק החילוני
- אבנר שאקי
- פורסם כ"ו אדר א' התשע"ט |עודכן
עופר הלוי
לפני עשר שנים בדיוק, נפשו של עופר הלוי, שחקן תיאטרון מצליח בעבר ואברך בעל תשובה בהווה, הייתה קרועה. בימים ההם למד הלוי בכולל, ומהצד עסק מעט בתיאטרון. יום אחד, ללא כל הודעה מוקדמת, ניגש אליו אדם עם ההצעה הבאה: לעזוב לחלוטין את עולם המשחק, תמורת מלגה חודשית גבוהה.
"לעולם לא אשכח את ההתחבטות הזו", מספר הלוי בראיון גלוי לב להידברות. "פשוט הייתי קרוע. בתקופה הזו כבר ידעתי שעבודת ה' היא הדבר הכי חשוב בעולם, ובכלל זה כמובן לימוד התורה, אבל מצד שני תיאטרון היה חלק אדיר מהחיים שלי. מעבר לכך, האמנתי בכל לבי, וגם ראיתי בשטח, שאני יכול להשפיע דרכו דברים טובים על אנשים, וכך ב"ה לקרב אותם לה'. מצד שני, הצעה זו נגעה בי, ונקרעתי בין שני הכיוונים הללו.
"לא ידעתי מה לעשות, ופניתי לרב דוד אבוחצירא מנהריה. סיפרתי לו במה מדובר, והרב אבוחצירא אמר לי לא להפסיק עם התיאטרון, ולימד אותי שיעור שלא אשכח בחיים. הרב אמר שעם ישראל צריך גם אנשים כמוני, שמשחקים מתוך תורה. וכמו שאמרתי, הרב גם לימד אותי שיעור גדול במשחק. הוא אמר שמה שהכי חשוב במשחק, ובמיוחד בהומור, זה להפתיע. לבוא ממקומות בלתי צפויים. ובאמת המשחק הלא צפוי זה מה שהכי תופס. לשמוע את זה מרבי דוד בעצמו היה מאוד חזק עבורי.
עופר הלוי בצעירותו
"אגב, השיחה עם הרב אבוחצירא, באיזשהו מקום גם קשורה לספר שהוצאתי, 'תפקיד ראשי', שנמכר כעת בחנויות ובקרוב גם אצלכם בהידברות שופס. הספר מדבר על מסע חיפוש של אמן, אבל המסע הזה הוא למעשה מסעו של כל אדם המחפש את האמת, ואת דרך החיים אשר בעזרתה יוכל הוא לחיות חיים מאושרים ומספקים. אחד הדברים שמתגלים בספר הוא שלכל אחד ואחת מאיתנו יש תפקיד ראשי בעולם הזה, אותו עלינו לגלות, וללכת איתו עד הסוף".
ופתאום דפיקה על הדלת
עופר הלוי, 51, נשוי ואב לתשעה, מתגורר באלעד ומשמש בה כרב קהילה של בעלי תשובה, הוא שחקן ויוצר תיאטרון פעיל, שהקים התיאטרון הדתי 'משמחי לב'. תיאטרון זה, כך לפי דבריו של הלוי, הוא התיאטרון הדתי הגדול בארץ, המקיים במקביל 15 הצגות המיועדות לגברים, נשים, ילדים ומשפחות. את הרוב ההצגות הלוי כותב ומביים בעצמו.
את הלוי אני פוגש בפסטיבל תרבות יהודית שיזם בית הספר לקולנוע יהודי 'תורת החיים'. הפסטיבל, אשר התקיים ביד בנימין בשבוע שעבר ובו לקחו חלק מאות אנשים, כלל הרצאות, דיונים, הצגות, הקרנות סרטים, הצגת עבודות של תלמידי ובוגרי בית הספר, וכן מגוון מפגשים עם יוצרים מוכרים בתעשייה.
(צילום: סהר רם)
שיחתנו מתנהלת בקלילות, מתובלת בהומור רב, ודומה כי כשרונו האומנותי של הלוי מתגלה גם בשיחות חולין, ולא רק כשהוא על הבמה. "גדלתי בתל אביב למשפחה מסורתית, חצי מרוקאית חצי פרסית, בשכונת התקווה", הוא מספר. "כשהייתי בן 13 עברתי לגור בקיבוץ השומר הצעיר עין חרוד, ושם גרתי עד הצבא. גם לפני הצבא וגם במהלכו, תמיד הייתי מחובר למסורת בקטנה.
"בצבא התחלתי לקבל הרהורי תשובה, אבל זה לא התקדם מעבר לזה. אחרי השחרור התחלתי ללמוד בבית הספר למשחק 'בית צבי'. וב"ה זכיתי בתחרויות. הנחשבת מכולן הייתה ה'תיאטרונטו'. 300 הצגות יחיד ניגשות לתחרות, מתוכן בוחרים 15 שמציגות בתחרות, ואז בוחרים את המקום הראשון, שתודה לאל, בו זכיתי. אני מאמין שגם בזכות הזכייה הזו – ההצעות התחילו לזרום כמים, וזמן לא רב לאחר מכן אפילו קיבלתי הצעה מהשחקן הנודע אל פאצ'ינו לשחק לצדו בסרט שצולם בארץ.
"בנוסף לכל זאת, בזכות הזכייה בתחרות שוב הרגשתי משהו שהרגשתי פעמים רבות בחיי. תמיד חיפשתי את האושר, וכל הזמן חשבתי שהנה – הוא ממש מעבר לפינה. רק אסיים את זה וזה – והוא יגיע. רק אסיים תיכון – ואז אהיה מאושר. רק אתגייס – ואז. אלמד משחק – והוא יבוא. וכו' וכו'. ואני זוכר שממש האמנתי שאם אזכה בתיאטרונטו – באמת אהיה מאושר, והפעם להמון זמן.
"אחרי הזכייה באמת הייתי שמח, אבל זה חלף מהר מאוד. הרבה יותר מהר ממה שדמיינתי. חשבתי להמשיך לחפש את האושר בתחום הזה, והתחלתי לשחק בהבימה. בתקופה ההיא נפתחו עבורי המון דלתות, וב"ה הגעתי להישגים יפים. אבל שוב, שום דבר מכל מה שחוויתי לא היה 'זה'. שום דבר לא באמת עשה אותי מאושר לאורך זמן. אבל לרגע אחד לא התייאשתי, והמשכתי לחפש.
"בתקופה ההיא, צריך גם לומר, בחסדי ה' התחתנתי. כתוצאה מכך, וגם בגלל שזמן לא רב אחרי החתונה סבתא שלי נפטרה, התחלתי יותר לחשוב יותר על משמעות החיים, עלו בי שאלות קיומיות, לאן כל זה הולך, מה התכלית, וכו'. הרגשתי שאני רוצה למצוא תשובות לשאלות הללו, ובעקבות כך החלטתי ללכת לסמינר של ערכים. לצערי, אשתי לא רצתה לבוא איתי. ובכלל, היא הייתה פחות בעניין של התשובה. דיברנו על זה לא מעט בתקופה ההיא, ופתאום יום אחד דופק אצלנו בבית בחור שחיפש את אחי, שזמן קצר לפני כן התקרב ליהדות והחל לשמור מצוות,
"פתחנו את הדלת, ואותו אדם אמר שיש לו כסף, אותו הוא רוצה לתת לחילונים שרוצים ללכת לסמינר של ערכים. ראינו בכך ממש סימן משמיים, והלכנו יחד. והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה. כבר תוך כדי הסמינר ידעתי שסיימתי עם 'הבימה' ועם כל העולם הזה".
"יש לך שלושה ימים לחיות"
לאחר התחזקותו של הלוי, הוא נכנס ללימודים סדירים בכולל אברכים, ועסק בתיאטרון כעיסוק משני. "בתחילת התשובה הורדתי הילוך בתיאטרון, ואת עיקר הזמן השקעתי בלימוד התורה. התיאטרון נשאר, אבל מהצד. ואז, כמו שאמרתי, הגיעה אותה הצעה להפסיק לגמרי עם התיאטרון תמורת מלגה כספית גבוהה, ההצעה שבעקבותיה הלכתי לרב דוד אבוחצירא.
"שקלתי ברצינות לעזוב את עולם התיאטרון. כשאתה מתחיל להתקרב לה', ובוודאי אם אתה משמש כרב קהילה, אפשר לחשוב שזה לא מתאים ביחד. אתה מרגיש באיזשהו מקום שאתה חייב להחליט, אבל מרגיש שאתה לא רוצה לוותר על אף אחד מהצדדים. הרגשתי שב"ה יש לי כישרון לעסוק בשני התחומים, ושיש ערך גדול לשניהם.
"עם זאת, אני גם יכול להבין את מתנגדי החיבור הזה. כי תחום המשחק, אם אין לו תיחום וגבולות ברורים, ודמות רבנית שמלווה אותו, הוא יכול להיות מאוד מסוכן. אם אין דעת תורה אמיתית, אתה עלול למצוא את עצמך במקומות לא טובים. לכן צריך ריסון גדול והכוונה.
(צילום: סהר רם)
"לכן יש לנו רבנים שמנחים אותנו. ויש ועדה רוחנית שמאשרת את ההצגות שלנו. ויש 'הכשרים' מאוד גבוהים להצגות. וכן, לפעמים הם גם נותנים ביקורת. ואני לא מפחד מזה. אם אדם יודע שהוא עושה לכבוד ה', אז הוא פתוח לעצות ושיפורים.
"בגלל הספקות והמורכבויות האלה", משתף הלוי בכנות, "במשך תקופה לא קצרה הייתי קרוע בין העולמות. הולך לחזרות וחושב שזה ביטול תורה. לא עוסק בתיאטרון וחושב שאולי אני עושה הפוך ממה שה' רוצה ממני. אחרי השיחה עם הרב אבוחצירא, הבנתי שאפשר באמת לשלב בין השניים.
"יש פסוק שאומר: 'כבד את ה' מהונך'. הפירוש הוא שאדם צריך לכבד את ה' מהונו, ממה שה' נתן לו. כל אדם צריך לדעת שה' שלח אותו לתפקיד מסוים. כל אחד והתפקיד שלו. וצריך להשתדל ולהקשיב לקול הפנימי ולהבין לאן ה' רוצה להוביל אותך. "אנשים באמת צריכים שמחה. ובמיוחד בדור הזה. כתוב: 'כי בשמחה תצאו'. על ידי שמחה אפשר לצאת מהמצבים הכי קשים. אנשים רוצים לקחת אוויר. להרפות ולשחרר כדי לקבל כוחות. ובזה אנחנו עוזרים להם ב"ה. ומעבר להצגות, אנחנו גם עושים פעילויות חסד בבית חולים וכדומה. ואפשר להגיד שאלו פעולות מצילות חיים לחלוטין.
"פעם אחת הלכתי עם יהודה שוקרון, גם הוא מהתחום, לבקר חולה מסוים, חולה סופני, שהרופאים אמרו לו: 'יש לך שלושה ימים לחיות'. ישבנו איתו, צחקנו, שרנו, וראינו איך כוחות החיים שלו חוזרים אליו. ממש לנגד עינינו. הבן אדם חי עוד חצי שנה לאחר שביקרנו אותו, ובסוף מת מהתקף לב, מלחץ ופחד. אגב, את כוחות החיים לא אנחנו נתנו לו. זה משהו שהיה בו. אנחנו רק הדלקנו לו את החשק לחיות.
"או, למשל, אישה שכבר היה לה תור לביצוע הפלה, ערב לפני כן הגיעה להצגה שלנו על הפלות. עוד באותו ערב היא החליטה לשמור את התינוק. במקרה אחר, רב מפורסם הביא את אשתו, שהייתה בדיכאון קשה, להצגה שלנו. היא מאוד נהנתה, צחקה בטירוף, ומהר מאוד יצאה מזה. הופעה נוספת מאוד מיוחדת שהייתה לנו בהקשר הזה הייתה הופעה מול נשים חשוכות ילדים. חלק מהן ניגשו אלינו אחרי ההצגה ואמרו לנו ששיחרנו להן דברים שהיו תקועים בתוכן שנים".
"אני ב"ה פותח שערי שמחה לאנשים, ויש 60 מתפללים בקהילה שלי שאני הרב שלהם. אז כן, אין לי תעודת רב, אבל אני בכל זאת מקווה שיזכרו את הדברים הטובים שעשיתי כשאגיע לשמיים".