הרבנית חגית שירה
לקראת יום כיפור: כל מה שצריך לדעת
יש להתחיל קצת לפני, ולגעת בכיסא הכבוד ממש: הרבנית חגית שירה במאמר הכנה מקיף לקראת יום הכיפורים הבא עלינו לטובה
- הרבנית חגית שירה
- פורסם ג' תשרי התשפ"ב
בעיגול הרבנית חגית שירה (צילום: shutterstock)
יום הכיפורים, עשרים וארבע השעות הכי קדושות בשנה. הכל לובש לבן וטהרה נשפכת בעולם. נשמי את יום הכיפורים, שמרי ממנו בתוך ליבך ובקשי... התחנני. כל השנה שלך תלויה ביום הזה.
דמייני כאילו רוצים חלילה לקחת את כל כספך... או חלילה חייך בסכנה, התחנני על נפש ונפש בני ביתך. היום בקלות את יכולה להשיג ישועות, רחמים וביטול גזר דין אף אם נכתב בראש השנה חלילה. זכרי... בשעת צרה - קשה מאוד לבטלה ולכן זה הזמן לבקש ולהתחנן. עכשיו זה בקלות ממש.
התחילי קצת לפני, וגעי בכיסא הכבוד ממש. מה עושים? איך זוכים? הכנתי לך מאמר הכנה מקיף לקראת יום הכיפורים הבא עלינו לטובה, כל מה שאת צריכה לדעת!
* * *
"גדולה תשובה שמגעת עד כיסא הכבוד ומקרעת גזר דינו של אדם, ומאריכה את ימיו ושנותיו, ובשבילו מוחלים לכל העולם כולו, ומביאה רפואה לעולם, ומבטלת גזרי דין קשים ומביאה את הגאולה". מדהים!
מילה אחת – תשובה! כן, זה מה שאת צריכה עכשיו בימים האלה.
אומר הזוהר הקדוש: "טרם שברא הקדוש ברוך הוא את העולם, ברא תשובה...". והקדוש ברוך הוא אמר לתשובה: אני רוצה שאת תהיי זמינה בכל שעה לאדם, שכאשר ישוב - תכפרי עליו, תנקי אותו, תטהרי אותו.
רק שיש יצר רע גדול, שקוראים לו "כמה", והוא מראה לך הר של עוונות... וכמה-וכמה-וכמה את גרועה, וכמה מעשים רעים יש בך והרהורים ומחשבות ודיבורים... וגם, "כמה" בקשות את מבקשת וצריכה... ואת ההר הזה היצר הרע מצייר לך ענק וגדול ומפחיד, ובגלל שאת לא יודעת מאיפה להתחיל - את לא מתחילה, ונשארת מבוישת, נכלמת, ולא עושה תשובה.
היכנסי לחדר. סגרי את הדלת, התייחדי עם בוראך. התחילי בפסוק "ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך", והתחילי לדבר. גם מבולבל זה טוב. התחרטי. תבקשי. תשפכי. תבכי. אמרי: "יהיו לרצון אמרי פי והגיון ליבי לפניך ה' צורי וגואלי" – השם כבר יסדר לך את הכל בהיגיון, רק תבואי. תגיד בלי הפסקה: "אני בעלת תשובה". המילים האלה מוחקות עוונות. זכרי, לפעמים קשה לדבר, גם שתיקה זה טוב, העיקר תבואי.
אנחנו מתחילות:
* שבת שובה נקראת כך על שם ההפטרה הפותחת במילים: "שובה ישראל עד השם אלוקיך", ויש בכוחה לכפר על כל שבתות השנה. נהגו להקדיש שבת זו לתפילה, שיעורי תורה ותשובה, וגם להתכונן לתפילת יום הכיפורים, טוב לפתוח את המחזור, לעיין ולעבור על התפילה. השתדלי בשבת זו לא לדבר דברי חולין, חלילה, דברים בטלים או כעס. דאגי לשמוע שיעור תורה או לארגן בביתך שיעור, תהילים או סעודת אמנים.
* כתב רבי חיים פלאג'י : "מי שאינו מעביר שנאה מלבו ביום הכיפורים, אין תפילתו נשמעת ואינה מתקבלת...", ולכן חשוב מאוד להיזהר ולהתפייס עם כל אדם בערב יום הכיפורים ולהסיר שנאה מהלב.
* יש להסיר מהלב קנאה בערב יום הכיפורים, כי היא צינור ישיר לשנאה וצרות העין וכך כתוב: "אל תקנא בחברך על אשר יש לו, כי הוא ינעם ואתה תשבע דאגה ויגון וצער וצוקה וצרה". יש להתחזק באמונה, באהבה ובשמחת רעים.
* טוב לתת צדקה בערב יום הכיפורים, "וצדקה תציל ממוות".
* מצווה גדולה לאכול ולשתות בערב יום הכיפורים, וכל האוכל בו נחשב לו כאילו התענה תשיעי ועשירי... כמה לאכול? כפול! כפול ממה שאת רגילה ביום רגיל. תדעי לך, האכילה הזו מענה את הנשמה, אכילה היא עינוי לנשמה. צום הוא עינוי לגוף. וכך על ידי האכילה בתשיעי הנשמה מתענה ומתכפר לה, ועל ידי הצום בעשירי הגוף מתענה ומתכפר לו. אכלי בשמחה וזכרי שכל לעיסה ולעיסה היא מצווה גדולה.
* חשוב שהאיש יגיע לבית הכנסת עטוף בטלית צחה, נקיה ומהודרת, ובכך לקיים "זה אלי ואנווהו". גנות ובושה ללבוש בגדים נאים ויפים וטלית, חלילה, בלויה, מלוכלכת או קרועה, שהמתעטף בה ילבש בושה וכלימה. זה התפקיד שלך, אישה, להקפיד לכבס את הטליתות של הבעל והבנים ולהכין אותם כראוי לקראת היום הקדוש, ושכרך גדול מאוד.
* דאגי למחזור שלם ונאה, ואפילו חדש ובכריכה יפה. כך כותב רבי חיים פלאג'י: "היטב חרה לי על כמה בני אדם דמוציאין ממון רב להיות מתעטפים לבנים ובגדים יקרים, ואינם נותנים ליבם לקנות מחזור ראש השנה ויום הכיפורים לקיים "זה אלי ואנווהו", וכמה תועלת נמשך מזה לכוונת התפילה בסידור נאה.
* תפילת מנחה בערב יום כיפור מעלתה גדולה עד מאוד ויש בה ווידוי שחשוב לומר אותו לאט מילה במילה ובדמעות, טוב להתפלל תפילת מנחה מיד לאחר חצות היום.
* לסעודה מפסקת ערכי שולחן כמו לכבוד שבת, מפה יפה ולחם משנה עם כיסוי. נוהגים להטביל את פרוסת המוציא בסוכר לסימן טוב. סעודה זו מתקנת את כל האכילות האסורות שאכלת כל השנה. טוב לומר דברי תורה בסעודה מפסקת.
* אמא יקרה, שעה זו היא יקרה עד מאוד, והלבבות פתוחים.
תפקידך, אמא, להכניס אווירה של חרדת קודש בבית, שירגישו בך שזה יום גדול ולא פשוט. זה הזמן שאבא יברך את ילדיו בדמעות, ועיקר הברכה - שילכו בדרך הישר ותהיה יראת השם על פניהם. ביום הזה בירך יעקב אבינו עליו השלום את מנשה ואפרים, וזוהי שעה גדולה, והברכה מתקבלת ברצון. גם את, אמא, הניחי שתי ידיים על ראש ילדייך וברכי אותם בקול. ככל שהאווירה תהיה רוחנית יותר - כך הברכה תעשה יותר רושם על הילדים.
* "לקדוש השם מכובד" - זה יום הכיפורים. "על כן באורים כבדו בהשם" - זה האור שבו נכבד את הבית ואת בית הכנסת ביום הכיפורים. אמר הקדוש ברוך הוא: הדליקו לפני נרות כדי שאשמור את נשמתכם המשולה בנר...".
עשר סגולות אמרו חז"ל בהדלקת מאורות ביום הכיפורים:
- מזלו עולה
- זוכה לבנים חכמים
- ניצל משמד
- הקב"ה שומר נשמתו
- אין השטן יכול לקטרג עליו
- מאיר קרנו ומזלו
- מעשה ידיו מתברכים
- גדולה היא מהקורבנות
- מכבד השם יתברך
- כאילו הדליק מנורה בבית המקדש.
מדהים! כמה מעלות בנרות. אז מה עושים? מביאים נרות לבית הכנסת אחרי תפילת המנחה, הגבאי כבר ידע איפה ואיך להדליקם. טוב לתרום כסף לתשלום החשמל לבית הכנסת. ובבית, בבית הדליקי נרות לכבוד היום הקדוש וברכי: "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של יום הכיפורים". הוסיפי אור והאירי ביתך ומזלך.
* כבדי את היום הקדוש בבית נקי ומצוחצח, מצעים נאים ומפות לבנות. סגולה עצומה לנקות בית כנסת ולצחצח אותו לקראת יום הכיפורים.
* ערכי שולחן במפה יפה לכבוד יום הכיפורים הנקרא "שבת שבתון", הניחי ספרי קודש במקום החלות וכסי אותם במפת החלות שלך.
* שכר גדול יקבל האדם על עצם שמחתו שזכה להיות יהודי ולעבור את עצם יום הכיפורים. יש שכר על השמחה!
* כמו בתוספת שבת - קבלי עלייך תוספת יום הכיפורים רבע שעה לפני השקיעה, ואמרי: "הריני מקבלת עלי מעתה ומעכשיו קדושת יום הכיפורים". תוספת זו היא מצוות עשה מדאורייתא, וכל המוסיף - מוסיפים לו מן השמיים.
* אל תשכחי להשאיר נר דולק להבדלה.
* "לך אלי תשוקתי" הוא פיוט נורא היורד עד חדרי בטן ומעורר נפש האדם להדבק בבורא יתברך שמו, את הפיוט הזה חיבר רבי יהודה הלוי ז"ל והוא כולו ווידוי. מתחילים לומר אותו מבעוד יום ונכנסים איתו ליום הכיפורים ובכך מחברים את יום התשיעי והעשירי בווידוי ובדמעות. אמרי פיוט זה בניגון ובהכנעה, ואם יורדות לך דמעות - רחצי את מצחך בדמעותיך וכווני: "מחה חטאי בדמעתי...".
* פתיחת היום הקדוש, יום הכיפורים, הוא בתפילת כל נדרי – ובעל ה"יסוד ושורש העבודה" כתב, כי ראוי לקנות את פתיחת ארון הקדוש לפני תפילת כל נדרי בדמים מרובים. סיפר האור החיים הקדוש זצ"ל שפעם אחד מן הגבירים קנה לו "כל נדרי": "ובשעה שפתחתי, ההיכל היה ממש בעיני כפתיחת שערי גן עדן", התבטא. כאשר מוציאים ספר תורה לתפילת "כל נדרי" שלחי אליו שבע נשיקות ויש בזה סודות גדולים ועצומים מאוד. ובשעה שהספר עומד לפנייך - התוודי בשקט על חטאיך.
בשעת כל נדרי בכיה גדולה באה לעולם, מפני שהקדוש ברוך הוא וכל פמליא של מעלה יורדים לעולם ואין שום מקום בעולם שיוכל לסבול את קדושתם על כן בא הבכי ששוטף את זוהמת העולם.
* את תפילת ערבית של יום הכיפורים התפללי בכוונה עצומה מפני שבשעה זו עולה השכינה למקום עליון ויש בזה סודות גדולים. בקריאת שמע אמרי: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בקול רם – היום אנחנו דומים למלאכי השרת.
* ביום הכיפורים מתוודים עשרה ווידויים, כנגד עשר הפעמים שבהם היה הכהן הגדול מזכיר את שם השם ביום הכיפורים, וכנגד עשרה קדושות שהיה מתקדש וכנגד יום העשור שהוא קודש קודשים.
* ביום הכיפורים אומרים כ"ו פעמים את י"ג מידות של רחמים, כמניין שם הוי"ה - בערבית חמש פעמים, בשחרית חמש פעמים, במוסף שש פעמים, במנחה שש פעמים ובנעילה שלוש פעמים. האר"י הקדוש גילה לנו כי בשושנה ישנם י"ג עלים כנגד י"ג מידות של רחמים. בכל פעם זכרי, זו שושנה, שושנת הרחמים והאהבה - דודי לי ואני לו הרועה בשושנים... נמשלה כנסת ישראל לשושנה (זוהר), יפה, פורחת בין האומות, כשושנה בין החוחים כן רעייתי בין הבנות.
* בליל יום הכיפורים לאחר תפילת ערבית, טוב לומר את כל ספר התהילים.
* נשמי עמוק את אווירת היום הזה אל תוך ריאותיך. מסופר על ר' שלום מבעלזא, שבשנה אחת נשם עמוק, ומשמשו, שהיה חרד לשלומו ובדק במה העניין, אמר לו ר' שלמה שהוא מרגיש טוב, רק שהוא נושם עמוק בכדי שהאוויר מקדושת היום ייכנס אל תוך ריאותיו.
* בבוקר טלי ידייך עד קשרי אצבעותיך, מפני שאין שורה ביום הזה רוח רעה כל כך.
* העיקר בתפילות יום הכיפורים הוא תפילת העמידה. בתפילתך את עולה מדרגה לדרגה. תפילת העמידה היא שיאה של התפילה והשער הנפתח בפנייך בתפילה זו הוא השער העליון וכעת את בעולם האצילות. בשעה זו את עומדת לפני השכינה הקדושה. ידיעהזוהיאהכוונההעיקריתבתפילה. תדמי בליבך כאילו את מלאך כך כותב החפץ חיים וסלקי מליבך כל מחשבה זרה.
* הביטי בסידור ואל תרימי את עינייך באמצע התפילה וכך כותב הזוהר: "וצריךלכסותראשוכמישעומדלפניהמלך, וצריךלכסותעיניוכדישלאיסתכלבשכינה...". מסביר הזוהר: וכי איך אפשר להסתכל בשכינה? אלא שתדעי שבשעת תפילת העמידה ודאי שהשכינה עומדת לפנייך ואם את מרימה את עינייך מהסידור את מסתכלת ומזלזלת בשכינה, חלילה. לכן בתפילת העמידה הקפידי להביט בסידור או לעצום את עינייך. זכרי, הכוונה העיקרית בתפילה היא לזכור בכל רגע ורגע כי את עומדת לפניה, לפני השכינה הקדושה.
* תפילת מוסף של יום כיפור היא תפילה חשובה עד מאוד, שמשאירה ריח מתוק לכל השנה. בתפילת המוסף מזכירים את שני השעירים, שהיו שווים במראה ושווים בקומה. אחד מהם מוקדש לה', ואחד לעזאזל. אחד מסמל את יצר הטוב, ואחד את יצר הרע. אף אחד מן הכוהנים לא היה יכול להכריע מי מהם לה', ומי מהם לעזאזל, היו צריכים לערוך גורל, וגורל זה כמובן מה'. רק ה' יכל להבדיל ביניהם, כי רק ה' יכול להבדיל בין טוב לרע - וזו תפילה ענקית בזמן קריאת "שעיר המשתלח", לבקש מה' שנוכל להבדיל בחיים בין טוב לרע, ובין אור לחושך.
* כמו כן, מזכירים במוסף את נדב ואביהו, וכתוב שמי שמזילה דמעה על נדב ואביהו בזמן הזה - לא תראה במיתת בניה חס ושלום.
* בקדושת מוסף, כווני בתיבת "איה", ובקשי שלוש בקשות בליבך: בקשי בנים ובנות עובדי השם. בקשי עושר שתוכלי לעבוד את השם בנחת. בקשי לזכות לרוח הקודש ולחיי העולם הבא, אומר האר"י הקדוש – וימלאו לך אחת משלושתן.
* במוסף אנחנו קוראים חצי "עלינו לשבח" במילים "הוא אלוהינו ואין עוד אחר". כווני חזק שאין עוד שום כוח בעולם ואת מאמינה אך ורק בקדוש ברוך הוא זוהי סגולה שכל השנה תפילתך תתקבל.
* בשעת "סדר העבודה" פותחים את שערי ההיכל, ושעה זו היא כמו פתיחת ההיכל ביום הכיפורים בבית המקדש. את סדר העבודה חיבר הכהן הגדול הראשון שהיה בבית המקדש השני ושמו יוסי בן יוסי. זה הזמן לעורר את הלבבות שירעדו ויבקשו על בית המקדש, על הבית הגדול והקדוש שייבנה במהרה.
* תפילת מנחה ביום הכיפורים היא עת רצון גדולה עד מאוד, וטוב להזכיר בה את עקדת יצחק, שעל פי המדרש, ביום הקדוש הזה בשעת המנחה הייתה העקדה של יצחק אבינו עליו השלום. ההפטרה בתפילת מנחה היא הפטרת יונה. האר"י הקדוש כותב שיונה הנביא הוא משל לנשמה שעוברת מן העולם, ומה נשאר לו לאדם? רק מצוות ומעשים טובים. יונה בורח מתפקידו, גם אנחנו לעיתים בורחים מתפקידינו. הוא בורח מרוח הקודש, גם אנחנו לעיתים בורחים מהאמת. ואז יש סערה, החיים הם כמו ים, וכשהים סוער - צריכים לעשות חשבון נפש. רב החובל קורא ליונה: "בן אדם מה לך נרדם...". העירי בזמן הזה את הנקודות הרדומות שבך, התעוררי. קומי אורי, ימינו כצל עובר. הפטרת יונה יש בה כוח תשובה, יונה הנביא משול לנשמת האדם ורב החובל משול ליצר הטוב המזרז את האדם: "מה לך נרדם... קום קרא אל אלקיך...". פשוט להבין מהפטרת יונה שאין לאדם לאין לברוח מפני הקדוש ברוך הוא.
* תפילת הנעילה: אומר הזוהר הקדוש שיש חלון אחד ברקיע, בשמיים למעלה, והוא פתוח רק פעם אחת בשנה למשך חצי שעה בלבד. ומתי? חצי שעה לפני סיום יום הכיפורים. נצלי את חלון ההזדמנויות הזה, וזכרי: יש קונה עולמו בשעה אחת! קבלי קבלה קטנה וחזרי בתשובה מעבירה אחת, ובכך הכריעי את הכף לזכות.
כל התכלית של עשרת ימי תשובה הוא יום הכיפורים, ותכלית יום הכיפורים היא תפילת הנעילה.
בשעת הנעילה, אומר לך הקב"ה: "כל היום היינו בציבור, ועכשיו, בדקות האלה אנחנו לבד, רק אני ואת... בואי ניכנס לחדר מיוחד וננעל את הדלת".
בנעילה את מתייחדת עם הקדוש ברוך הוא, ואת יכולה לבקש כל מה שאת רוצה. זה זמן ששובר את כל המנעולים, כל מה שנעול וסגור לך, עכשיו – הכל נפתח.
גם ה' מבקש ממך משהו בזמן הזה. הוא מבקש שתמלאי את תפקידך ואת ייעודך בעולם. נעילה, זה הזמן בו מאירה לך השליחות המיוחדת שלך בעולם.
אומר הרמח"ל כי "בשעת שקיעת החמה של יום הכיפורים הקדוש פורש ה' את טליתו על כלל ישראל ומחביא אותנו תחת כנפי השכינה". תפילת נעילה, אלה רגעים קצרים כל כך, כשמעל ראשך פרושה הטלית הגדולה ביותר בעולם - הטלית של ה', כמו טל שמחייה ומרפא גן נעול.
את כמו גן יפה כל כך, שה' שומר עליו ונועל אותו, הוא משקה אותך ומפריח בך את כל התקוות. גם את חייבת טל ברגעים האלה, את חייבת דמעות בנעילה.
"קל נורא עלילה" - בקשי שלא תהיה לך השנה שום עלילה חס ושלום, רק שיגרה יפה ומבורכת, שיגרה שתופרע רק בשמחות ובבשורות טובות
"המצא לנו מחילה" – כמו שמצא ה' למנשה, שהיה חוטא ומחטיא, ולא הייתה שום עבודה זרה שלא עבד וחטא שלא חטא. פעם אחת כשהיה בצרה וכמעט נשרף, קרא לכל העבודות זרות שבעולם ולא נענה, ורק בסוף זעק אל ה' מקירות ליבו, "ה', אם אתה אמת – תענה לי".
זעקתו עשתה רעש גדול בשמים, והמלאכים שידעו את רוע מעלליו, סגרו את כל החלונות ושערי השמים בכדי שתפילתו לא תיענה, כי ידעו עד כמה ה' רחמן. באותה שעה, חפר לו הקדוש ברוך הוא מחילה נסתרת וצדדית, מחילה מעל הטבע, מחוץ למסגרת, קיבל תשובתו והציל אותו.
לפעמים, אין אור בקצה המנהרה. בדרך הטבע הכל נראה אבוד. זכרי, גם כשהכל נראה אבוד, יש ה', והוא ברחמיו יכול להמציא לך מחילה צדדית ונסתרת ולהושיע אותך כנגד כל הסיכויים.
שבע פעמים קורא שליח הציבור "ה' הוא האלוקים", ובכל פעם כשאת עונה אחריו את מלווה את הקב"ה לכסא הכבוד כך אומר האר"י הקדוש – בכל פעם את עולה רקיע אחד. בפעם השביעית את מושיבה את ה' על כסאו וזה זמן אדיר לבקש בקשות, זה זמן מאוד קצר, לכן עדיף לכתוב מראש בדף מסודר כל מה שאת צריכה ולבקש.
לאחר תקיעת שופר של נעילה – ברכי והתברכי – הפה שלך והפיות של כל ישראל מכופרים. וברכות מפה מכופר הם יקרות – שוב, ברכי והתברכי ... הברכות האלה ילוו אותך לכל השנה.
זהו... השער ננעל ואת נפרדת מימים כל כך קרובים – ה' נפרד ממך וברגע הפרידה כראוי למלך, הוא מגיש לך הזמנה – הזמנה לשבוע שלם ב"בית מרפא ומרגוע"...
שם...אני ארפא את הלב שלך.
שם... אני ארפא את הנשמה שלך.
שם... אני אתן לך הרבה כוח ומשם תאספי אוצרות ויהלומים לכל השנה.
הזמנה לסוכה.
בברכת גמר חתימה טובה – חגית שירה.
(מקורות: זוהר הקדוש, הרב בידרמן שליט"א)