עובדות ביהדות
גן עדן וסודותיו: מהו גן עדן, ואיך הוא נראה? כל התשובות
גן עדן, המקום הנכסף, בו שהו אדם וחוה לאחר בריאתם - היכן הוא? האם בשמים או בארץ? כיצד הוא נראה? מקבץ עובדות מרתקות על גן עדן
- יונתן הלוי
- פורסם כ"ה אלול התשפ"א |עודכן
(צילום: shutterstock)
גן עדן הוא המקום שבו הניח בורא העולם את אדם הראשון לאחר בריאתו. גן עדן הרוחני הוא מקומה של הנשמה קודם ירידתה לעולם ולאחר יציאתה מעולם הזה, ובו היא עוסקת בתורה, כפי כוחה והשגתה בהיותה בעולם הזה. גן עדן הוא למעשה המקום בו דבקה הנשמה ביוצרה, וזהו העונג הרוחני הגדול ביותר שקיים: להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו.
מהו גן עדן והיכן מקומו? האם הוא רוחני או חומרי? מהו העולם הבא? היכן חי אדם הראשון? הרב זמיר כהן מסביר:
סיפור בריאת גן עדן בספר בראשית
בפרשת בראשית (פרקים ב'-ג') מתואר גן העדן שברא הבורא, ובו שהו אדם וחוה קודם החטא:
ח וַיִּטַּע יְהוָֹה אֱלֹהִים גַּן-בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר: ט וַיַּצְמַח יְהוָֹה אֱלֹהִים מִן-הָאֲדָמָה כָּל-עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע: י וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים: יא שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל-אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר-שָׁם הַזָּהָב: יב וּזֲהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוֹב שָׁם הַבְּדֹלַח וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם: יג וְשֵׁם-הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל-אֶרֶץ כּוּשׁ: יד וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת: טו וַיִּקַּח יְהוָֹה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ: טז וַיְצַו יְהוָֹה אֱלֹהִים עַל-הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ-הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל: יז וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת: יח וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֱלֹהִים לֹא-טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ: יט וַיִּצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים מִן-הָאֲדָמָה כָּל-חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל-עוֹף הַשָּׁמַיִם וַיָּבֵא אֶל-הָאָדָם לִרְאוֹת מַה-יִּקְרָא-לוֹ וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא-לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ: כ וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל-הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּלְאָדָם לֹא-מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ: כא וַיַּפֵּל יְהֹוָה אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל-הָאָדָם וַיִּישָׁן וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר תַּחְתֶּנָּה: כב וַיִּבֶן יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל-הָאָדָם: כג וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה-זֹּאת: כד עַל-כֵּן יַעֲזָב-אִישׁ אֶת-אָבִיו וְאֶת-אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד: כה וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ וְלֹא יִתְבּשָׁשׁוּ:
א וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהֹוָה אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר אֶל-הָאִשָּׁה אַף כִּי-אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִכֹּל עֵץ הַגָּן: ב וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל-הַנָּחָשׁ מִפְּרִי עֵץ-הַגָּן נֹאכֵל: ג וּמִפְּרִי הָעֵץ אֲשֶׁר בְּתוֹךְ-הַגָּן אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ פֶּן תְּמֻתוּן: ד וַיֹּאמֶר הַנָּחָשׁ אֶל-הָאִשָּׁה לֹא-מוֹת תְּמֻתוּן: ה כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע: ו וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל: ז וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת: ח וַיִּשְׁמְעוּ אֶת-קוֹל יְהוָֹה אֱלֹהִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן לְרוּחַ הַיּוֹם וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ מִפְּנֵי יְהוָֹה אֱלֹהִים בְּתוֹךְ עֵץ הַגָּן: ט וַיִּקְרָא יְהוָֹה אֱלֹהִים אֶל-הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה: י וַיֹּאמֶר אֶת-קֹלְךָ שָׁמַעְתִּי בַּגָּן וָאִירָא כִּי-עֵירֹם אָנֹכִי וָאֵחָבֵא: יא וַיֹּאמֶר מִי הִגִּיד לְךָ כִּי עֵירֹם אָתָּה הֲמִן-הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל-מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ: יב וַיֹּאמֶר הָאָדָם הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי הִוא נָתְנָה-לִּי מִן-הָעֵץ וָאֹכֵל: יג וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֱלֹהִים לָאִשָּׁה מַה-זֹּאת עָשִׂית וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הַנָּחָשׁ הִשִּׁיאַנִי וָאֹכֵל: יד וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶל-הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל-הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל-גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל-יְמֵי חַיֶּיךָ: טו וְאֵיבָה אָשִׁית בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה וּבֵין זַרְעֲךָ וּבֵין זַרְעָהּ הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב: טז אֶל-הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל-אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל-בָּךְ: יז וּלְאָדָם אָמַר כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ וַתֹּאכַל מִן-הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ: יח וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה: יט בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל-הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי-עָפָר אַתָּה וְאֶל-עָפָר תָּשׁוּב: כ וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל-חָי: כא וַיַּעַשׂ יְהֹוָה אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם: כב וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֱלֹהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן-יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם: כג וַיְשַׁלְּחֵהוּ יְהוָֹה אֱלֹהִים מִגַּן-עֵדֶן לַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם: כד וַיְגָרֶשׁ אֶת-הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן-עֵדֶן אֶת-הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת-דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים: להמשך קריאת דברי התורה, לחצו כאן.
על פי פשוטו של מקרא, הקב"ה ברא את "גן עדן" רק לאחר שברא את האדם הראשון. אולם המדרש בבראשית רבה (פרשה יא, ט. יב, ה. טו, ג) אומר ש"גן עדן" נברא ביום השלישי למעשה בראשית. בגן זה ברא הקב"ה את כל סוגי העצים והצמחים, ובמרכזם ברא את עץ הדעת ועץ החיים. בתוך הגן נמשך נהר מעדן, ובהמשך - התחלק לארבעה נהרות: פישון, גיחון, חידקל ופרת.
פרשנות לסיפור גן עדן
הרמב"ן מבאר את סיפור גן עדן בשתי רמות במקביל. כה דבריו: "אבל סוד העניין הזה, שהדברים כפולים: כי גן עדן וארבע נהרות, ועץ החיים ועץ הדעת אשר נטע שם האלוהים, וכן הכרובים ולהט החרב המתהפכת, גם עלה התאנה והחגורות וכתנות העור - כלם כפשוטם וכמשמעם, אמת הדבר ויציב העניין. ולסוד מופלא הוא, כי הם כיוצרי דבר להבין סוד עמוק משל". כלומר, גן עדן אכן קיים במציאות, והוא כולל את כל הפרטים המופיעים בתורה, ביניהם: ארבע נהרות, כרובים, להט החרב המתהפכת ועוד. בנוסף לכך, גן עדן הוא "סוד מופלא", "סוד עמוק" ו"משל". קטונו מלהבין את עומק העניין המסתתר בסיפור גן עדן.
תיאור גן העדן מופיע גם בספר יחזקאל - גן "בְּהַר קֹדֶשׁ אֱלֹהִים" ובו ואבנים יקרות וזהב - "אֹדֶם פִּטְדָה וְיָהֲלֹם תַּרְשִׁישׁ שֹׁהַם וְיָשְׁפֵה סַפִּיר נֹפֶךְ וּבָרְקַת וְזָהָב" (יחזקאל כח, יג-יד). עוד מתואר כי יש שם כן עצים נפלאים: ארזים, ברושים וערמונים (לא, ח).
איך נראה גן עדן?
מדרש גן עדן הוא מדרש מופלא ומרתק, המופיע בסוף ברייתא דשמואל הקטן ובית מדרש ח"ב. המדרש מתאר את מראה גן עדן, ופותח במילים: "אמר ר' יהושע בן לוי שני פתחים שערי כדכוד יש בגן עדן, ועליהם ששים ריבוא כתות של מלאכי השרת, וכל אחד מהם זיו פניו מבהיק כזוהר הרקיע".
עוד מובא במדרש גן עדן: "בשעה שהצדיק בא אצלם הם מפשיטים מעליו הבגדים שהיו עמו בקבר ומלבישין אותו: ז' (נוסחא אחרת ח') בגדים של ענני כבוד, ונותנין בראשו שני כתרים: אחד של אבנים טובות ומרגליות, ואחד של זהב פרויים, ונותנים ח' הדסים בידו, ומקלסין לפניו ואומרים לו לך אכול בשמחה לחמך וגו', ומכניסין אותו במקום נחלי מים מוקף בשמונה מאות מיני ארזים והדסים ורדים, וכל אחד ואחד מן הצדיקים יש לו חופה בפני עצמו לפי מה שבידו, שנאמר: כי על כל כבוד חופה".
עוד בהמשך: "וכל אחת ואחת מושכים לו הימנה ארבע נהרות: אחת של חלב, ואחת של יין, אחת של אפרסמון, ואחת של דבש, וכל חופה וחופה למעלה הימנה גפן של זהב ושלשים מרגליות קבועות בתוכה, וכל אחת מהן מבהיק כזיו נוגה, וכל חופה יש לה שולחן של אבנים טובות ומרגליות, וששים ריבוא מלאכים עומדים על ראש כל צדיק וצדיק ואומרים לו: אכול דבש שעסקת בתורה שנמשלה לדבש שנאמר ומתוקים מדבש וגו'".
בגן עדן של מעלה יש 60,000 מינים של אילנות, "הקטן שבהם משובח מכל עצי בשמים", ומלאכי השרת "מזמרים בקול נעים". והגן טובל ב- 500,000 טעמים וריחות, ומתחת לענני הכבוד יושבים "תלמידי חכמים שמבארים את התורה, ובו שבעה בתים של צדיקים, בראשון שבהם יושבים עשרת הרוגי מלכות, ובראשם רבי עקיבא."שלח
לפי דברי רב בתלמוד הבבלי, אין בגן עדן של מעלה לא אכילה ולא שתייה ולא שאר צרכים גופניים, "ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות", אלא רק תענוג רוחני צרוף: "צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה".
לקריאת מדרש גן עדן בשלמותו, לחצו כאן.
בזכות מה זוכה תינוק להיות בן העולם הבא? מה הדבר שיהודי אומר וזוכה שיפתחו לו שערי גן עדן? צפו בהרצאתו המרתקת של הרב עמנואל מזרחי:
גן עדן בספרות חז"ל
בספרות חז"ל קיבל הביטוי "גן עדן" משמעות מיוחדת הקשורה לעולם הבא: מקום השלווה, חיי הנצח והעדנה, שאליו מגיעים נשמות הצדיקים ובו הם מקבלים שכר על צדיקותם: "גיהנום לרשעים - גן עדן לצדיקים. מכאן נגזרו הביטויים המבטאים פנייה של כבוד לנפטר, המכונה "נשמתו עדן", "נוחו עדן", ואף בתפילת "אל מלא רחמים" אנו מבקשים: "בגן עדן תהא מנוחתו / מנוחתה". הביטוי "גן עדן" מהווה סמל לעונג ושלמות. על כן מקובל לבטא מאכל טעים במיוחד ולומר שטעמו "טעם גן עדן", וכן "גן עדן של שוטים" - ביטוי המציין מצב או מקום שנראים בהסתכלות שטחית, בעיניהם של שוטים, שלווים ושאננים כגן עדן - אך אינם כאלה.
גם בברכות הנישואין מוזכר גן עדן, ובו אנו מבקשים מהבורא שישמח את החתן והכלה כשמחת גן עדן של האדם הראשון: "שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם".
במסכת אבות (פרק ה' משנה כ') אומר התנא יהודה בן תימא: "הוי עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים. הוא היה אומר: עז פנים לגיהנם ובשת פנים לגן עדן". כך נראה כי גן עדן מהווה מקום גמול לצדיקים.
בשמות רבה (ב'): "נתן הקדוש ברוך הוא לישראל לשמור את התורה, והתנה עמהם ואמר להם: "כל מי שהוא משמר את התורה - הרי גן עדן לפניו, ומי שאינו משמר את התורה - הרי גהינום לפניו".
האם גן עדן בשמים או בארץ?
קיימת מחלוקת האם גן עדן הוא בשמים או בארץ. במסכת עירובין (י"ט, ע"א) קובע ריש לקיש כי גן עדן הוא בעולם הזה. כה דבריו: "גן עדן אמר ריש לקיש אם בארץ ישראל הוא בית שאן פתחו ואם בערביא בית גרם פתחו ואם בין הנהרות הוא דומסקנין פתחו".
בפרקי דרבי אליעזר (פרק כ'), ששערי גן עדן מצויים ליד הר המוריה, וכשגורש האדם גורש להר המוריה. בהמשך מובא (פרק י"ב), שהאדם נברא מעפר מקום המקדש ולכן גורש חזרה למקום ממנו הוצבר עפרו, "וישלחהו... מגן עדן לעבוד את האדמה אשר לוקח משם".
הרמב"ם מאשר גישה זו. במשנה עם פירוש הרמב"ם (בהוצאת הרב קוק) מובא בהקדמה לפרק י' כך: "אבל גן עדן הוא מקום דשן בכדור הארץ מרובים בו המימות והאילנות, יגלהו ה' לבני אדם בעתיד ויורה להם את דרכו ויתענגו בו. ואולי ימצאו בו צמחים נפלאים מאד שתועלתם גדולה והנאתם מרובה זולת אלו הידועים אצלינו, וכל זה בלתי נמנע ולא רחוק אלא אפשרותו קרובה ואפילו אלו לא הזכירתו תורה, כל שכן אחר שנתבאר כל זה בתורה ונתפרסם"
לכל אדם יש מקום ייחודי בעולם, המקום הזה הוא נצחי. בשביל לזכות לנצחיות הזאת – לגן העדן הפרטי שלנו, אנו צריכים לזרוע, להשקות ולהצמיח את הפירות הפרטיים שלנו בעזרת קיום המצוות ולימוד התורה. קיבלנו מתנה נפלאה שאף יצור חי לא זכה לה, המשכיות לנצח בגן העדן. בידינו הבחירה כיצד גן העדן שלנו יראה. צפו בדבריו של הרב משה מזרחי:
"אבי נגלה אלי בחלום וגילה לי על שערי גן עדן"
מיהם 10 הצדיקים שנכנסו בחייהם לגן עדן?
"רבונו של עולם, אני נותנת לך את החיים שלי. תן לי כרטיס כניסה לגן עדן"
"לא הייתי דתי. אבל בזכותך ובזכותך אחיך יאיר אני בגן עדן". מצמרר
הרב אהרון לוי - מה באמת קרה בגן עדן? צפו
מרן: "יש מדרגות רבות בגן עדן שאי אפשר לתארם" – ומי זוכה להן?