מקבצי שו"ת - שאל את הרב
איזה שם טוב לבן? האם כוס נשברת היא סימן ברכה? והאם מותר לכסוס ציפורניים?
מקבץ שו"ת 126 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות
- הידברות
- פורסם ד' כסלו התש"פ |עודכן
1. ידוע לי שיש להיות לבושים כמו לפני מלך בעת תפילת שמונה עשרה. האם כשאני מתפללת שמונה עשרה בבית בבוקר, הלבוש צריך גם לעמוד בגדרי הצניעות (מתחת למרפקים ולברכיים וכו'), או ניתן לבוש מכובד אך לאו דווקא בגדרי הצניעות הללו?
צריך שהלבוש יהיה בגדרי הצניעות.
* * *
2. שמות בבקשה לתאומים שנולדו בכ"ח בתשרי. שם אחד שעלה בדעתנו זה גפן. האם השם טוב? והאם ניתן לקבל ייעוץ לשם נוסף בבקשה?
1. לא כדאי בכלל לקרוא בשם "גפן".
2. להלן רשימה חלקית של שמות טובים לבנים :
אביחי, אבינדב, אבינועם, אביעד, אבישי, אביתר, אבנר, אברהם, אהד, אהוד, אהרן, אורי, אוריאל, איל, איתי, איתמר, איתן, אלחנן, אליהו, אליסף, אליעזר, אלישע, אלעאי, אלעזר, אלקנה, אמנון, אמתי, אסף, אפרים, אריאל, אריה, אשר.
בן ציון, בניה, בניהו, בנימין, בעז, בצלאל, ברוך.
גבריאל, גד, גדעון, גיורא, גמליאל, גרשון.
דב, דביר, דוד, דן, דניאל.
הושע, הלל.
זאב, זבולון, זכריה.
חגי, חזקיה, חיים, חנוך, חנן, חננאל, חנניה.
יאיר, יגאל, יגיל, ידידיה, יהודה, יהונדב, יהונתן, יהושע, יואב, יואל, יוחאי, יוחנן, יונה, יוסף, יחזקאל, יחיאל, ינון, יניב, יעקב, יפתח, יצחק, ישי, ישעיה, ירמיה, ישראל, יששכר.
לוי.
מאיר, מיכה, מיכאל, מישאל, מלאכי, מלכיאל, מנחם, מנשה, מרדכי, משה, מתניה.
נהוראי, נחום, נחמיה, נחשון, ניתאי, נסים, נעם, נפתלי, נריה, נתן, נתנאל.
עדו, עובדיה, עוזיאל, עזרא, עזריה, עמוס, עדיאל, עקיבא.
פנחס.
צבי, צדוק, ציון, צפניה.
ראובן, רחמים, רפאל.
שאול, שבתי, שילה, שלום, שלמה, שמואל, שמעון, שמעיה, שמשון, ששון.
אם יש שם שאתם חפצים בו שאינו מופיע ברשימה, נא לשאול, ונשתדל לענות בהקדם בלי נדר.
* * *
3. האם בית המקדש כבר בנוי, ורק כשנהיה ראויים לביאת המשיח השם יוריד לנו אותו?
לפי דעת הרמב"ם (הלכות מלכים פרק י"א הלכה א', ד'), שמלך המשיח הוא זה אשר עתיד לבנות את בית המקדש השלישי, כמובן שאינו בנוי עדיין.
וגם לדעת רש"י במסכת סוכה (דף מא עמוד א', ד"ה אי נמי) שבית המקדש השלישי שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, שנאמר (שמות ט"ו, י"ז) "מקדש ה' כוננו ידיך", יתכן שרק בזמן הגאולה יבנה בידי שמים ולא קודם לכן.
* * *
4. האם מותר לכסוס ציפורניים לפי ההלכה? האם מותר לבלוע את הציפורן ואת העור שמסביבה?
ציפורן מותר, אך זה נראה לי מנהג שכדאי להיגמל ממנו. עור אסור בהחלט לבלוע. בשבת אסור בין ציפורניים ובין עור.
* * *
5. האם שימוש במשקפת בשבת מותר ?
מותר להסתכל במשקפת בשבת, ומותר גם לכוון אותה.
מקורות: שו"ת ציץ אליעזר חלק ו' (עמוד רצ"ו טור א') וחלק כ' (סימן י"ד ד"ה ובספרי) ושכן הסכים עמו החזון איש בפשיטות, ע"ש. וכ"כ בשמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' (פרק ט"ז סעיף מ"ו).
* * *
6. לאחרונה (אתמול והיום) נתתי בטעות מכה לכוס זכוכית מלאה במים ושברתי אותה. האם זו מקריות, או שמא סימן? האם כוס נשברת מסמלת מזל טוב?
מנהג ההמון הוא, שבכל עת שנשבר כלי בתוך הבית, אף ללא סיבת נישואין וכדו' מכריזין בקול "מזל טוב". וראה מה שכתב הגאון רבי ישכר דוב באבד אב"ד בוסקא בספרו אוצר יד החיים (אות צ"ב) שאין זה דבר בטל, והוא באמת סימן טוב. ומצא לזה מקור נאמן בשיטה מקובצת (מעילה י"ז ב', ונדפס על הדף ש"ס וילנא) במעשה המבואר שם שהשד בן תמליון נתדבק בבת הקיסר, ואמר לר' שמעון בן יוחאי שבעת שיצא ממנה ישברו כל כלי זכוכית שבבית, עיין שם.
* * *
7. האם יש לכם טעם לאיסור גזיזת צפורניים של ידיים ורגליים ביום אחד?
אכן, רבים נוהגים להיזהר שלא לגזוז ציפורני הידיים והרגליים ביום אחד (ראה משנה ברורה סימן ר"ס סק"ו). כמדומה שלא נתבאר הטעם, וכפי הנראה הוא על פי קבלה.
ויש לציין שמנהג הספרדים שלא לחוש לעניין זה (ספר אור לציון חלק ב' פרק מ"ז סעיף ד').
* * *
8. ראיתי את ההרצאה של הרב יצחק פנגר בנושא סיאנסים. שאלתי היא, אם נניח אדם עושה סיאנס ומעלה נשמה, יש באפשרותו לבקש מהנשמה לפגוע באדם אחר בצורה זו או אחרת? והאם נשמה יכולה לפגוע באדם חי?
עונש ממרומים יכול לצאת לפועל על ידי רוחות של אנשים שכבר נפטרו. לא יצורי אנוש אמורים להחליט ולגזור עונשים, ולכן אין אפשרות לבקש בקשות כאלו מהרוחות.
* * *
9. איך נאמין למשיח שזה הוא, ולא סתם איש (איזה אותות הוא יראה לנו)?
רמב"ם פרק י"א מהלכות מלכים:
(ג) ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו אין הדבר כך שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח עד שנהרג בעונות כיון שנהרג נודע להם שאינו ולא שאלו ממנו חכמים לא אות ולא מופת ועיקר הדברים ככה הן שהתורה הזאת חוקיה ומשפטיה לעולם ולעולמי עולמים ואין מוסיפין עליהן ולא גורעין מהן.
(ד) ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו כפי תורה שבכתב ושבעל פה ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה´ הרי זה בחזקת שהוא משיח אם עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בוודאי ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה´ ביחד שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה´ ולעבדו שכם אחד:
* * *
10. מה לעשות עם פמוטים שבורים? לגניזה או לפח?
אם ניכר שפמוטים אלו שימשו לנרות שבת, ראוי לקשור אותם בשקית לפי שזורקים לפח (ראה בספר גנזי הקודש פרק י"ט סעיף י"ד ובהערה שם).