מקבצי שו"ת - שאל את הרב
למה מכסים את העיניים בקריאת שמע? איך מחזירים מוצרים שנלקחו בטעות? והאם בקשות ביום ההולדת מתקבלות?
מקבץ שו"ת 133 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות
- מקבץ שו"ת
- פורסם כ"ג טבת התש"פ |עודכן
(צילום: shutterstock)
1. כששני בני זוג מתחתנים, ולשניהם זה זיווג שני, כמה ימים עושים שבע ברכות?
יש להם יום אחד לשבע ברכות. והיינו רק הסעודה הראשונה של היום הראשון.
מקורות: יעוין שלחן ערוך אבן העזר (סימן ס"ב סעיף ו') שכן הדין לגבי אלמן שנשא אלמנה, שמברכין שבע ברכות ביום ראשון בלבד. ופשוט שהוא הדין לגרוש שנשא גרושה. וכן הובא באוצר הפוסקים שם בשם הספרים פרי האדמה, חינא וחסדא, ופני יצחק, ע"ש. וכן פסק בשו"ת שבט הלוי חלק ח' (סימן רע"ט).
ועיין בחלקת מחוקק (שם סק"ו) ובבית שמואל (סק"ה) דהא דיש לאלמון שנשא אלמנה יום ראשון בלבד, היינו סעודה ראשונה בלבד, ע"ש. וא"כ הוא הדין לגרוש שנשא גרושה וכנ"ל.
* * *
2. האם מותר לחבר את הטלפון הסלולרי למטען בערב שבת, כדי שייטען במשך השבת?
מותר, שהרי נפסק להלכה (שלחן ערוך סימן רנ"ב סעיף א') שאדם לא מצווה על שביתת כליו בשבת.
(צילום: shutterstock)
3. מדוע צריך לכסות את העיניים בקריאת שמע? האם זו הלכה? והאם זה משנה אם זו יד ימין או שמאל?
נוהגים לכסות את העיניים בפסוק ראשון של קריאת שמע כדי שלא יסתכל בדבר אחר שמונעו מלכוון (שלחן ערוך אורח חיים סימן ס"א סעיף ה').
ויש לכסות את העיניים ביד ימין (משנה ברורה ס"ק י"ז). וגם איטר יד צריך לכסות את עיניו ביד ימין של העולם (עוד יוסף חי פרשת וארא אות ג'. וכן פסק בשו"ת באר משה חלק ב' סימן ה' אות ז'. וכן בספר ארחות רבנו חלק א' עמוד נ"ג העיד על הגר"י קניבסקי זצ"ל, שהיה איטר גמור, ונהג ליתן ידו הימנית על עיניו בקריאת פסוק ראשון, ע"ש).
* * *
4. איך יודעים שהאדם הנקרא רב הוא אכן ירא שמים אמיתי? פניתי לרב כלשהוא לגבי בעיה, והתשובה שקיבלתי היא להביא 2000 ש"ח לפדיון נפש, וזה קצת תמוה בעיני. האם פדיון נפש הוא פתרון לכל בעיה? האם כל רב מבקש כסף על כל שאלה ובעיה? תודה
ראי בבקשה בדברי הרב זמיר כהן שליט"א: https://www.hidabroot.org/article/138392
* * *
5. אשתי בהריון תאומים, ברוך השם, וסבא של בת דודה שלה נפטר. האם מותר ללכת לניחום אבלים בזמן השבעה?
מותר ללא חשש.
* * *
6. האם ניתן לרשום פסוקים מהתורה במכתב (גלויה, ברכה ליום ההולדת או לחתונה וכד') על מנת לברך את הנמען?
בדרך כלל אין לכתוב פסוקים במכתב, משום שיש סיכוי שלא ינהגו בהם בכבוד הראוי.
מקורות: על פי הט"ז יורה דעה (סוף סימן רפ"ג), שאין לכתוב פסוק בכל מקום שיוכל לבוא לידי זלזול.
(צילום: shutterstock)
7. יש לנו מספר פריטים בבית שאין לי מושג למי הם שייכים, אבל בברור לא שייכים לנו, כמו למשל - חיתול שהתינוקת חזרה איתו מהמעון ולקח זמן לגלות שזה לא שלנו, או כובע צמר שהוחלף בטעות... מה עושים איתם אם אין כיוון לאן להחזיר?
יש לרשום בפנקס (היום ניתן לכתוב בקובץ במחשב או במייל) את שווי הדברים שמצאת בביתך ותוכלי להשתמש בהם, וכשיבא אליהו הנביא ויאמר של מי הדברים, תשלמו את שוויים.
* * *
8. האם מותר לראות סרטים אמתיים על התנ"ך?
ראיתי שראיית סרטים אסור משום מראות אסורות (שפוגעים בגדרי הצניעות) או משום מושב לצים.
לפי זה, אם אין בסרט מראות אסורות, ורואים אותו לצורך חיזוק ברוחניות, ובצורה כזו העשויה לחזק את הצופה לקיום המצוות, אינו אסור.
* * *
9. האם זה נכון שמה שמבקשים ביום ההולדת מתקבל? ואיך יכול להיות שישנן בקשות שאינן מתקבלות, כגון רפואה לאנשים או ילדים?
אכן יש שכתבו שיום ההולדת הוא זמן מסוגל לבקש ככל העולה על לבך, והביאו לכך סמך מהפסוק בספר תהילים (פרק ב' פסוקים ז'-ח') "ה' אמר אלי בני אתה אני היום ילידתיך, שאל ממני ואתנה". אולם אין הכוונה שבטוח שהתפילה תתקבל, אלא רק שהוא עת רצון יותר משאר זמנים רגילים.
מקורות: ראה בספר מליצי אש (כ"ו כסלו אות כ"ט) בשם רבי יחיאל יעקב מקאזניץ זצ"ל, ובספר דרך שיחה (סוף פרשת וישב) בשם רבי אליהו לופיאן זצ"ל. גם בספר לקט רשימות (עניני תפילה עמוד רי"ז) הובא שרבי נתן ווכטפויגל זצ"ל המשגיח בישיבת לייקווד, נשאל אם יש חשיבות ליום הולדת. וענה שמובא שיש עניין לאדם ביום הולדתו לעניין תפילה. ואמר לשואל: קח ספר תהילים, תאמר כמה פרקים, ותבקש שנה טובה, הצלחה בלימוד, הצלחה בתפילה, תבקש כל טוב. הלה שאל איזה פרקים לומר. והמשגיח ענה: פרק י"ג ופרק ק"ג, ע"כ.
* * *
10. יש משחק שאני וחבר טוב משחקים. עד לא מכבר הוא היה טוב ממני, אך לאחרונה ביצועי השתפרו ואני נוטה לנצחו. שאלתי היא, האם לשחק פחות טוב בשביל שלא יתעצב? אני מרגיש שכשהוא מנצח זה משמח אותו (גם אני שמח לנצח, כמובן). אוסיף שאני מאוד מקפיד שלא לשקר. בהנחה שכדאי לתת לו לנצח, האם אין בזה שקר? אני אהיה מוכרח כמובן לגרום לו להאמין שהתאמצתי, ונראה לי שזו גניבת דעת.
מצווה גדולה לוותר לחבר ולתת לו נחת רוח, ואין בזה שמץ של איסור שקר.