פסח
הביטחון הגדול בה’, שהביא את הנס הגדול, של שבת הגדול
בזכות הפתח הזה יתקיים הפסוק "וּפָסַח ה' עַל הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף". בזכות הפתח שנפתח בלבנו לתשובה, לצניעות, לאהבת ישראל, לשמירת השבת והחג - השם יבטל מעלינו כל נגף וכל משחית
- הרבנית חדוה לוי
- פורסם ח' ניסן התש"פ |עודכן
(צילום: shutterstock)
מדוע נקראת השבת שלפני הפסח "שבת הגדול"?
ביארו חז"ל שהטעם הוא על שם הנס הגדול שנעשה לבני ישראל במצרים, כידוע השה היה העבודה הזרה של המצרים, ונצטוו בני ישראל לקחת שה – (ר"ת שבת הגדול) ולקיים את המצווה: "משכו וקחו לכם צאן" וכו', כלומר, משכו ידיכם מן העבודה הזרה ואל תכירו בה, שכן היא שקר גדול ואין בה ממש, ותשחטו אותה כדי שלא תשפיע עליכם. ואכן, בני ישראל לקחו את השה ביום י' בניסן (זה היה יום שבת קודש) וקשרו את השה לרגלי המטה, וכשהמצרים שאלו אותם מדוע הם קושרים את השה, שהוא העבודה הזרה שלהם, לרגלי המטה, בני ישראל השיבו שבי"ד בניסן הם שוחטים את השה. והמצרים היו מתמלאים כעס וחמה על שהעבודה הזרה שלהם הפכה לביזיון, ועל שבני ישראל מזלזלים בה, ואף על פי כן לא נגעו בהם לרעה. זה היה הנס הגדול.
המצווה הזו משכה חסדים, כיוון שהיא מורה על הביטחון המלא שהיה לבני ישראל, והבוטח בשם - חסד יסובבנו!
אומר ה"שפת אמת" ששבת הגדול היא כמו שבת שובה, שצריך כל אדם לשוב לשם יתברך מגודל החסד שעשה עמנו בהוציאנו מצרים. וכשם שהקב"ה ביקש מעם ישראל לעשות מעשה קטן לפני הגאולה, לקשור את השה, כך מבקש השם מאתנו לעשות מעשה קטן ולפתוח פתח של תשובה, לקבל קבלה קטנה לפני השבת הזו, והקבלה הזו תפתח לך שערי שמים, שערי הגנה, שמירה, בריאות ושפע, זיווג ונחת.
בזכות הפתח הזה יתקיים הפסוק "וּפָסַח ה' עַל הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף". בזכות הפתח שנפתח בלבנו לתשובה, לצניעות, לאהבת ישראל, לשמירת השבת והחג - השם יבטל מעלינו כל נגף וכל משחית.
השבת הזו אומרת לנו ש"ודאי נצליח! והכל אפשרי!". נכון שההתחלה קשה, אך אור גדול מסתתר אחריה, בדיוק כמו המשל שמביא רבי נחמן מתוך הספר כוכבי אור:
מַעֲשֶה מִמָּרוֹר
שֶׁפַּעַם אַחַת הָלְכוּ יְהוּדִי וְגֶרְמַנִי יַחַד לִנְדוֹד
וְלִמֵּד הַיְּהוּדִי אֶת הַגֶּרְמַנִי שֶׁיַּעֲשֶה אֶת עַצְמוֹ כְּמוֹ יְהוּדִי
וְלא יִקְשֶׁה עָלָיו הַדָּבָר
כֵּיוָן שֶׁהַלָּשׁוֹן הוּא אֶחָד
וְהַיְּהוּדִים הֲרֵי רַחֲמָנִים וּבְוַדַּאי יְרַחֲמוּ עָלָיו.
כֵּיוָן שֶׁבָּא סָמוּךְ לְפֶסַח
לִמְדוֹ אֵיךְ שֶׁיִתְנַהֵג בְּבֵית הַיְּהוּדִי שֶׁיַּזְמִינוֹ לְשֻׁלְחָן הַסֵּדֶר
בַּתְּחִלָּה עוֹשִין קִדּוּשׁ
וְאַחַר כַּךְ רוֹחֲצִים יָדַיִם
אוּלָם שָׁכַח לוֹמַר לוֹ שֶׁאוֹכְלִים מָרוֹר.
וְכֵן הָיָה
שֶׁהִזְמִינוֹ יְהוּדִי אֶחָד אֵלָיו לַסֵּדֶר
אוּלָם הוּא הָיָה רָעֵב מִכָּל הַיּוֹם
וְצִפָּה שֶׁכְּבָר יַגִּיעוּ לֶאֱכוֹל אֶת הַדְּבָרִים הַטּוֹבִים שֶׁאָמַר לוֹ הַיְּהוּדִי.
אוּלָם הוּא רָאָה כִּי נָתְנוּ לוֹ חֲתִיכַת כַּרְפַּס בְּמֵי מֶלַח
וּשְׁאָר הַדְּבָרִים הַנּוֹהֲגִים בַּסֵּדֶר
וְאוֹמְרִים אֶת הַהַגָּדָה
וְהוּא בְּעֵינַיִם צוֹפִיּוֹת מְצַפֶּה כְּבָר לַאֲכִילָה
וְהִנֵּה כַּאֲשֶׁר הִבְחִין כִּי בּוֹצְעִים אֶת הַמַּצָּה שָמַח
כִּי הִנֵּה עוֹד מְעַט קָט יוּכַל לְהַשְׁקִיט אֶת רַעֲבוֹנוֹ
וּפִתְאוֹם נוֹתְנִים לוֹ מָרוֹר
וְכַאֲשֶׁר הִכְנִיסוֹ לַפֶּה נַעֲשָה לוֹ מַר בְּפִיו
וְחָשַׁב שֶׁזֶּהוּ הַסְעוּדָה שֶׁרַק זֶה יאכְלוּ
וּבָרַח תֵּיכֶף בִּמְרִירוּת וְרָעֵב
וְחָשַׁב לְעַצְמוֹ יְהוּדִים אֲרוּרִים
אַחַר כָּל הַחֲגִיגָה נוֹתְנִים לִי לֶאֱכוֹל מָרוֹר.
וּבָא לְבֵית הַמִּדְרָשׁ וְנִרְדַם שָׁם.
אַחַר כַּךְ בָּא הַיְּהוּדִי בְּפָנִים שְמֵחוֹת שָבֵעַ מֵאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה
וְשָׁאֲלוֹ אֵיךְ הָיָה לְךָ הַסֵּדֶר
וְסִפֵּר לוֹ בְּכַעַס מִמַּה שֶׁעָבַר עָלָיו
אָמַר לוֹ הַיְּהוּדִי אוֹי גֶּרְמַנִי שׁוֹטֶה
אִם הָיִיתָ מְחַכֶּה רַק עוֹד מְעַט
הָיִיתָ אוֹכֵל כָּל טוּב כָּמוֹנִי.
וְסִפֵּר זאת רַבֵּנוּ לוֹמַר
שֶׁזִכּוּךְ הַגּוּף בָּא בִּמְרִירוּת
אוּלָם הָאָדָם חוֹשֵׁב שֶׁתָּמִיד יִהְיֶה רַק הַמְּרִירוּת
עַל כֵּן בּוֹרֵחַ תֵּיכֶף
אוּלָם אִם מְחַכֶּה מְעַט וְסוֹבֵל מְעַט הַמְּרִירוּת מִזִּכּוּךְ גּוּפוֹ
אַז מַרְגִּישׁ אַחַר כַּךְ כָּל מִינֵי חַיּוּת וְתַעֲנוּג.
זהו לימוד חשוב עבורנו, בעיקר בעולם של סיפוקים מידיים: כדי להגיע להישגים, ולסיפוק אמיתי, אנחנו צריכים פעמים רבות לעבור שלב של "מרור" - של קושי ותסכול. התמודדות עם המר מגלה בנו כוחות, מחשלת אותנו, והיא הכרחית על מנת שנתקדם.
פסח מסמל את ההתחלה החדשה של עם ישראל והתחדשות אביבית של העולם כולו.
זכרו: "המרירות היא טעמה הראשון של החירות". ההתמודדות לבד, בעצמנו, היא אמנם מרה וקשה, אך מראה על חירות.
השבת הזו מסמלת את שבירת שרשראות העבדות ואת ההתגברות על היצר הרע השוכן בלב האדם, את הפיכת המרירות למתיקות.
השבת, י' בניסן, זו הילולת מרים הנביאה, שיצאה בתופים ובמחולות יחד עם כל הנשים.
אם נפנים את המסר ששבת זו מביאה עמה, גם אנו נצליח להשיג כל דבר שנרצה, ובדרך זו נוכל להגיע לפסח בחירות מלאה.
השבת הזו אומרת לנו ש"ודאי נצליח! והכל אפשרי!".
הכיני את לבך להכיל שפע גדול בשבת הגדול, כפי שמובא בפסוק החותם את ההפטרה הנקראת בשבת זו, מתוך ספר מלאכי: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא".
שבת הגדול שלום!