עובדות ביהדות
אילו צדיקים נפטרו בחודש תמוז? קבלו את הרשימה המלאה
רש"י, ה"אור החיים", הרבי מלובביץ, רבי בן ציון אבא שאול ועוד - קבלו את רשימת גדולי ישראל לאורך הדורות, שנפטרו בחודש תמוז
- נעמה גרין
- פורסם א' תמוז התשפ"ד
חודש תמוז הוא החודש העשירי בחודשי השנה למניין בריאת העולם, והחודש הרביעי למניין יציאת מצרים וחודשי התורה.
חודש תמוז נחשב כחודש שבו אירעו צרות לעם ישראל. בי"ז בתמוז נפרצו חומות ירושלים והוא יום "צום הרביעי" שבו מתחילים ימי בין המצרים עד תשעה באב, יום חורבן בית המקדש. בקהילות ישראל נוהגים במנהגי אבלות בימי בין המצרים.
גדולי ישראל שנפטרו בחודש תמוז
יוסף הצדיק בן יעקב - א' תמוז
ה"מאור ושמש" - א' תמוז
רבי נחמן מהורודנקא - ב' תמוז
הרב מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מלובביץ - ג' תמוז
הרב יהושע ישעיה נויבירט - ג' תמוז
רבנו תם מבעלי התוספות - ד' תמוז
רבי עזריאל מאיר מלובלין - ה' תמוז
ה"לב שמחה" מגור - ז' תמוז
האמרי נועם - ח' תמוז
האדמו"ר מצאנז - ט' תמוז
הרב אלחנן וסרמן - י"א תמוז
בעל הטורים - י"ב תמוז
ה"אור החיים" - ט"ו תמוז
רבי אריה לייבוש מטרינגרד - ט"ו תמוז
חור בנו של כלב ומרים הנביאה - ט"ז תמוז
רבי בן ציון אבא שאול, ראש ישיבת פורת יוסף - י"ט תמוז
הצדיק משטפנשט - כ"א תמוז
רבי שלמה מקרלין - כ"ב תמוז
רבי משה קורדובירו הרמ"ק - כ"ג תמוז
רבי מאיר הלוי מאפטא - כ"ה תמוז
רבי יעקב עדס - כ"ז תמוז
רבי אלעזר אבוחצירא - כ"ז תמוז
רבי שלמה גאנצפריד - כ"ח תמוז
הרב יוסף שלום אלישיב - כ"ח תמוז
התנא רבי יוחנן הסנדלר - כ"ט תמוז
רש"י - כ"ט תמוז
רבי שמואל סלנט - כ"ט תמוז
הרב שמואל רוזובסקי - כ"ט תמוז
הנקודה העיקרית בחודש תמוז: חיזוק באהבת ישראל
בחודש תמוז מתחילים ימי בין המצרים על חורבן בית המקדש ותחילת הגלות שנמשכת כבר קרוב לאלפיים שנה, וכל יום אנו מצפים ומייחלים לגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו בקרוב.
ברור הדבר, שיש צורך בפעולות רוחניות מתאימות כדי להביא ולקרב את הגאולה, הנקודה המרכזית של פעולות אלה צריכה להיות מותאמת ומכוונת לתיקון הגורם שהביא את הגלות. תיקון מכשול או עוון כלשהוא, חייב להתבצע על ידי פעולה הפוכה ומנוגדת לגמרי לגורם המכשול. כך כתב הרמב"ם על אדם שרוצה לשרש מקרבו מידה רעה, להרחיק עצמו לקצה השני. הפעולה הרוחנית ההכרחית להבאת הגאולה היא כזו שתהיה מנוגדת לגמרי לשנאת החינם שהיתה אז בין איש לרעהו והביאה לחורבן.
כלומר, אין להסתפק בכך שלא נשנא את אחינו על לא דבר בשנאת חינם, אלא עלינו להפעיל גם אהבת חינם, היינו לאהוב את הזולת גם כשאין כל סיבה לאהוב אותו. ואפילו אם הוא יהודי שעליו אמרו חז"ל חינם מן המצוות, גם אחד כזה נאהב באהבת חינם.
חז"ל תיארו לנו את ימי שיא הגלות שהם הימים הקרובים לגאולה, בצבעים קודרים למדי. הירידה הרוחנית של דור עקבתא דמשיחא מוצגת שם במצבה המדויק, כפי שאכן נראים הדברים במציאות בדורנו האחרון, חושך כפול ומכופל.
מדוע הודיעו לנו החכמים את המצב הנוכחי? כדי שלא נתייאש מן הגאולה ונצפה לביאת המשיח, גם כשאנו נמצאים בשפל רוחני שכזה. בזכות אהבת חינם והכלי המחזיק ברכה שהוא השלום, נזכה לשלום האמיתי שלום העולם כולו, בביאת המשיח שילחם מלחמת ה' וינצח כדברי הרמב"ם, ומיד ייבנה בית המקדש השלישי ויקבץ נדחי ישראל בגאולה האמיתי והשלימה בקרוב ממש.