מקבצי שו"ת - שאל את הרב
האם להמשיך במקצועי כמורה? למה כלבים לא רואים צבעים? ומתי צריך להקפיד על צניעות ליד הילדים?
מקבץ שו"ת 161 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות
- מקבץ שו"ת
- פורסם ב' טבת התשפ"א |עודכן
(צילום: shutterstock)
1. יש לי ילד ב"ה בן 3 חודשים. הוא ישן איתנו בחדר, אז רציתי לדעת: א. עד מתי לפי ההלכה הוא יכול להישאר איתנו בחדר? ב. באיזה גיל אני יכולה להוציא אותו לישון בחדר לבד, מתוך החינוך? ג. מאיזה גיל הוא יכול להתרגל לידיים?
א. מעיקר הדין מותר עד שהילד יכול לדבר.
ב. ברגע שהילד יכול לישון כל הלילה - מומלץ מאוד להוציאו מהחדר, וכך יוכל לישון היטב.
ג. כל ילד שונה.
* * *
2. אני עובדת כמורה. אני אוהבת ללמד ילדים, לחנך אותם לערכים. יחד עם זאת קשה לי עם בעיות ההתנהגות של חלק מהילדים, עם הגיבוי העיוור שהורים נותנים לילדים ותוקפים את המורים. המצב גורם לי להרהר שאולי אני לא בעבודה הנכונה. איך יודעים אם זה הייעוד שלי?
אם את מצליחה לקדם רק ילד אחד, כבר היה שווה כל המאמץ.
אכן, היום קשה יותר להיות במשרת הוראה, אבל כגודל הקושי כך גודל השכר. אם את מנסה לקדם את הילדים ומצליחה לפחות באחד מהם, כבר זכית לעולם הבא.
* * *
3. האם יש זמנים מיוחדים שאין לגזור בהם את הציפורניים חוץ מחול המועד שהאשכנזים לא גוזרים בו ציפורניים?
א. יש מקפידים שלא לגזור ציפורניים ביום חמישי, מפני שהציפורניים מתחילות לחזור ולצמוח ביום השלישי לגזירתן, ואם כן אין זה תיקון כבוד שבת שחוזרים לצאת (ראה משנה ברורה סימן רס סק"ו). אולם מנהג בני ספרד שלא לחוש לזה (כף החיים שם ס"ק טו, ואור לציון חלק ב' עמוד שיב סעיף ד).
ב. רבים מהאשכנזים נוהגים שלא לגזור ציפורניים בראש חודש, על פי צוואת רבי יהודה החסיד. והספרדים לא מקפידים בזה.
ראה https://www.hidabroot.org/question/242410
ג. לא ראוי לגזור ציפורניים במוצאי שבת, כי אין זה כבוד שבת (ראה תשובת הגר"ח קניבסקי שליט"א בספר שאלת רב חלק ב' עמוד ש).
* * *
4. האם יש איזה שהוא הסבר במקורות למה הכלבים נבראו עם יכולת לראות בשחור לבן, ואיזה תועלת יש לכך שבעל חיים לא רואה בצבעים כמו בן אדם?
ישנו מיתוס מפורסם שכלבים הם עיוורי צבעים (רואים רק בשחור-לבן), אך זהו מיתוס שגוי.
הכלבים למעשה רואים בצבעים, אך לא רואים את כל הצבעים. לדוגמה, הם אינם רואים צבע אדום, אך הם רואים כחול וצהוב.
כל יצור קיבל את הכלים שהוא צריך לתפקידו. כלבים מתואמים לראיית לילה טובה, וגם מבחינים בתנועה יותר טוב מבני אדם. הכלבים פשוט אינם זקוקים לראייה של כל הצבעים, כי אין להם בכך כל תועלת. כלבים גם אינם מזהים היטב פרטים קטנים, כי הם אינם זקוקים לדיוק (אין להם ידיים עם אצבעות), אך מנגד זאת הראייה המרחבית שלהם גדולה יותר משלנו - כך הם מסוגלים לבחון שטח גדול יותר בטבע ולצוד.
* * *
5. האם ישנו איסור הלכתי לשים עגיל שני באוזן?
אין איסור לעשות יותר מחור אחד, אולם אין לתלות עגילים בפיזור באוזן בצורה שמושכת את העין. מותר לתלות עגיל נוסף בצמוד לעגיל הרגיל בצורה שאינה מושכת את העין.
* * *
6. ישנן המון עדויות על כך שצילמו 2 פתחים לתוך כדור הארץ בשני הקטבים, ויש תאוריות שלמות שעולות כבר מאות שנים על כך שיש עולם שלם בתוך כדור הארץ עם שמש משלה, אנשים וכו'... ניתן למצוא את זה ע"י חיפוש באינטרנט. יש גם צילומי נאס"א שמראים את הפתחים בבירור. רציתי לשאול אם יש ליהדות מידע כלשהו על כך, ומה המקורות. תודה.
תיאורית כדור הארץ החלול - אינה מבוססת.
העדויות שראית אינן מהימנות, ומבוססות על שמועות וסיפורים שאין להם מקור אמין. אין צילומים אמיתיים מהסוג שתיארת, ולא מקום בעולם שניתן לגשת אליו כדי להיכנס לתוך עולם נוסף. אין פינה בכדור הארץ שלא מצולמת ולא נחקרת בימינו - לוויינים ממפים את כל כדור הארץ, וחוקרים נוסעים עד קצה העולם לבדוק כל תופעה מעניינת שיש - כל הר, כל מערה גדולה וכו'.
התיאוריות על כדור הארץ החלול - אין להן בסיס, ולא נהגו על ידי מומחים.
הבנתנו את הפיזיקה של כוכבים וכוכבי לכת, מחייבת שהליבה של כוכבים תהיה רותחת, כאשר הקליפה החיצונית תהיה קרה יותר, כי היא מתקררת. אילו היה קיים כדור ארץ חלול - כח המשיכה היה צריך לגרום לו לקרוס לתוך עצמו, שהרי מרכז הכובד של כוכב הוא הגורם לכל הגופים שעליו להימשך למרכזו.
כמו כן,
ככל שיורדים עמוק יותר לבטן האדמה - החום גובר. גם התפרצויות געשיות מעידות על כך שליבת כדור הארץ רותחת.
ישנם מדרשים בזוהר שמספרים על עולם בתוך העולם, אלא שהוא מתאר שדים ויצורים רוחניים שחיים בעולמות רוחניים, ויכולים להתקיים בו זמנית במימד שתואם מקומות בעולמנו, אין פירוש הדבר שהם חיים וקיימים באופן פיזי בעולם הנצפה.
* * *
7. האם יש הסבר מהתורה הקדושה על צבע העיניים? מדוע יש צבעים בהירים וכהים? ומה גורם לשינוי בצבע העיניים?
בגמרא נאמר שבני אדם השתנו מעט בהתאם לצורך האקלים שבכל מקום בעולם. כאשר שאלו את רבי הילל הזקן מדוע עיניהם של הנוודים במדבר (תדמורים) טרוטות, השיב להם: "מפני שהם גרים בין החולות".
השוני בצבע העיניים נובע גם הוא מסיבה אקלימית: מבחינה מדעית - לכל בני האדם יש באמת עיניים כחולות, אולם חומר שנקרא "מלנין" יוצר ריבוי של צבע בעור ובעיניים אשר גורם לצבע הגוף להיות כהה יותר.בארצות החמות יש קרינה רבה יותר, וריבוי המלנין בגוף נועד למנוע את חדירת הקרינה לעור ולעיניים - כדי שלא יפגע בהם. אולם בארצות הקרות שבהם הקרינה מעטה, יש צורך רב בויטמין D הנוצר ע"י השמש, ולכן יש הרבה פחות מלנין בגוף, ונפוצה יותר התופעה של עור בהיר ועיניים בהירות.
נ.ב. יש לציין ששינויים זעירים אלה בין בני האדם אינם נובעים מ"אבולוציה", כיוון שהם כבר היו טבועים בדנ"א שברא הקב"ה באדם הראשון, ואינם בגדר יצירה חדשה.
(צילום: shutterstock)
8. שמעתי פעם שלעתיד לבוא ירושלים תגיע עד דמשק. אם אפשר את המקור והנוסח המדויק.
נכון שמעת. כך מובא בילקוט שמעוני (ישעיה רמ"ז תע"ב) אמר רבי יוחנן, עתידה ירושלים להיות מגעת לשערי דמשק. יעוין שם.
* * *
9. בני בן ה-10 ילד חכם מאוד הלומד בתלמוד תורה. השבת הוא שאל שאלה שלא ידעתי מה ואיך להשיב לו. הוא שאל אותי, מי ברא את הקב"ה? הייתי קצת בשוק מהשאלה, ולא ידעתי מה להגיד. רק אמרתי לו שהקב"ה ברא אותנו, והסברתי לו כמה הקב"ה גדול והרחבתי על נפלאות ה' ועל פלאי הבריאה, אבל לא עניתי לו על השאלה. אני בדרך כלל משתדלת לענות על כל שאלה שילד שואל, אבל כאן לא ידעתי מה להגיד לו.
אודה לכם אם תוכלו לענות לי על השאלה באופן שהילד יבין את התשובה. תודה רבה.
נא ראי: "איך להסביר לילדים קטנים על מציאות האלוקים?".
ובהתייחס לשאלה,
אלוקים, אשר יצר את כל היקום האדיר שאנו רואים ושולט בו, ודאי איננו חומרי. הוא מעבר לטבע, אינסופי, ומובן שאיננו מסוגלים להבינו, שכן אנו עצמנו יצורים חומריים שנמצאים בתוך העולם. גם המדע מוגבל רק לחקר העולם החומרי.
עם זאת, הבנתנו את מושג המרחב והזמן מאפשר לנו להבין טוב יותר כיצד הבורא, שנמצא מעבר לגבולות החומר, אינו תלוי בזמן, ולפיכך אינו צריך התחלה כפי שאנו, כיצורים חומריים, נצרכים להתחלה.
כדי להבין את התשובה הזו, צריך להיכנס לנושאים מדעיים כמו מהי זרימת הזמן והמרחב. אך ניתן להסביר את הנושא גם בצורה פשוטה יותר.
הנה שאלת מפתח: מנין אנו יודעים שלמשהו חייב להיות בורא? ניקח לדוגמה כוס מים שמונחת על השולחן, אולי היא קיימת מנצח נצחים? מה גורם לנו לחשוב שיש לכוס הזו יוצר?
התשובה לכך היא: הכוס הזו מוגבלת. יש לה צורה, יש לה גודל ומשקל. דבר זה מוכיח שעומדת מאחוריה סיבה, מישהו שקבע שהכוס הזו תהיה בדיוק בצורה הזו ובגודל הזה. באותה מידה יכולתי לשאול, מדוע יש ביד שלי חמש אצבעות, ולא שש או ארבע? השאלה עצמה מוכיחה שיש סיבה שיצרה אותי, שקיים גורם שקבע את מספר האצבעות ביד שלי.
יצאנו למדים שכל דבר שהוא מוגבל - חייב להיות לו מגביל שיצר אותו, שקבע שהוא יהיה בדיוק כך ולא אחרת.
אם אפשר לשאול על משהו "מדוע זה כך ולא אחרת?" - מוכרח שיש לו בורא. על כן יש לעולם שלנו בורא, שכן העולם בו אנו חיים הוא חומרי ומוגבל, דבר שמוכיח שיש בורא אשר הגדיר את חוקי הטבע של היקום וקבע כיצד יראה ויפעל עולמנו.
כעת, נשאלת השאלה, מדוע אי אפשר לשאול את אותה שאלה על אלוקים?
התשובה הפשוטה ביותר לשאלה זו תהיה: בגלל שלאלוקים אין צורה! אם אלוקים היה בעל-גוף, עם ידיים ורגליים, אז הוא היה מוגבל כמונו, ואז היה צריך לשאול "מי יצר אותו", "מי הגביל אותו", "מי קבע שיהיו לו דווקא שתי ידיים ושתי רגליים"? בדיוק כפי שאנו שואלים את עצמנו - "מי הגביל אותנו", כך היינו שואלים "מי הגביל אותו". אולם מכיוון שלאלוקים אין גוף, אין לו צורה גודל או כמות. הוא אינסופי. על כן, הוא אינו צריך מגביל שיברא אותו.
כך אמרו חז"ל על הבורא יתברך: "הוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו" (בראשית רבה, סח). במילים אחרות, כל העולם קיים בתוך המציאות של אלוקים. אלוקים הוא למעשה המציאות האמיתית, כי הוא הדבר היחיד שאיננו מוגבל, הוא האינסוף האמיתי, וכולנו בעצם נמצאים וחיים בתוך מציאותו.
לסיכום: מכיוון שאלוקים איננו חומרי, אין לו גבולות. הוא אינסופי, הוא נצחי כי הוא לא מוגבל למקום ולזמן, כך שהוא אינו משתנה, אין לו התחלה כשם שאין לו סוף, והוא אינו צריך יוצר שיברא אותו בנקודת זמן מסויימת או יגבילו.
להבנה טובה יותר של התשובה הזו, ולמענה בשאלות נוספות באמונה (כמו הבחירה והידיעה, למה אלוקים ברא אותנו, איך אנו יודעים שהתורה אמת) יש לקרוא את החוברת שיחה גורלית. לקריאת החוברת, חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית". בהצלחה!
* * *
10. מה ההלכה מחייבת אישה מבחינת צניעות בבית, בעיקר ליד הילדים? מה זה כולל? ומאיזה גיל של הילד צריך להקפיד?
א. ברור שגם בבית אישה צריכה להקפיד שילדיה לא יראו את המקומות שדרכם להיות מכוסים.
ההקפדה בזה צריכה להיות מאז שהילד בן שלוש. וטוב להחמיר גם קודם גיל זה. יעויין כיוצא בזה כאן.
ב. מצד הדין מותר לה להיות ליד ילדיה ללא כיסוי ראש (שו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ה' סוף סימן לז).
ג. אין זה ראוי שתלך במכנסיים (שמיוחדות לנשים שאין בהם איסור לא ילבש) אפילו לפני ילדיה משום חוסר צניעות, אלא אם כן תלבש מעל זה חלוק (יעויין בספר עוז והדר לבושה פרק י"ח אות א').
ד. מותר להניק בפני הילדים בבית, ואין בזה משום חסרון בצניעות (הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הובא בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק ב' פרק י"ג סעיף ז').