פרשת במדבר
כל מה שלא ידעתם על פרשת במדבר
מגוון שאלות ותשובות מרתקות מפרשת השבוע – במדבר
- הרב יעקב מעברי / מעבר למפורסם
- פורסם ז' סיון התשפ"א |עודכן
(צילום: shutterstock)
א. "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי ..." (א', א'). מה קרה רק כאשר בני ישראל הגיעו אל "מִדְבַּר סִינַי"?
מיום שיצאו ממצרים נסעו בִּמְרִיבָה, ורק כאשר באו אל מדבר סיני - כולם היו בשלום, ורמז לדבר, המילים: בְּמִדְבַּר סִינַי" שוות בגימטריה למילה: בשלום [חיד"א, "נחל קדומים" א' (ב)].
ב. "... לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹֽר" (א', א'). מה יקרה לארץ מִצְרַיִם לעתיד לבוא?
לעתיד לבוא גם ארץ מצרים תחשב לארץ ישראל (חת"ס בשם הכוזרי, הובאו דבריהם באוצר הידיעות ב' עמוד תקנ"ח).
ג. "מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן" (א', ג'). מדוע לקחו לצבא אנשים רק מגיל 20 שנה?
כיוון שמגיל 20 שנה דנים אדם גם בבית דין של מעלה, וזה גורם שאדם מגיל זה יותר מְדַקְדֵּק במעשיו, ולכן יהיו לו יותר זכויות שֶׁיָגֵנּוּ עליו במלחמה (כלי יקר).
ד. "פְּקֻֽדֵיהֶם לְמַטֵּה יִשָּׂשכָר אַרְבָּעָה וַֽחֲמִשִּׁים אֶלֶף וְאַרְבַּע מֵאוֹת: לִבְנֵי זְבוּלֻן תּֽוֹלְדֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמֹת מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כֹּל יֹצֵא צָבָא: פְּקֻֽדֵיהֶם לְמַטֵּה זְבוּלֻן שִׁבְעָה וַֽחֲמִשִּׁים אֶלֶף וְאַרְבַּע מֵאֽוֹת"(א', כ"ט - ל"א).מה היה מיוחד במספר אנשי שבט זבולון ויששכר?
הגימטרייה של מנין שבט יששכר הוא: ד"ן אלפים, ושל מנין שבט זבולון: הוא ז"ן אלפים.
ומה הטעם לכך?
כיון ששבט יששכר היה עסוק בתורה והיה דן את ישראל (יומא כו ע"א), אך כדי שיהיה לו פנאי ושלוות נפש לעסוק בתורה, היה שבט זבולון זן אותו (חת"ס, הובא בספר "להתעדן באהבתך", עמ' י"ח).
ה. "וְנָסַע אֹֽהֶל מוֹעֵד מַֽחֲנֵה הַלְוִיִּם בְּתוֹךְ הַֽמַּחֲנֹת כַּֽאֲשֶׁר יַֽחֲנוּ כֵּן יִסָּעוּ אִישׁ עַל יָדוֹ לְדִגְלֵיהֶֽם" (ב', י"ז). מדוע זכו הלויים למעלה העליונה של משרתי המקדש?
לפי שהיה במספרם בדיוק כמספר מלאכי השרת (רבנו בחיי על פסוק ב').
ו. "וַיָּמָת נָדָב וַאֲבִיהוּא לִפְנֵי ה' בְּהַקְרִבָם אֵשׁ זָרָה לִפְנֵי ה' בְּמִדְבַּר סִינַי וּבָנִים לֹא הָיוּ לָהֶם וַיְכַהֵן אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר עַל פְּנֵי אַהֲרֹן אֲבִיהֶם" (ג', ד'). מה הקשר בין זה שהם מתו, לבין כך שלֹא הָיוּ לָהֶם בָנִים?
שאילו היו להם בנים, היו ניצולים בזכותם ממוות ("בשמחה תצאו").
ומה הקשר בין כך שלא היו להם בנים לכך שאחיהם נהיו כהנים במקומם?
שאם היה להם בנים, הבנים שלהם היו קודמים לאחים שלהם [חיד"א, "נחל קדומים" א' (ב)].
ז. "וּפְקֻדַּת אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן שֶׁמֶן הַמָּאוֹר וּקְטֹרֶת הַסַּמִּים וּמִנְחַת הַתָּמִיד וְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה פְּקֻדַּת כָּל הַמִּשְׁכָּן וְכָל אֲשֶׁר בּוֹ בְּקֹדֶשׁ וּבְכֵלָיו" (ד', ט"ז). ישנן בפסוק כל אותיות הא"ב חוץ מהאותיות צ' ו- ג', מדוע?
כדי לרמוז על צ"ג (תשעים ושלוש) כלי כסף וכלי זהב שהיו במקדש (רוקח על התורה).
ח. "וְזֹאת עֲשׂוּ לָהֶם וְחָיוּ וְלֹא יָמֻתוּ בְּגִשְׁתָּם אֶת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אַהֲרֹן וּבָנָיו יָבֹאוּ וְשָׂמוּ אוֹתָם אִישׁ אִישׁ עַל עֲבֹדָתו וְאֶל מַשָּׂאוֹ" (ד', י"ט). ממה היו עלולים בני קהת למות?
רק מֵהַבָּטָה על הארון! שאם אדם היה מביט על הארון מיד היה מת, ולכן בני קהת פחדו לשאת את הארון וצווחו אל משה. אמר ה' למשה: אעשה להם תקנה שלא ימותו (במדבר רבה ה', א', וראה שם את התקנה).