סיון רהב מאיר
סיון רהב מאיר: למה דווקא "כאפרים וכמנשה"?
למה זו הברכה שבה גם הילדים שלי יתברכו לפני הקידוש? על הייחודיות של מנשה ואפרים
- סיון רהב מאיר
- פורסם ט"ו טבת התשפ"ב |עודכן
(איור: shutterstock)
בשבת מסיימים לקרוא את ספר בראשית בפרשת "ויחי". יעקב אבינו נפרד מבניו וגם מנכדיו בפסוקים מכוננים. לנכדים, אפרים ומנשה, הוא אומר מילים שלימים ההורים יברכו בהם את ילדיהם בכל ליל שבת: "ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה".
למה זו הברכה שבה גם הילדים שלי יתברכו לפני הקידוש? אפרים ומנשה, לראשונה, לא רבו. אחרי קין והבל, יצחק וישמעאל, יעקב ועשיו וגם יוסף ואחיו – הם הציגו מודל של שותפות, בלי אגו. הלוואי על כל ילדינו.
ויש עוד סיבה: אפרים ומנשה גדלו במצרים, לא בישראל. הם הצליחו לשמור גם שם על הערכים שלהם, מול תרבות זרה ומפתה. יעקב אבינו יודע שילדיו, וילדינו, יגדלו בעולם מבלבל, ומאחל להם שיידעו לשמור על הניצוץ בכל הגלויות והאתגרים. אמן.
הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".