אחרית הימים
מפחיד כמה שזה מוכר: המדרש מתאר את הממשלה שתהיה לפני ביאת המשיח
מדרש מביא את עשרת האותות שיתרחשו לפני הגאולה האחרונה. האות הראשון מתאר את השלטון שיהיה בארץ, ואי אפשר שלא לראות את הדמיון לממשלה הנוכחית. אז שנתחיל להתכונן למשיח? תחליטו אתם
- שולי שמואלי
- פורסם י"ט אדר א' התשפ"ב |עודכן
(צילום: shutterstock)
מדרשים לא תמיד אפשר לפרש ולהבין כפשוטם. הרבה פעמים יש כוונה עמוקה אחרת שמסתתרת מאחוריהם, והפירוש האמיתי הוא שונה ממה שמובן ממבט שטחי. על פי מסורת ישראל עלינו להימנע מפרשנויות אישיות של נבואות, ויש לסמוך רק על דברים שגדולי ישראל מאשרים ומאששים.
גם לא ניתן להצביע ולחזות את מועד ביאת המשיח או לעשות חישובים, כפי שאמרו חז"ל "תיפח עצמן של מחשבי קיצין". אומנם, מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל סיפר בדרשותיו על כך שהמלבי"ם חישב את הקץ בספרו, וכשנשאל על כך השיב המלבי"ם שהאיסור של חישוב הקץ הוא רק בתקופת חז"ל הרחוקה מהגאולה, משום שאז עלול להיגרם ייאוש מפני אורך הגלות, אבל כעת שאנו קרובים לעת הגאולה מותר לחשב את קץ הגלות.
אז מבלי לקבוע עובדות או לצאת בהכרזות, נביא מדרש מדהים שמקורו בספר "אבקת רוכל" (דף ב, עמ' ב), שמובא ב"אוצר המדרשים" (עמ' 390). המדרש מציג את עשרת האותות שיתרחשו לפני ביאת משיח בן דוד, והאות הראשון מתאר את השלטון שיהיה בארץ. כשקוראים אותו אי אפשר שלא לשים לב לדמיון המפעים בין המתואר בו לבין המציאות הנוכחית.
1. המדרש אומר שעתידים לשלוט במדינה שלושה מלכים שמראים עצמם כלפי חוץ כשומרי תורה ומצוות, אך כל זה הינו תעתוע והונאה בעם. בפועל אותם מלכים כופרים בקב"ה ובתורתו. והנה לשון המדרש: "עתיד הקב"ה לעשות עשרה אותות קודם ביאת הגואל. האות הראשון, עתיד הקב"ה להעמיד שלשה מלכים וכופרים בדעתם ומשקרים ומראים עצמם לבני אדם שהם עובדים להקב"ה ואינם עובדים, ומתעים ומבלבלים כל הבריות וכופרים אומות העולם בדיניהם".
2. ממשיך המדרש ומתאר שאותו שלטון יגזור גזרות כנגד התורה והמצוות. ברור לכל כי הדבר המרכזי הניצב בראש מעייניה של הממשלה הנוכחית הוא מחיקת היהדות ותו לא. גזרה אחר גזרה – רפורמת הגיור, שינוי מערך הכשרות, אישור חוק הגיוס, ביטול סבסוד מעונות וצהרונים לילדי אברכים, ביטול הנחות ארנונה למשפחות אברכים, קיצוץ שעות לימוד התורה בכוללים, התנגדות לחקיקה המאפשרת רחצה בחופים ושמורות הטבע בהפרדה, הצעת חוק לפיה גם זוגות בעלי נטיות הפוכות יוכלו לאמץ ילד, הצעת חוק לפיה מי שינסה לשדל קטין להתקרב ליהדות – יוטלו עליו שישה חודשי מאסר, חוק לביטול הקומה הכשרה של הפלאפונים, ותוכנית לקידום הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בכל רחבי הארץ. שכחנו משהו? כבר קשה לעקוב. העומדים בשלטון בעלי אג'נדה ברורה – עקירת התורה ממדינתו ועמנו.
3. המדרש מביא כי אותו שלטון יטיל מיסים שונים על העם, וכל פעם יחדש גזרה נוספת שתכביד כלכלית על העם. נשמע מוכר, לא?
"ובזמן שמשיח יתגלה בגבורתו דור הולך ונופל בחייו מפני גזירות קשות ומשונות ומבוהלות שגוזרים שלשה מלכים הללו.
"ועוד שגוזרים לכפור במקדש בה' ובתורה, והקב"ה גזר שתמלוך מלכות הרשעה תשעה חדשים מכיפה לכיפה, שנאמר: 'לכן יתנם עד עת יולדה', ואין 'לכן' אלא שבועה, שנאמר: 'לכן נשבעתי לבית עלי'. וגוזרים גזרות קשות וכופלים מס על ישראל על אחד עשרה, מי שהיה נותן עשרה נותן מאה, וכל מי שהיה נותן שמונה נותן שמונים, וכל מי שאין לו חותכין את ראשו.
'וכל אלו תשעה חדשים מתחדשות גזרות אחר גזרות זו קשה מזו… באותה שעה צועקים ישראל ואומרים: 'ווי ווי', וקטנים מישראל מתבעתים והולכים ונטמנים כל אחד ואחד תחת אביו ותחת אמו ואומרים: 'ווי ווי אבא מה נעשה', ואבותיהם משיבים להם: 'עתה אנחנו סמוכים לגאולתם של ישראל'".
הגמרא אומרת "אין בן דוד בא עד שתפשוט המלכות על ישראל תשעה חודשים" (מסכת סנהדרין, דף צ"ח, עמ' ב), וביארו (חברותא – סנהדרין): "שנאמר: "לכן יתנם עד עת יולדה ילדה, ויתר אחיו ישובון על בני ישראל". ש"עת יולדה ילדה" היינו תשעה ירחי לידה, ואמר הפסוק שלמשך זמן זה יתן הקדוש ברוך הוא את ישראל ביד מלכות הרשעה. ולאחר מכן ישובו מהגלות, כפי שנאמר בפסוק שאחריו "וישובו כי עתה יגדל עד אפסי ארץ", ותרגומו: "ויתיבון מבין גלוותיהון". וזהו שנאמר בסוף הפסוק דלעיל: "ויתר אחיו ישובון על בני ישראל", היינו כל העולם שישראל מפוזרין בו".
מעניין שסיומם של תשעה חודשים מאז ההשבעה של הממשלה הנוכחית חל בחודש ניסן, חודש הגאולה. וכבר אמרו חז"ל "בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל" (מסכת ראש השנה, דף יא, עמ' א). אז האם המדרש מדבר על התקופה שלנו? האם הפעם זה הדבר האמיתי? ימים יגידו.
הרב רפאל אוחיון בהרצאה מרתקת על הממשלה בישראל באחרית הימים, על פי הזוהר הקדוש. צפו:
קראו גם: