פורים
האם לגבר מותר להתחפש לאישה? מקבץ שו"ת שיעשה לכם סדר לקראת פורים
מהו הסכום שיש לתת עבור מתנות לאביונים? האם להביא את הילדים הקטנים לשמוע קריאת מגילה? מה עושים אם פספסנו ולא שמענו כמה מילים שקורא המגילה קרא? מה אוכלים בסעודת פורים? כמה זה 'זכר למחצית השקל', ולמי נותנים אותו? מקבץ הלכות לפורים מתוך ספר ההלכה "ילקוט יוסף"
- שולי שמואלי
- פורסם ה' אדר ב' התשפ"ב |עודכן
(צילום: shutterstock)
נמצאים בעיצומן של ההכנות לקראת פורים? הנה כמה הלכות חשובות שכדאי לדעת, מתוך פסקיו של מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף.
קריאת מגילה
1. מתי קוראים את המגילה?
חייב אדם לקרוא את המגילה בלילה, ולחזור ולשנותה ביום.
2. האם נשים גם חייבות לשמוע קריאת מגילה?
הכול חייבים בקריאתה אנשים ונשים וגרים. ולכן הנשים שאינן יכולות לבוא לבית הכנסת לשמוע מגילה מהשליח צבור, או שאינן יכולות לשמוע קריאתה היטב מפי הקורא, מפני ההפרעות שבבית הכנסת במקום שמכים המן, חייבות לשמוע קריאתה מפי אדם הבקי בקריאתה. וכן אמרו חז"ל: נשים חייבות במקרא מגילה שאף הן היו באותו הנס. ורבי יהושע בן לוי היה מכנס כל אנשי ביתו וקורא לפניהם. ורבי יונה היה מתכוין לקרותה לפני הנשים שבביתו, שהכול היו בספק והכל חייבים בשמיעה.
מגילת אסתר (צילום: דוד כהן / פלאש 90)
3. האם להביא את הילדים הקטנים לשמוע את קריאת המגילה בבית הכנסת?
מחנכים את הקטנים לשמוע מקרא מגילה. וקטנים שלא הגיעו לחינוך אין להביאם לבית הכנסת, שהם רק מבלבלים את השומעים החייבים בקריאתה. והמביאים לבית הכנסת, חטא רבים נשא. ולכן על גבאי בתי הכנסת לעמוד על המשמר להשגיח שלא יפריעו הקטנים בהכאות המן ברעשנים ובאקדחי-פורים, ופיצוצים אחרים, הגורמים להפרעת הסדר בבית מקדש מעט, וגרימת מניעת שמיעת מקרא מגילה כהלכה לאנשים המחויבים בה.
4. אם קורא המגילה פספס מילה אחת, האם יוצאים ידי חובת מצוות קריאת מגילה?
צריך לדקדק היטב בקריאת המגילה לבל ידלג אף תיבה אחת ממנה, כי רבו הפוסקים הסוברים שאם חיסר אפילו תיבה אחת מהמגילה לא יצא ידי חובתו. ועל כן ישתדל הקורא לבטא היטב כל מילה כדי שכל הצבור ישמעו ויצאו ידי חובת מקרא מגילה.
במקום שהתינוקות מרעישים באמירת המן וכדומה, על הש''ץ להמתין עד שיעבור הרעש, ולחזור התיבה ההיא כדי להוציא מי שלא שמע התיבה כראוי.
5. האם יש לקרוא במגילת אסתר מודפסת יחד עם שליח הציבור שקורא במגילה כשרה?
מי שאוחז בידו מגילה שאינה כשרה יזהר שלא יקרא עם השליח צבור, אלא שומע מהשליח צבור בשתיקה ויוצא ידי חובה.
6. אם פספסנו ולא שמענו כמה מילים של שליח הציבור בעת הקריאה, מה עושים?
נכון שכל אדם יחזיק בידו מגילה כשרה, שבמקרה שלא שמע איזו תיבה מהשליח צבור יוכל לקרותה בעצמו במגילה כשרה. ואם אין ידו משגת, לכל הפחות ייקח בידו מגילה שאינה כשרה, שאם לא שמע איזה תיבות יוכל לאומרם מתוך הכתב.
מנהגי פורים
7. האם לאיש מותר להתחפש לאישה, וכן להיפך?
אסור באיסור מוחלט לאיש ללבוש בגדי אישה, וכן לא תלבש אישה בגדי איש, גם ביום הפורים. וגם לילדים נכון שלא לעשות כן.
8. האם מותר להפריש מהמעשרות עבור מתנות לאביונים או עבור תרומה לזכר מחצית השקל?
הנוהגים להפריש מעשר כספים ממשכורתם ומרווחיהם מדי חודש בחודשו, אינם רשאים לתת ממעשר זה לחובת המצווה של מתנות לאביונים של יום הפורים, או לתרומת זכר למחצית השקל. אולם אם רצה להוסיף על חובתו ולתת עוד מתנות לאביונים יותר משני עניים, וכן אם רצה להוסיף על חובתו בתוספת מרובה בתרומת זכר למחצית השקל רשאי לתת התוספת ממעות מעשר. ורק אם אמר בפירוש בשעה שהתחיל להפריש מעות מעשר בלי נדר והשעה דחוקה לו, רשאי לתת ממעות אלה למתנות לאביונים, וכן לזכר למחצית השקל.
זכר למחצית השקל
9. למי נותנים את הכסף של זכר למחצית השקל?
מעות הללו שהם זכר למחצית השקל יינתנו לטובת מוסדות של תורה ולישיבות שמגדלים בהם תלמידי חכמים, שמיום שחרב בית המקדש אין להקב''ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה .וכל המשתדל להיות עושה ומעשה להרים קרן התורה ולומדיה יזכה לראות בהרמת קרן ישראל.
10. מה הסכום של זכר למחצית השקל עבור אדם?
צריך לתת סכום השווה לערך שלשה דרהם כסף טהור, שהם תשעה גרם כסף טהור מזוקק לפי מחיר הכסף הגולמי מדי שנה בשנה.
מי שמצבו הכלכלי קשה, די שייתן מטבע של חצי שקל לזכר מחצית השקל.
11. מי צריך לתת זכר למחצית השקל?
כל מי שהוא למעלה מגיל עשרים שנה צריך לתת ''זכר למחצית השקל'' הסכום הנ''ל. ויש אומרים שאף מי שהוא למעלה מבר מצוה, מבן י''ג שנה ומעלה, צריך לתת זכר למחצית השקל. וטוב להחמיר כדעה זו.
גם הנשים יתנו מעות ''זכר למחצית השקל''. וטוב לתת גם עבור ילדיו הקטנים. ולכן כל איש אשר יש יכולת בידו ייתן בעדו ובעד אשתו ובניו הקטנים הסמוכים על שלחנו סך הנ''ל לכל אחד. ואם אין ידו משגת כל כך, ייתן חצי שקל בעדו, ובעד כל אחד מבני ביתו מטבע יותר קטן כפי כוחו, כי כאיש גבורתו.
מתנות לאביונים
12.כמה מתנות לאביונים צריך לתת?
כל אדם צריך לתת מתנה אחת לכל אביון, ויש לתת לשני אביונים. מצוה לתת מתנות לאביונים ביום הפורים, דהיינו מתנה אחת לכל אביון, שבסך הכול חייב לכל הפחות שתי מתנות לשני אביונים.
13. מהו סכום הכסף שצריך לתת כמתנה לאביון?
מן הדין די בנתינת פרוטה אחת לכל אביון. ובזמן הזה אגורה אחת חשובה כמו פרוטה, שהיא המטבע הפחות ביותר שיוצא בהוצאה. וכיום פרוטה היא מטבע של חמש אגורות. וירא שמים יחמיר וייתן בעין יפה ובסבר פנים יפות, כשיעור שווי סעודה אחת של לחם ולפתן. ויהיה שכרו אתו ופעולתו לפניו. ומוטב לאדם להרבות כמיטב יכולתו במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לרעיו, שאין שמחה גדולה ומפוארה אלא במשמח לב עניים ויתומים ואלמנות. שהמשמח לב האומללים האלו דומה לשכינה, שנאמר) ישעיה נז, טו( "להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים."
(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
סעודת פורים
14. מה אוכלים במשתה פורים?
מצווה להרבות בסעודת פורים. ויוצאים ידי חובה בסעודה אחת. ומן הדין אין סעודת פורים צריכה פת, אולם נכון לחוש לכתחילה לדעת הפוסקים הסוברים שצריכה פת.
וכיצד חובת סעודה זו? שיאכל בשר ויתקן סעודה נאה כפי אשר תשיג ידו. ויש להדר אחר בשר בהמה חלק (גלאט), שיש אומרים שאין יוצאים ידי חובה בבשר עוף ודגים שאין שמחה אלא בבשר בהמה. ואם קשה לו בבשר בהמה, יאכל בשר עוף.
15. מה התוספת שמוסיפים בברכת המזון?
מזכירים ''ועל הנסים'' בברכת המזון, הן בסעודה שאוכלים בליל פורים, והן בסעודות היום. ומכל מקום אם טעה ולא אמר ''ועל הנסים'' בברכת המזון, ולא נזכר עד שאמר ''ברוך אתה ה'" (כדי לחתום על הארץ ועל המזון ,(כיוון שאמר ''השם'' אין מחזירים אותו, ואפילו לא עשה אלא סעודה אחת במשך כל יום הפורים. ובאמצע הרחמן יאמר: 'הרחמן הוא יעשה עמנו נסים ונפלאות כשם שעשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה בימי מרדכי ואסתר' וכו', עד 'ועשית עמהם נסים ונפלאות ונודה לשמך הגדול סלה.'
16. האם עושים את סעודת פורים בלילה או ביום?
סעודת פורים שעשאה בליל פורים לא יצא ידי חובתו, דכתיב ''ימי'' משתה ושמחה. ומכל מקום גם בליל פורים ירבה בסעודתו.
משלוח מנות
17. מה משלוח מנות חייב להכיל?
שני מיני אוכלים שונים. חייב אדם לשלוח לחבירו ביום פורים שתי מנות של שני מיני אוכלים, או שני מיני תבשיל, או שתי מנות בשר. ועיקר המצווה שיהיו שתי מנות לאיש אחד.
18. מתי מוסרים את משלוח המנות?
מצות משלוח מנות נוהגת ביום ולא בלילה.
19. האם משלוח המנות יכול להיות של אוכל שאינו מוכן לאכילה, כגון חבילת פסטה סגורה?
יש אומרים שצריך לשלוח המנות כשהן מבושלות וראויות ומזומנות לאכילה. ויש חולקים ואומרים שיוצאים ידי חובה גם במנות בשר חי, ורק אם שולח עוף חי שלא נשחט עדיין וכיוצא בזה, אינו יוצא ידי חובה. וכן עיקר.
יוצאים ידי חובת משלוח מנות גם בבשר שימורים שבקופסאות, או בסרדינים, וכיוצא בזה.
20. האם בקבוק יין יכול להיחשב כאחד משני האוכלים שחייבים להיות במשלוח מנות?
השולח לחבירו בשר ובקבוק יין וכיוצא בזה יוצא בזה ידי חובת משלוח מנות, שגם המשקה נחשב ל''מנה'' אחת. ואפילו שלח שני מיני משקים בלבד יוצא ידי חובת משלוח מנות. וטוב להדר ולשלוח שני מיני ''אוכלים".
(צילום: shutterstock)
21. האם ניתן לשלוח במשלוח המנות מאכלים מאותו מין מאכל?
יש לשלוח המנות של אוכלים שני מינים שונים. אבל במין מאכל אחד, אפילו חילקו בשתי צלחות או קערות, אינו יוצא בזה ידי חובת משלוח מנות. אבל השולח חתיכות בשר מאיברים שונים אפילו מבהמה אחת, יוצא בהם ידי משלוח מנות, הואיל והם חלוקים בטעמם וטבעם. וכל שכן אם היה בשר חי שאפשר לעשות ממנו כמה מיני תבשילים, או צלי מבושל.
וכן מי ששולח לחבירו מולייתא (פסטלים) הממולא בשר, או עיסה מטוגנת שממולאת בתוכה בזרעונים וקטניות (סמבוסק) – יש להוסיף עם המנה הזאת מנה נוספת ממין אחר, כדי שיהיו שתי מנות.
השולח פת ותבשיל חשוב כשתי מנות ויוצאים בזה ידי חובת משלוח מנות.
22. האם אפשר לצאת ידי חובה במשלוח מנות להורים?
בן ששולח לאביו משלוח מנות, וכן רב ששלח לתלמידו, ואב ששלח לבנו, יצאו ידי חובת משלוח מנות.
23. האם גבר יכול לתת משלוח מנות לאישה?
טוב שלא ישלחו איש לאישה, ואישה לאיש. פן יבואו לידי ספק קידושין, אלא ישלחו איש לאיש ואישה לאישה.
24. האם אישה נשואה יוצאת ידי חובה ממשלוח המנות של בעלה?
אישה נשואה אינה יוצאת במשלוח מנות של בעלה בלבד. וכן, הבנים הסמוכים על שלחן אביהם, מבן י''ג שנים ומעלה, והבנות מגיל י''ב שנה ומעלה, חייבים במשלוח מנות לחבריהם. ואפילו קטנים שהגיעו לחינוך טוב לחנכם למצווה זו.
תפילות פורים
25. מה לובשים בליל פורים?
בליל פורים נכנסים לבית הכנסת בבגדי יום טוב.
26. במה שונה תפילת ערבית של ליל פורים?
בליל פורים אומרים מזמור ''על אילת השחר'' לפני תפלת ערבית שהוא מעניין היום. ובתפלת ערבית יאמרו ''ועל הנסים'' אף על פי שעדיין לא קראו המגילה. ויש לומר בתפלה ובברכת המזון, "ועל הנסים" בתוספת ו'.
אחר העמידה יאמר חצי קדיש ולא יאמר קדיש תתקבל עד לאחר סדר קדושה שאומרים לאחר מקרא מגילה.
אחר קריאת המגילה בברכותיה בלילה, מתחילים ואתה קדוש יושב תהלות ישראל, וסדר קדושה. ואחר כך אומר השליח צבור קדיש תתקבל, שיר למעלות אשא עיני, יהא שלמא, ועלינו לשבח. והטעם לאמירת קדושת ובא לציון בליל פורים, מפני שבמזמור כ''ב של תהלים נאמר: אלקי אקרא יומם ולא תענה ולילה ולא דומיה לי, ומכאן למדו חז''ל שחייב אדם לקרוא את המגילה בלילה ולחזור ולשנותה ביום .ונאמר אחריו: ואתה קדוש יושב תהלות ישראל. לפיכך צריך לומר פסוק זה שהוא הקדמה לסדר קדושה, מיד לאחר מקרא מגילה.
אין אומרים וידוי בשני ימי הפורים, לפי שנאמר בהם ימי משתה ושמחה. ואין אומרים למנצח יענך וכו' ותפלה לדוד.
27. במה שונה תפילת שחרית של פורים?
בשחרית יאמרו בתפלה ''ועל הנסים'', ואחר כך אומר חצי קדיש. ואין נופלין על פניהם בארבעה עשר ובחמשה עשר. ומוציאים ספר תורה וקוראים בו ג' עולים בפרשת ויבוא עמלק, וכופלים הפסוק האחרון להשלים למניין עשרה פסוקים. ואם לא כפל הפסוק אין בכך כלום, ואף על פי שאין בכל פסוקי הקריאה בפרשה זו עשרה פסוקים, אלא תשעה פסוקים בלבד, הואיל ונשלמה הפרשה. ואחר כך אומר חצי קדיש. ואומרים 'אשרי יושבי ביתך', ומדלגים 'יענך ה' ביום צרה', לפי שהוא יום משתה ושמחה ואין להזכיר בו צרה. ומתחילים 'ובא לציון גואל' עד 'ואתה קדוש', וקוראים המגילה בברכותיה, חוץ מברכת שהחיינו שכבר בירך בלילה ואינו חוזר לברך ביום. וכשמסיים קריאת המגילה גולל המגילה מסופה לתחילתה ומברך ברכה אחרונה. ויאמר: ארור המן ברוך מרדכי וכו' ג' פעמים, ואחר כך יאמר ואתה קדוש וכו'. ואומרים קדיש תתקבל, ומחזירים הספר תורה למקומו. ומדלגים 'תפלה לדוד', שאין לומר וביום צרתי אקראך ביום פורים. ואחר כך אומרים בית יעקב, ושיר המעלות לולי ה' שהיה לנו בקום עלינו אדם, שנדרש על המן. ואומר היום כך וכך בשבת קודש, ולא יסיים: ''השיר שהיו הלויים אומרים על הדוכן'' כמו שאומר בכל יום. ואחר מזמור שיר של יום יאמר למנצח על אילת השחר. ואחר כך קדיש יהא שלמא. קוה אל ה' וכו', ואחר כך יאמר קדיש על ישראל, ועלינו לשבח.
גם בשעות השמחות של פורים – לא שוכחים את האביונים!
הרב זמיר כהן יהיה השליח האישי שלך לשמח אותם. לחצו כאן!