סגולות
אמן: סגולה נפלאה לאריכות ימים ולפתיחת שערי גן עדן
"כל העונה אמן בכל כוחו - פותחין לו שערי גן עדן". אבל איך עונים אמן?
- הרב עמנואל מזרחי
- פורסם ה' אב התשפ"ב |עודכן
(צילום: shutterstock)
הצהיר הסבא מקלם, שהיה שווה לקב"ה לברוא את העולם הזה ששת אלפים שנה, על מנת שיהודי יעמוד בבריאה ויאמר "ברוך הוא וברוך שמו". ואלף פעמים "ברוך הוא וברוך שמו" שוות בערכן לפעם אחת עניית אמן... ולכל זאת היה שווה להקב"ה לברוא כל הבריאה.
חז"ל במסכת שבת (קיט ע"ב) אומרים "אמר ריש לקיש, כל העונה אמן בכל כוחו פותחין לו שערי גן עדן, שנאמר (בישעיה) 'פתחו שערים ויבוא גוי צדיק שומר אמונים', אל תיקרי שומר אמונים, אלא שאומרים אמן". מבאר המהרש"א, שלגן עדן יש הרבה שערים, מחיצה לפנים ממחיצה, כדברי חז"ל שלכל צדיק וצדיק יש לו מדור לפי כבודו. ואמר שזה שעונה אמן בכל כוחו - פותחין לו את כל השערים מגן עדן. ועוד אמרו חז"ל (סנהדרין קי ע"ב): "תינוק מאיזה שעה הוא בן העולם הבא? אמר ר' מאיר, משעה שעונה אמן". אמן אחת - וכבר בן העולם הבא. מדהים.
מאי אמן? מה פירוש מילה זו? אמר רבי חנינא: א-ל מלך נאמן, ראשי תיבות "אמן". וכתבו התוספות, שצריך להרהר בעת ענית אמן בביאור זה, שהוא א-ל מלך נאמן.
וכעת לסגולה נפלאה לאריכות ימים. אמרו חכמים במסכת ברכות (מז ע"א): "אין עונין לא אמן חטופה ולא אמן קטופה ולא אמן יתומה... וכל המאריך באמן מאריכין לו ימיו ושנותיו" (שכל שהבטיחו חז"ל שריר וקיים). בשולחן ערוך ביאר כמה להאריך באמן. בסימן קכ"ד סעף ח' כתב מר"ן ולא יענה אמן קצרה, אלא ארוכה קצת, כדי שיוכל לומר "אל מלך נאמן". הכוונה היא שזמן אמירת ג' תיבות "אל מלך נאמן", זהו זמן האריכות של ענית אמן. ואשרי הזוכים לכך. ואמרו חז"ל (דברים רבה), אין גדול וחשוב לפני השי"ת יותר מאמן שישראל עונים. וכתב הרמ"א וילמד בניו הקטנים שיענו אמן, כי מיד כשהתינוק עונה אמן הוא בן העולם הבא.
וכתב ר' חיים פלאגי' זצ"ל (כף החיים סימן י"ג): "כמה צער בלבבי שרוב העולם אינם נזהרים לעניין אמן האחרון של הקדיש... ולא ידעו שבעת שיזהר לענות אמן כראוי, מרובה מידה טובה ואין קץ לשכרו ובונה בשמיים עליותיו". וכתב הרב הקדוש מעשה שארע בגלות המר הזה, שהיה עת רצון על גאולתנו להבאת המשיח וזמן מסוגל, ובאו בחלום לצדיק אחד שהיה בדור ההוא וגילו לו שהיה עת רצון, ונתעוררו כל הפמליה של מעלה (להבאת המשיח), אך הס.מ. קטרג, ואמרו "והלא הם אינם מתפללים בכוונה, והראיה, שאינן עונין אמן על תפילת שליח הציבור אחר ברכת 'המחזיר שכינתו לציון', אלא מיד מתחילים בענית 'מודים' בלא ענית אמן". ונתקבל הקטרוג, ונשתקע הדבר ונתארכה הגלות. לכן אשרי האיש המשים סידורו לפניו בעת חזרת השליח ציבור, ועונה לברכותיו אמן מוטעמת ובאריכות הראויה. ואשרי האישה הזוכה לענות אמן על ברכות ילדיה ובני ביתה, והברכות כתקנן והאמנים כתקנן. ואשריהם ואשרי חלקם.
בשבוע הבא נדון במעלה ובחשיבות של עניית "יהא שמא רבא".