הלכה ומצוות
מי צריך להתפלל תפילות שבת פעמיים? האם צריך לטבול תבניות אלומיניום? ואיך מסתיימת ברכת "על המחיה"?
מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #6, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"
- הרב יעקב מעברי
- פורסם ח' חשון התשפ"ג |עודכן
(צילום: shutterstock)
אדם המעוניין לעלות לתורה לעילוי נשמת קרוביו, מה עדיף שיעלה - עליית שביעי, שבה יש קדיש, או עליית מפטיר, שאין בה קדיש?
עליית מפטיר עדיפה, שיש בה תועלת ונחת רוח לנפטר יותר מעליית שביעי, ואפילו כשאין קדיש למפטיר (שו"ת יחוה דעת חלק ה', סימן נ"ט).
האם צריך לקפוץ בברכה הלבנה במילים "כְּשֵׁם שֶׁאֲנִי רוֹקֵד כְּנֶגְדֵּךְ"?
לא, ודי בכך שירים את גופו מעט על ראשי אצבעותיו (ילקוט יוסף כרך שבת ה' עמוד שכ"ט).
מה יעשה אדם כסגולה לכך שאשתו תאריך ימים?
יקפל את הטלית שלו במוצאי שבת (טעמי המנהגים סימן תתקמ"ז בקונטרס האחרון. וראה בבן איש חי בפרשת נח אות ט"ז, שאם אדם נותן לאדם אחר לקפל את הטלית שלו – הדבר קשה למזל).
האם את הווידוי שלאחר תפילת שמונה עשרה יש לומר בקול רם?
על שליח הציבור לאומרו בקול רם (ילקוט יוסף כרך תפילה ב' עמוד שצ"ז).
אדם שיש לו ספר תורה, והשאיל אותו לבית כנסת מסוים, אך לאחר מכן הוא מצא בית כנסת אחר שבו יקראו בספר תורה בתדִירוּת גבוהה יותר, האם עדיף שיעביר את ספר התורה ממקומו?
כן, יעביר אותו לבית הכנסת השני. וכן אם ימצא לאחר מכן בית כנסת שלישי, שבו יקראו בספר התורה יותר מאשר בבית הכנסת השני יעביר אותו שוב. וכן הלאה יעביר אותו תמיד למקום שבו יקראו בספר התורה בתדירות גבוהה יותר.
ואף על פי שהעולם לא עושים כן, כך צריך לעשות (כך אמר לי מורנו ורבנו ראש ישיבת "פורת יוסף" הרב הגאון רבי משה צדקה שליט"א).
אדם שהתפלל ערבית של מוצאי שבת קודש, ועשה הבדלה, האם יש מציאות בה הוא יצטרך להתפלל שוב את כל תפילות השבת (ערבית, שחרית, מוסף ומנחה)?
אדם שיצא ממזרח העולם במקום שבו מוצאי שבת, ועבר אל הגבול המערבי של העולם ששם בדיוק נכנסה השבת, עליו לחזור ולעשות קידוש בשנית ולהתפלל שוב את כל תפילות השבת (שו"ת אור לציון לרב הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל ראש ישיבת "פורת יוסף", חלק א' חלק אורח חיים סימן י"ד).
אם הייתה מילה בשבת, לאחר תפילת מנחה של שבת יאמרו "יהי שם" או "צדקתך"?
יאמרו צדקתך, שכל מה שלא אומרים צדקתך הוא דווקא אם מצד התאריך לא אומרים וידוי, אבל לא בגלל ברית או חתן או בר מצוה, שבמקרים אלו אומרים צדקתך. וכן דעת מרן הרב עובדיה זצ"ל (ילקוט יוסף שובע שמחות חלק ב' עמוד ק"ד. וקיצור ילקוט יוסף חלק ב' עמוד תשט"ז סעיף י"ג. והוא הדין כאשר יש חתן בבית הכנסת - שו"ת הראשון לציון חלק ב' חלק אורח חיים, סימן ל"ט).
האם צריך להטביל במקווה תבניות אלומיניום העשויות לשימוש חד-פעמי, כאשר הם נלקחו מן הגוי?
הם צריכים טבילה, אך בלי ברכה (חזון עובדיה שבת בעמוד נ"ו בהערות. וכן כתב בשו"ת משנה הלכות חלק ט"ז סימן כ' בשם הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל. ומה שכתוב על התבניות "בהכשר העדה החרדית" זה רק לעניין שלא נמרח על התבנית שומן אסור, אך לא לעניין טבילה, כמובא בחוברת של "העדה החרדית" לשנת תשע"ז).
שכנים שגרים בבניין משותף, וחלקם רוצים להתקין מחסום חשמלי בכניסה לחניון הבניין כדי למנוע כניסת רכבים זרים לחניון. האם שאר הדיירים, ובפרט אלו שאינם בעלי רכב, חייבים להשתתף בהקמת המחסום?
במקום שמועד לגניבות רכב או נזקים - חייבים כל בעלי הרכבים להשתתף. ובשאר המקומות - תלוי בדעת רוב בעלי הרכב שבבניין.
ולגבי הדיירים שאינם בעלי רכב - כל עוד אינם נהנים מהמחסום החשמלי הם אינם צריכים להשתתף בעלות הקמתו, אך אם הם נהנים ממנו, כגון: שהשער חוסם רגל זרה גם מכניסה לחצר ולשטח שסביב הבניין - הם חייבים להשתתף בעלות של התקנת שער רגיל, ולא חשמלי ("ועד הבית בהלכה" לרב דרבר מדיקר שליט"א אב"ד בבד"ץ "נתיבות חיים" בירושלים).
בסיום ברכת "עַל הַמִּחְיָה", האם יאמר "וְעַל הַכַּלְכָּלָה"?
לא, אלא רק "ברוך אתה ה' על הארץ ועל המחיה" (הלכה ברורה חלק י' עמוד תכ"א. וילקוט יוסף כרך ברכות עמוד תק"א).
וכך היה אומר מרן הרב עובדיה זצ"ל ("אורחות מרן", חלק שני עמוד 689).
לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.