הלכה ומצוות

למה אנשים נשארים עשירים? האם מותר לקבל תרומה מגוי? והאם צריך לטבול מקלף?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #7, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה הסיבה לכך שישנם אנשים שעושרם מתקיים בידם ומנחילים לבניהם ולנכדיהם, ויש שאין עושרם מתקיים?

אלו שמקפידים במצות מַעְשַׂר כְּסָפִים - זוכים שעושרם יתקיים בידם (שולחן ערוך המקוצר לרב הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א כרך ה' עמוד רס"א).

 

כאשר משליכים עָפָר על גופת הנפטר, האם נכון הדבר שאין לקחת את המעדר מיד הזולת?

כן (חזון עובדיה אבלות ב', עמוד של"ב בהערות), ויש להקפיד על כך.

 

אלו סגולות קיימות ליראת שמים?

  1. להיות מצוי הרבה בבית הכנסת ובבית המדרש.
  2. לבקש שלום.
  3. להיזהר לקיים את מצוות-עשה של "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם".
  4. לתת מעשרות.
  5. לעסוק בתורה בתמִידוּת מדי יום.
  6. להיות עָנָו ושפל.
  7. להחזיק בביתו ספרי פוסקים הלכה ומוסר.
  8. לחשוב בעת אכילתו בשבת, שהוא אוכל לכבוד שבת קודש.
  9. למעט בדיבור ולהרבות בשתיקה.
  10. יתפלל ל-ה' יתברך שיחזקֵהוּ ביראת שמים טהורה (ילקוט יוסף כרך דיני השכמת הבוקר סימן א' אות י"ג עמוד צ"ו ).

 

אדם שלווה כסף מחברו ומאז התחיל לפתע לברך את המלווה כשפוגשו וכן להקדים לו שלום, האם הדבר מותר?

אסור, משום ריבית דברים. ורק אם היה רגיל בכך קודם ההלוואה, אזי מותר ("ריבית לאור ההלכה" לרב משה פנירי שליט"א פרק ח' סעיף ב').

 

יהודייה הנשואה לגוי ח"ו, ומעוניינת לתרום כסף לבית כנסת כדי להנציח את שמה, האם מותר לקבל ממנה תרומה?

אם היא דורשת להנציח את שמה, אין לקבל ממנה. אבל אם היא מוכנה לתרום מבלי להנציח את שמה, מותר לקבל ממנה רק סכומים קטנים, כך שיתבטלו כספים אלו בשאר כספי בית הכנסת (שו"ת בנין אב לראשל"צ הרב הגאון רבי אליהו בקשי דורון שליט"א חלק א', חלק יורה דעה סימן נ"ה).

 

על מה צריך לתת את הדעת כאשר מזמין אורחים ללון אצלו?

כאשר אורחים באים לביתו, יש להקפיד מאוד שלא יָלוּנו כמה משפחות בחדר אחד, אלא כל משפחה בחדר נפרד. וכבר נגרמו מכשולות מחמת שלא הקפידו על כך ("הבית היהודי" לרב הגאון רבי אהרון זכאי שליט"א ראש ישיבת 'אור יום טוב', כרך אהבת חסד עמוד 66).

 

העומד באמצע תפילת "שמונה עשרה" והגיע השליח ציבור בחזרתו לברכת כֹּהֲנִים, האם הוא צריך להפסיק את תפילתו כדי לשמוע ברכת כהנים, או שהדבר ייחשב כהֶפְסֵק?

מעיקר הדין אינו צריך להפסיק כדי לשמוע, ומכל מקום אם רצה להפסיק רשאי, ולא נחשב כהפסק.

אך אם היה באמצע פסוקי דזמרה או בקריאת שמע וברכותיה, ראוי ונכון להפסיק ב"בין הפרקים", כדי לשמוע ברכת כהנים (שו"ת יביע אומר חלק ז', חלק אורח חיים סימן י"ב).

 

האם צריך להטביל מַקְלֵף ירקות ופירות, והאם בברכה?

אכן צריך להטביל מַקְלֵף.

לגבי הברכה על טבילת המקלף, הדבר תלוי: אם רוב שימושו הוא לקילוף ירקות שאינם נאכלים חיים, יטבילנו בלי ברכה. אבל מֵקָלֵף שרוב שימושו לקילוף פירות או ירקות שנאכלים חיים ואינם טעונים תיקון נוסף - יטבילנו עם ברכה ("הבית היהודי" לרב הגאון אהרון זכאי שליט"א, ראש ישיבת אור יום טוב, חלק "כשרות המטבח" סימן ל"ח עמוד 274 סעיף י"ד).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

האם מותר לאדם "להציץ" בעיתון (חרדי) של שכנו?

אסור להוציא עיתון או כל כתב עת וכדומה מתיבת הדואר של השכנים כדי לקרוא בהם, מבלי שיבקש מהם רשות. ואפילו אם הוא מחזיר אותם לאחר זמן למקומם, ובפרט כאשר בעל העיתון ידוע כמקפיד. ואין זה משנה אם המעַיֵן מתגורר בכניסה זו או אחרת, או אם הוא ביחסי ידידות גדולים עם בעל העיתון, ואפילו אם בעל העיתון רגיל לעיין (שלא כדין) בעיתונים של השכנים (שו"ת מעין אומר חלק ד' עמוד פ"ט).

 

גבר שגָדֵל לו שיער בין שתי גבות עיניו, והשֵׂעָר מחבר בין הגבות והן נראות כמו גבה אחת, וחפץ הגבר להסיר שיער זה. האם מותר לו להוריד את השיער המחבר, או שיש בזה איסור של "לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה"?

  • לו להסיר את השיער ("הליכות בין אדם לחברו", עמוד קכ"ז).

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן

תגיות:עשירותמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה