יש אלוהים
מדהים: מהיכן נובע אור הכוכבים?
האם יתכן כי מידע מדעי בעניין מקורו של אור הכוכבים, שנתגלה למדע רק במאות השנים האחרונות, כתוב במפורש במקורות ישראל מלפני כ-2000 שנה? האם יתכן שמידע זה אף שימש כבר אז לצרכים מעשיים, כגון לפסיקת הלכה? הנה לפניכם
- גיל פרידמן
- פורסם ד' חשון התשפ"ד |עודכן
(צילום: shutterstock)
האם יתכן כי מידע מדעי בעניין מקורו של אור הכוכבים, שנתגלה למדע רק במאות השנים האחרונות, כתוב במפורש במקורות ישראל מלפני כ-2000 שנה? האם יתכן שמידע זה אף שימש כבר אז לצרכים מעשיים, כגון לפסיקת הלכה? הנה לפניכם.
בעיני המתבונן טרם העידן המודרני, הכוכבים בשמים נראים כנקודות אור לבן. קשה לשער את מקור האור, כיצד הוא נוצר ומהי מהותו. זאת בניגוד לשמש למשל, אשר בעין המתבונן שאיננו חמוש בידיעות או אמצעי מדידה מדעיים, נראית ככדור אש בוער, ואכן, כפי שאכן ידוע כיום כי אנרגיית השמש נובעת מתהליכים שונים הכוללים היתוך גרעיני ובעירת מימן.
רק במאה ה-16 הועלתה לראשונה הצעה מדעית, לפיה הכוכבים גם הם גופים דמויי שמש, אלא שמצויים הם במרחק רב מכדור הארץ. רק במאה ה-20 זוהה לראשונה תהליך בעירת המימן בשמש עצמה, ועמו ההבנה כי אור הכוכבים גם הוא נובע מתהליך בעירה דומה. מדובר בתגליות מדעיות מלפני כ-100 שנה בלבד.
מה אומרת על כל היהדות?
כבר לפני 2000 שנה (!) נכתב במפורש במקורות ישראל כי אור הכוכבים נובע מבעירה – "אש":
“אור הכוכבים שהן של [שהם עשויים מ-] אש"
"הכוכבים… מאורי האש"
(פרקי דרבי אליעזר כ',
מלפני כ-2000 שנה)
מידע זה היה ידוע כל כך בביטחון, עד שהכתיב פסיקת הלכה למעשה:
כידוע, בכל שבוע בצאת השבת אנו עושים הבדלה. ההבדלה המציינת את יציאת השבת, כפי שנצטווינו: "זכור את יום השבת לקדשו" (שמות כ', ז') – "לקדש את השבת ולאמר דברים בכניסתו וביציאתו" (ספר המצוות לרמב"ם). כלומר, ההבדלה דומה לקידוש שבכניסת השבת, אלא שהיא מציינת את יציאת השבת. בהבדלה אנו צריכים, בין היתר, לברך ברכת "בורא מאורי האש" על נר דולק (בוער).
אך מה יעשה אדם ההולך בדרך בצאת השבת, ואין לו נר?
"ואם אין לו אש,
פושט ידו לאור הכוכבים, שהן של [שהם עשויים מ-] אש...
ואומר: ברוך בורא מאורי האש"
(פרקי דרבי אליעזר, כ')
אם אין לאדם נר יכול לברך על אור הכוכבים (!), שהרי גם הם אש.
וכן נפסק במקורות נוספים, הנה לפניכם מהמאה ה-12:
"אם היה בדרך
פושט ידיו לאור הכוכבים שהן של אש
ואומר בורא מאורי האש"
(ספר הרוקח [המאה ה-12] הלכות הבדלה סימן שנו')
ועוד:
"מצאתי להרבה גדולי רבותינו הראשונים
[הראשונים - המאה ה-11 עד ה-15]
שמביאין ומורין לעשות כן
[לברך בורא מאורי האש על אור הכוכבים בהבדלה]
להלכה ולמעשה"
(הגאון ר' משה שטרן מדברצ'ין זצ"ל
בקובץ כרם שלמה (שנה ב' קו' ו' ע' כ"ח והלאה),
מתוך "דף על הדף" פסחים ב' א')
מדהים, לא?
הנה לפנינו מקורות תורניים נוספים בהם נפסק להלכה שניתן לברך את ברכת "מאורי האש" על אור הכוכבים:
- סדר רב עמרם גאון
- שערי שמחה לרבינו יצחק אבן גיאת ה' הבדלה
- ליקוטי פרדס מרש"י בעניין מוצאי שבת
- הרוקח (סי' שנ"ו)
- המנהיג בדין שבת (אות ס"ה)
- שבלי הלקט (סוף כלל שני)
- אור זרוע ה' מוצאי שבת (סי' צ"ג).
(על פי שו"ת ציץ אליעזר, א' כ' פרק י"ג)
הערה חשובה:
ברכת "מאורי האש" על אור הכוכבים איננה הלכה לעשה בזמננו. בימינו מברכים על נר בלבד ולא על אור הכוכבים, מטעמים שונים, ובהם שהשולחן ערוך לא הביאו הלכה למעשה (שו"ע או"ח סימן רח"צ), וכן כי אור הכוכבים חלש (שו"ת יביע אומר ח"א או"ח סימן יח').
הטקסט לקוח מתוך הספר "עולמות משתלבים". להורדה וקריאת הפרק בקובץ PDF,היכנסו לכאן.
הכותב בעל תואר B.Sc בפיסיקה בהצטיינות מהטכניון.