הלכה ומצוות
מה מברכים על מטבוחה? למה יושבים "שבעה" על קרובים? והאם מותר להרים תינוק כדי שידליק את החשמל בשבת?
מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #59, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"
- הרב יעקב מעברי
- פורסם ט"ו טבת התשפ"ד
האם מותר לומר למי שעומד לקנות חפץ, שלא יקנהו כיוון שבמקום אחר מוכרים אותו במחיר זול יותר?
מותר, מכיוון שהרי הוא כמשיב אבדה לקונה (שו"ת מלמדך להועיל חלק ב' עמוד תקי"ז).
מה מברכים על סלט מטבוחה?
אם ניכרות העגבניות במטבוחה – אדמה, אך אם לא ניכרים העגבניות בצורתן וגם לא בטעמן (כפי שמצוי במטבוחה תעשייתית) – ברכתה שהכל. ואם רק השתנתה צורתה, אך טעמה ניכר - ספרדי המברך אדמה, יש לו על מה לסמוך (הליכות ברכות עמוד ל"ה).
ילד שלא ידוע יום הולדתו במדויק, כיצד יקבעו לו את יום בר המצווה?
יתחיל להניח תפילין מיום שיש לו ספק. ומכל מקום לא יצטרף למניין עשרה, עד שיצא מכלל ספק ויהיה בטוח שכבר מלאו לו י"ג שנים שלימות (מקור נאמן של הרב הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א ראש ישיבת 'כסא רחמים' חלק א' סימן תתקנ"ז).
מה הטעם שיושבים שבעת ימי אבלות על קרובים?
כדי שהאדם יפשפש במעשיו ויחזור בתשובה (רמב"ם הלכות אבלות פרק י"ג הלכה י"ב, על פי חזון עובדיה ארבע תעניות עמוד ס"ו הערה ח').
מה אדם יכול לעשות לעילוי נשמת הוריו, ששווה יותר מקדיש ותפילה?
- הדבר הגדול ביותר שבן יכול לעשות לאביו ולאִמו הוא - שימנע עצמו מעבירה, והוא גדול יותר מתפילה וקדיש וכיוצא בזה ("סוכת שלום", הובאו דבריו באוצר הידיעות ב' עמוד תק"ה).
- טוב לעשות גמ"ח הלוואות קבוע (חפץ חיים אהבת חסד ענייני גמ"ח פרק ט"ו בהגה, הובאו דבריו באוצר הידיעות ב' עמוד תק"ו).
האם מותר להתרפאות אצל אדם שמרפא ומנתח בלי סכין, אלא הוא מעביר אצבעותיו על מקום החתך לרפאו? או שיש בזה חשש שמא מרפא בלחש של עבודה זרה?
אם אינו מזכיר שום לחש, וגם אינו משתמש בסם, אלא עושה מעשים שאי אפשר ליחס להן רפואה טבעית – מותר להתרפאות ממנו בחולי של סכנה (שו"ת בצל החכמה חלק ג' סימן ל"ט).
הגוזז ציפורניו בשיניו, האם צריך ליטול ידיים?
כן, וכשנוטל ציפורניו רק את ציפורני ידו האחת - מספיק ליטול רק את אותה היד, וחומרה ליטול את שתי הידיים ("מנחת גדעון" פרק ד' סעיף ב').
האם מותר בשבת להניח ילד קטן ליד מפסק החשמל כדי שידליקו?
רק בתנאי שהוא קטן שלא מבין שיש יום בשבוע שאסור להדליק, ושלא מבין שרוצים שהוא ידליק, וגם לא מרימים אותו לצורך כך (שו"ת "נחלת לוי" חלק ב' סימן מ"ו, וכמובן שיש בכך בעיה מצד ההנהגה הנכונה).
אדם העולה לספר תורה, ועלה במחשבתו לתרום סך לצדקה, ואחר כך רוצה לחזור בו ולהתנדב פחות או לא להתנדב כלל, האם הדבר מותר?
מעיקר הדין יכול הוא לעשות כרצונו עתה, מפני שאין מחשבתו הראשונה מחייבת. אולם טוב ונכון שיקיים את מחשבתו ויתרום לצדקה את אותו הסך שחשב עליו, ותבוא עליהם ברכת טוב (שו"ת עטרת פז חלק ראשון כרך ב' סימן י').
מה יעשו לתינוק כדי שכאשר יגדל, לא ידבר רכיל ויגלה סוד?
לאחר שיתייבש טבורו – יזרקו אתו לבאר מים חיים שלא שותים ממנה.
ויש אומרים שסגולה זו מועילה גם שיהיה שמח וטוב לב.
ויש אומרים שכאשר יצא הוולד מבטן אמו – יחתכו טבורו למעלה במרחק 4 אצבעות. ואם יתנוהו לתרנגול לאכול – מה שיוולד אחריו יהיה זכר, ואם לתרנגולת – תהיה נקבה (שולחן ערוך המקוצר לרב הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א סימן רנ"ט עמוד י"ב).
לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.