הלכה ומצוות
האם מותר לומר לגוי להרוג עכבר בשבת? האם מותר לתת שוחד לפקיד? וליד מי אסור לשבת בקביעות בבית הכנסת?
מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #69, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"
- הרב יעקב מעברי
- פורסם ג' אדר ב' התשפ"ד
(צילום: shutterstock)
האם מותר בשבת לומר לגוי להרוג עכבר המהלך בבית ובני הבית נפחדים ואינם יכולים לישון בגללו?
הדבר מותר (שו"ת "ברכת יהודה" של הרב הגאון רבי יהודה ברכה שליט"א, ראש כולל "יחוה דעת", חלק שני אורח חיים סוף סימן כ"ז).
לגבי ברכת הטוב והמטיב, האם מברכים ברכה זו גם בבית האבל או בימי בין המצרים?
בבית האבל – אפשר לברך, אבל בימי בין המצרים – יש להימנע מלהביא יין אחֵר כדי שלא יצטרכו לברך עליו הטוב והמטיב (הלכה ברורה חלק תשיעי עמוד קמ"ה).
זוג שהתחתנו בנישואין אזרחיים ואחר כך חזרו בתשובה, האם צריכים לעשות חופה וקידושין ולברך את כל השבע ברכות?
צריכים לעשות חופה וקידושין ולכתוב כתובה חדשה ולברך את ברכת האירוסין ואת כל שבעת ברכות הנישואין אבל אין לעשות שבעת ימי משתה, כיון שאין שמחה מיוחדת בנישואין אלו (שו"ת "והיה העולם" לרב ברוך שרגא שליט"א חלק אבן העזר סימן ל"ד).
רופא שנשבע לאישה שלא יגלה את מחלתה, ולפני גירושיה הזמין בית הדין את הרופא לדווח על מחלתה, האם מותר לו להעיד כי זו מצווה ובכך לא חלה שבועתו?
אסור לו להעיד, ששבועתו חלה ("אשרי האיש" פסקי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל יורה דעה א' פרק ל"ז סעיף ו').
האוכל מלפפון חמוץ שיש עליו רטיבות, האם חייב ליטול ידיו?
אפילו אם אוכל עם מזלג יש להחמיר, אלא אם כן יחתוך לחתיכות קטנות פחות מכזית וגם יאכל עם מזלג (שו"ת שערי יושר חלק ד' סימן ל"ז).
האם מותר לתת שוחד לפקידים לצורך קידום הליכים?
איסור נתינת שוחד לא נאסר אלא לדיין, אך אין איסור לתת כסף כדי לקדם הליכים אצל פקידים (שו"ת "תורה מציון" עמוד שי"ד).
אדם שנדר נדר, האם טוב יותר שיעשה התרת נדרים, או שעדיף לקיים את נדרו?
יותר טוב שיעשה התרת נדרים, חוץ מנדרי מצווה (בית יוסף חלק יורה דעה סימן ר"ג סעיף ג').
ילד שמע רעמים ובמקום לברך "שכוחו וגבורתו מלא עולם" (שולחן ערוך אורח חיים סימן רכ"ז סעיף א'), התבלבל ובירך "שהכל נהיה בדברו", האם יצא ידי חובה?
לא, ועליו לחזור ולברך את ברכת "שכוחו וגבורתו" (תשובת הרב הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א שהובאה בספר "אחת שאלתי 3" עמודים 88 – 86).
(צילום: shutterstock)
אב שֶׁלָן יחד עם בנו הקטן במלון, ולפי התאריך הלועזי הבן הגיע לגיל שלוש וחייב בתשלום, אך לפי התאריך העברי לא הגיע לגיל שלוש ופטור מלשלם, האם עליו לשלם?
חייב לשלם, כיוון שמנהג המדינה להחשיב את הגיל במלון לפי הגיל הלועזי (שו"ת מלמדך להועיל חלק ב' עמוד תק"כ).
ליד מי אסור לקבוע מקום ישיבה בבית הכנסת?
ליד אנשים שרגילים לדבר לשון הרע (חפץ חיים כלל ט' בהערה לסעיף ד').
לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.