פרשת אמור
רבינו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת אמור: שתפו משפחה וחברים
רבינו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם, פרשת אמור
- אמיתי חניה
- פורסם ח' אייר התשפ"ד
"וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי יְהוָה מְקַדִּשְׁכֶם" (ויקרא כ"ג, ל"ב)
רבינו בחיי מזכיר בפסוק זה את עוון חילול השם, החמור ביותר עד כדי כך שעל עוון זה לא מספיק שיעשה תשובה, תחול עוצמת יום כיפורים וייסורים שיכפרו – אלא כל אלה תולים (חלקי תשובה), והמיתה מכפרת.
"ולא תחללו את שם קדשי ונקדשתי בתוך בני ישראל. חילול ה' הוא עוון חמור ביותר, ומצינו שויתר הקב"ה על עבודה זרה ולא ויתר על חלול ה', והוא שאמר הנביא (יחזקאל כ) ואתם בית ישראל איש את גלוליו לכו עבדו ואת שם קדשי לא תחללו עוד, ואמרו רז"ל על עוון זה שאין כח ביום הכפורים לכפר ולא בתשובה לתלות ולא ביסורין למרק, אלא כולן תולין ומיתה ממרקת".
חבילה של מצוות כנגד חבילה של עבירות
ובכל זאת, יש דרך כלשהי לתקן את עוון חילול השם, והיא שיעסוק בקידוש השם.
"ואמנם מצינו תקנה לעון חלול השם כשיקדש את השם כנגד מה שחלל, ולכך סמך לו ונקדשתי וכן אמר הכתוב (משלי טז) בחסד ואמת יכופר עון, כלומר עון הרשע והשקר שהם הפך חסד ואמת..."
הרעיון הוא לעסוק בהפך ממה שקלקלנו, כנגד חבילות של עבירות יתאמץ לעשות חבילות של מצוות באותו נושא.
רבינו בחיי מביא דוגמאות נוספות:
"כעניין החולי שאינו מתרפא אלא בהפכו, ומפורש אמרו רז"ל חטא אדם בלשון הרע יעסוק בתורה, חטא אדם בעיניו יזילם דמעות, וכן אמר דוד (תהלים קיט) פלגי מים ירדו עיני על לא שמרו תורתך, לא שמרתי לא נאמר אלא לא שמרו.
ועוד אמרו רז"ל אם עשית חבילות של עברות עשה כנגדן חבילות של מצוות. רגלים ממהרות לרוץ לרע יהיו רצין לדבר מצוה, ידיים שופכות דם נקי יקשור תפילין על ידו, ויתן צדקה לעניים.
הרב אליהו עמר - באלו דרכים אפשר בטעות ליצור חילול השם, וכיצד מכפרים על כך? צפו