סוגיות בתנ"ך
בעקבות חיסול נסראללה | 7 עובדות על חיסול הרשעים: איך מפלתם מגלה את כוחו של ה' בעולם?
מקורות רבים בתנ"ך מדגישים כי כאשר הקדוש ברוך הוא מתנקם ברשעים – שמו מתגדל ומתכבד
- יונתן הלוי
- פורסם כ"ו אלול התשפ"ד
1. באבוד רשעים רינה
"באבוד רשעים רינה" - אומר שלמה המלך בספר משלי (י"א י'), ובתנ"ך מובאים פסוקים רבים המבטאים רעיון זה.
2. כשהקדוש ברוך הוא מתנקם ברשעים שמו מתגדל ומתכבד
על הפסוק: "וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל חֵילוֹ בְּרִכְבּוֹ וּבְפָרָשָׁיו. וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי-אֲנִי ה’ בְּהִכָּבְדִי בְּפַרְעֹה בְּרִכְבּוֹ וּבְפָרָשָׁיו", מסביר רש"י כי כשהקדוש ברוך הוא מתנקם ברשעים שמו מתגדל ומתכבד. רש"י מביא הוכחות נוספות לכך ששמו של הקדוש ברוך הוא מתקדש כאשר הוא נוקם ברשעים, והם: "וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ בְּדֶבֶר וּבְדָם וְגֶשֶׁם שׁוֹטֵף וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ אֵשׁ וְגָפְרִית אַמְטִיר עָלָיו וְעַל אֲגַפָּיו וְעַל עַמִּים רַבִּים אֲשֶׁר אִתּוֹ", ומיד לאחר מכן: "וְהִתְגַּדִּלְתִּי וְהִתְקַדִּשְׁתִּי וְנוֹדַעְתִּי לְעֵינֵי גּוֹיִם רַבִּים וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה'" (יחזקאל ל"ח).
3. אני ה' ואין זולתי
על כך אומר המצודות: "ואז אהיה מגודל ומקודש ונודע ומפורסם לעיני גויים רבים, וידעו הכל שאני ה' ואין עוד זולתי".
4. הקב"ה מתנשא מעל הטבע באותות ובמופתים
מסביר המלבי"ם: "גשם שוטף ואבני אלגביש אש וגפרית אמטיר עליו" - שזה עונשים שמימיים ונסיים, שניכר לכל כי אצבע אלהים הוא, ואז "והתגדלתי", יכירו שאני גדול ושכל הסיבות מאתי, ושאני "קדוש" מובדל מן הטבע ומתנשא עליו באותות ומופתים, ועל ידי כך "ונודעתי לעיני גויים רבים וידעו כי אני ה'".
5. הוכחה נוספת מספר תהילים
עוד מביא רש"י כהוכחה את הנאמר בתהילים (ע"ו): "שָׁמָּה שִׁבַּר רִשְׁפֵי קָשֶׁת; מָגֵן וְחֶרֶב וּמִלְחָמָה סֶלָה", ובאותו פרק: "נוֹדָע בִּיהוּדָה אלוקים בְּיִשְׂרָאֵל, גָּדוֹל שְׁמוֹ".
6. כאשר הרשעים אובדים מן העולם – יש להלל את ה'
בפסוק האחרון של פרק ק"ד בתהילים נאמר: "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּֽרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה’ הַֽלְלוּיָֽהּ". הפסוק נראה לכאורה חורג מן הנאמר בכל הפרק. הוא אינו עוסק בבריאה, בטבע. אולם דוד המלך מצביע בפרק זה על ההרמוניה המופלאה שבבריאה, כאשר הרשעים החוטאים אובדים מן העולם. לפיכך מסכם דוד: "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּֽרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה’ הַֽלְלוּיָֽהּ".
7. דוד לא אמר הללוקה עד שראה במפלתן של רשעים
על כך מובא בתלמוד הבבלי במסכת ברכות: "אמר רבי יהודה בנו של רבי שמעון בן פזי: מאה ושלש פרשיות אמר דוד, ולא אמר הללויה עד שראה במפלתן של רשעים, שנאמר: "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּֽרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה’ הַֽלְלוּיָֽהּ".
עלינו להכיר תודה עמוקה לה' על כך שידו הגואלת והחזקה היא זו שהביאה לחיסולו של רב המרצחים. כמה גדולה צריכה להיות תודתנו לה' על חיסולו של נסראללה. בעוד ידו הארוכה של האויב איימה שוב ושוב על ביטחוננו, התערבותו האלוקית הפכה את הקערה על פיה, ובמקום לחשוש – נזכה לנשום לרווחה. חיסולו של ראש הארגון, שעמד בראש פעולות הטרור והסבל של רבים, הוא תזכורת לכך שה' שומר על עמו ושידו החזקה היא זו המגינה עלינו. כל פגיעה באויבינו היא עדות נוספת להשגחה המתמדת על עם ישראל, ואנו מחויבים להכיר תודה עמוקה על הנסים הגלויים והנסתרים.