פרשת בהעלותך
רבינו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת בהעלותך: שתפו משפחה וחברים
רבנו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: פרשת בהעלותך
- אמיתי חניה
- פורסם י"ד סיון התשפ"ד
"עַל פִּי יְהוָה יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל פִּי יְהוָה יַחֲנוּ כָּל יְמֵי אֲשֶׁר יִשְׁכֹּן הֶעָנָן עַל הַמִּשְׁכָּן יַחֲנוּ" (במדבר ט', י"ח)
מדוע יש צורך להדגיש שכל פעולה - נסיעה וחניה - נעשית על פי ה'?
רבינו בחיי מסביר כי השימוש במונח "יסעו" מתייחס למידת הדין, בעוד "יחנו" מתייחס למידת הרחמים.
נסיעה (יסעו): מתקשרת למידת הדין. הנסיעה למלחמה או למקום חדש היא תחת מידת הדין, המתבטאת בפעולה ובאקטיביות.
חניה (יחנו): מתקשרת למידת הרחמים. החניה היא זמן של מנוחה, והיא מבטאת את מידת הרחמים, את הנוחות והשלווה.
"על פי ה' יסעו בני ישראל ועל פי ה' יחנו. היה הכתוב ראוי לומר על פי ה' יסעו בני ישראל ויחנו, לא שיאמר על פי ה' יחנו, אבל ממה שידעת בפסוק (שמות יג) וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן ולילה בעמוד אש, באור הכתוב על פי ה' יסעו זו מדת הדין, וזהו לשון יסעו כי הנסיעה למלחמה היתה, ועל פי ה' יחנו זו מדת רחמים, וזהו לשון יחנו כי כל חניה היא מנוחה".
אחדות מביאה למידת הרחמים
רבינו בחיי מציין כאן יסוד חשוב מאוד - שכל זמן שישראל נאספים לאגודה אחת, מידת הרחמים שורה עליהם. כלומר, אחדות העם מזמנת את מידת הרחמים של ה', ומשפיעה לטובה על עם ישראל.
כמו כן, שתי המידות - מידת הדין ומידת הרחמים - כלולות זו בזו. כלומר, הן פועלות יחד ומשלימות זו את זו.
"...שכל זמן שישראל נאספים אלפים ורבבות לאגודה אחת מדת רחמים עמהם. ושתי מידות אלו הם כלולות זו בזו"
רבינו בחיי מסביר כי השימוש במונח "פי ה'" מתייחס למידת הרחמים, אולם אין להתפלא על כך, כיוון שהמידות כלולות זו בזו. לכן, כל פעולה - בין אם היא נסיעה (דין) ובין אם היא חניה (רחמים) - נעשית על פי ה', ומביאה לידי ביטוי את השילוב של שתי המידות.
"ואל תתמה באמרו פי ה' שהוא מידת רחמים בכאן, כי כיוון שהמידות כלולות זו בזו הלא כל אחת פי ה' זו לזו, והבן זה".
הרב זמיר כהן - מה היא כוחה ומעלתה של האחדות?