יש אלוהים

מה שהמדענים לא רצו שתדעו: ועדת גלילאו חושפת את האמת

בשנים האחרונות הוקמה ועדה של אנשי מדע בכירים ומכובדים, בשם 'ועדת גלילאו'. אך מה לנו ולגלילאו? גלילאו חי כידוע לפני כ-400 שנה, איך נזכרו בו עכשיו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשנים האחרונות הוקמה ועדה של אנשי מדע בכירים ומכובדים בשם 'ועדת גלילאו'. הוועדה קיבצה יותר מ-90 יועצים מוערכים מיותר מ-30 אוניברסיטאות ברחבי העולם להפקת דו"ח מיוחד של מטרות וכיווני מחקר.

אך מה לנו ולגלילאו? גלילאו חי כידוע לפני כ-400 שנה, איך נזכרו בו עכשיו? ניתן לגלילאו להסביר. כך הוא כותב באחד ממכתביו: "כאן בפאדובה נמצא הפרופסור הראשי לפילוסופיה, שביקשתיו שוב ושוב להתבונן בירח ובכוכבי הלכת דרך הטלסקופ שלי, דבר שהוא מסרב לעשות בתוקף". גלילאו גילה תגליות אסטרונומיות, לא דרך השערות ותיאוריות – אלא דרך הטלסקופ. הוא פשוט ראה ממצאים חדשים, כוכבים ומיקומיהם. הדרך להתווכח איתו לא הייתה על ידי מאמרים מפולפלים, אלא פשוט סירוב להסתכל בטלסקופ. מתנגדיו לא הסכימו לפתוח את העיניים ולהסתכל, כי הם היו עסוקים בלהכריז שהוא טועה ובלנסות לסתום לו את הפה.

וזה מה שקורה בדיוק היום, כפי שמתאר אחד מאנשי המדע מוועדת גלילאו, פרופ' וואלך: "מדענים רבים אינם מוכנים להסתכל על העדויות לכך שהתודעה היא יותר מאשר פעילות מוח, מכיוון שיש להם אמונה בלתי מעורערת שהתודעה נוצרת במוח. לעתים קרובות סמכותו של העולם המדעי, והחשש למוניטין שלהם, הם שמונעים מהם להרחיב את השקפת עולמם. הכנסייה יצרה את עיקרון אי הטעות של כתבי הקודש, כיום עיקרון אי הטעות של המטריאליזם המדעי עומד על כף המאזניים".

הממסד המדעי פשוט לא מוכן להסתכל, לא מוכן לדון, ותקוע באמונה שלו שהעולם הוא רק טבע ותו לא.

בדו"ח של ועדת גלילאו, תחת הכותרת "מעבר לתפיסת עולם מטריאליסטית – לקראת מדע מורחב", מסבירים אנשי המדע כי הממסד אטום לדיון שיפרוץ את גבולות המטריאליזם, שיוכל לראות בתודעה משהו נפשי רוחני, ובכלל בעולם שאינו רק טבע. ועובדות לא משנות זאת.

לפני יותר ממאה שנים הזהיר וויליאם ג'יימס מפני הסכנות שב'מדענות', הטענה שהמדע הוא חזות הכל, והאמונה שרק העולם החומרי הוא אמיתי ורק סיבתיות פיזיקלית היא מכובדת מבחינה מדעית: "המדע במהותו צריך לעמוד רק על שיטה ולא על שום אמונות מיוחדות. עם זאת, כפי שמקובל על ידי מעריציו, המדע זוהה עם אמונה כללית קבועה מסוימת, האמונה שהסדר העמוק יותר של הטבע הוא מכני בלבד, ושקטגוריות לא מכניות הן דרכים לא רציונליות להסביר אפילו דבר כמו חיי האדם".

מחברי הדו"ח מסיימים כך:

"מכל הסיבות הפילוסופיות והתרבותיות הללו הקמנו את ועדת גלילאו כפרויקט של הרשת המדעית והרפואית. הרשת פועלת בממשק שבין מדע, רוחניות ותודעה מאז שנות ה-70, והיא מאפשרת חברות פתוחה המוקדשת לחקור ולהרחיב את האופקים שלנו בתחומים אלו… מטרת דו"ח ועדת גלילאו היא לפתוח את השיח הציבורי ולמצוא דרכים להרחיב את הנחות היסוד של המדע, כך שלא יהיה מוגבל עוד על ידי ראייה מיושנת של מהות המציאות והתודעה, וכדי שיוכל להכיל ולחקור חוויות ושאלות אנושיות משמעותיות שהמדע, בצורתו הנוכחית, אינו מסוגל להכיל מסיבות פילוסופיות. אנו צופים שהרחבת המדע תכלול כמה הנחות יסוד חדשות (אונטולוגיה מורחבת), דרכים נוספות לדעת וכללי ראיות חדשים (אפיסטמולוגיה מורחבת), כמו גם מתודולוגיות חדשות הנובעות מהן". 

תגיות:מדעועדת גלילאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה