בין אדם לחברו

הכנסת אורחים: הטיפים המעשיים שיהפכו את הבית שלכם למקום חם ומזמין

21 ימים של אהבת חינם: ימי בין המצרים הינם אידיאלים לחיזוק במצוות בין אדם לחברו, והפעם - כל מה שצריך לדעת על מצוות הכנסת אורחים

אא

המצווה היומית: הכנסת אורחים

מצוות הכנסת אורחים היא אחת מהמצוות היסודיות והמרכזיות במסורת היהודית, המשקפת את הערכים הבסיסיים של חסד, נדיבות, ואהבה לזולת. בהכנסת אורחים, אנחנו לא רק מעניקים לאורחים מקום ללון או ארוחה חמה, אלא גם יוצרים תחושת שייכות, מכירים בצורכיהם האנושיים ומכבדים את כבודם. זהו ביטוי עמוק של אהבת הבריות ושל ערבות הדדית.

מצווה זו מוזכרת פעמים רבות בתורה ובמסורת חז"ל. אברהם אבינו נחשב לדוגמה מופתית של הכנסת אורחים, כאשר רץ לקבל פני שלושה אנשים זרים ולהעניק להם מכל טוב ביתו. המצווה מהווה תזכורת תמידית לחשיבותה של הקהילה והדאגה ההדדית בין חבריה.

על חשיבותה של מצוות הכנסת אורחים נאמר במסכת שבת כי היא "גדולה מקבלת פני השכינה". במסכת חגיגה (כז, ב) אמרו חז"ל שהשולחן שאדם מארח סביבו אורחים שקול כמזבח שבבית המקדש, והאוכל שמאכילים בו את האורחים - שקול כנגד הקורבנות שהיו מעלים על המזבח.

החפץ חיים בספרו "אהבת חסד" מפרט את החיוב במצוות הכנסת אורחים: "ומיד כשיגיע האורח, יניחו לפניו אוכל ושתייה, כי אולי הוא רעב וצמא, ומתבייש לבקש. ויעשו הכל בזריזות, שעל ידי זה יבין האורח שהוא אהוב ורצוי".

עיקר מצוות הכנסת אורחים היא להכניס עני, שאין לו היכן לאכול או לישון. בזמנינו העוני הקשה ביותר הוא העוני הנפשי, הרוחני. ומצוות הכנסת אורחים הולכת ולובשת פנים יותר רוחניות, של סעד ותמיכה רוחנית. ישנם אנשים שאיבדו את הכיוון בחיים, התייאשו מעצמם ומעתידם. אירוח טוב, אוהד, חם, יכול לחזור ולנטוע בקרבם את האמונה, שיש ערך לחייהם, שאנשים מעריכים אותם, שמחים לשהות במחיצתם ומעוניינים לעזור להם. ומתוך כך ישאבו כוחות חדשים להמשך החיים. ואשרי אדם שיודע לראות, מי מחבריו זקוק לעידוד.

האישה השונמית, שאירחה את אלישע, מכונה בנביא בשם "אישה גדולה". בזוהר מפורש מדוע זכתה לכינוי זה: "אשה גדולה, שהיא גדולה על כל שאר נשים שבעולם, כי שאר נשי העולם כשרואים אורח בבית מצטערות עליו ודוחקות אותו, ומכל שכן להוציא עליו כסף, וזו שמחה באורח, ומוציאה עליו כסף, כל שכן, כיון שראתה את אלישע שמחה בו מאד, ועל כן כל השבח הוא לאשה, כי אורח הבית של האשה הוא, ומשום זה (כתוב) 'ושם אשה גדולה', שהיא גדולה על שאר הנשים...".

הרב חיים זאיד ודורון ביטון משתפים - כל מה שרציתם לדעת על המצוה היקרה, הכנסת אורחים:

דוגמאות מעשיות לקיום המצווה

הזמנת חברים ומשפחה לארוחה: לארח חברים ומשפחה בביתך לסעודת שבת בביתך, או אפילו לארוחה רגילה במהלך השבוע.
אירוח אנשים בודדים: להזמין אנשים שאין להם מקום לחגוג בו את החגים, כגון קשישים, עולים חדשים, או אנשים שאין להם משפחה קרובה.

תמיכה במשפחות חולים: אם אתם מתגוררים בסמוך לבית חולים, תוכלו לארח בביתכם בני משפחה של חולים המאושפזים בבית חולים רחוק ממקום מגוריהם.

בית פתוח: הבנת גודל המצווה וחשיבותה תסייע לכם להיות מוכנים וזמינים לפתוח את הבית והלב לעוברים בסביבה וזקוקים לכך, ולהציע כוס שתייה חמה או מרק למי שמגיע במקרה.

אירוח זרים בקהילה: שימו לב והזמינו אנשים חדשים שהצטרפו לקהילה שלך לארוחה או לפעילות חברתית, כדי לגרום להם להרגיש רצויים ומקובלים.

אירוח חברים של הילדים: כאשר מגיעים לביתכם חברים של הילדים ומעוניינים לשחק עימם, קבלו אותם בסבר פנים יפות.

גדולה הכנסת אורחים: מארחים? כך תעשו את זה נכון

מצוות הכנסת אורחים: 10 עובדות שיעשו לכם חשק לארח

 

טיפים מעשיים להכנסת אורחים

סבר פנים יפות: זכרו את חשיבותה של המצווה, וקבלו את אורחיכם בסבר פנים יפות.

תפריט מוכן מראש: הכינו תפריט בסיסי לארוחות שאתם נוהגים להגיש לאורחים. זה יכול לכלול מאכלים קלים להכנה כמו פסטות, סלטים ומנות עיקריות פשוטות. כך תהיו מוכנים תמיד לארח מבלי להיכנס ללחץ של הרגע האחרון.

ערכת אירוח: שמרו ערכת אירוח שכוללת כלי אוכל נוספים, מפות שולחן, סכו"ם וכלי הגשה נוספים. כך תהיו מוכנים תמיד לכל כמות של אורחים שתגיע.

היו ערוכים: כדי להקל על הכנסת אורחים, מומלץ לשמור בבית מספר פריטים בסיסיים כמו כריות נוספות, שמיכות, תה וקפה. זה יאפשר לכם להציע לאורחים נוחות ומידיות.

מקום אחסון לאורחים: הקצו מקום בארון או במגירה עבור אורחים, שבו הם יוכלו לאחסן את חפציהם האישיים במהלך השהות אצלכם. זה ייתן להם תחושת ביתיות ונוחות.

מגבות וניקיון: ודאו שיש לכם תמיד מגבות נקיות ורעננות עבור האורחים. הכינו גם ערכת ניקיון פשוטה בחדרי השירותים והאמבטיה.

מרחב אישי: ספקו לאורחים מרחב אישי ומקום בו תהיה להם פרטיות אם ירצו בכך.

פרחים וצמחים: הציבו אגרטל עם פרחים טריים או צמחי בית באזור האירוח. זה ייתן לבית תחושת חום ונעימות נוספת ויוסיף לאווירה הנעימה.

כיצד מקיימים מצוות הכנסת אורחים בימינו? מאלו דיבורים רצוי להימנע? הרב זמיר כהן בטיפים נפלאים:

הטיפים הללו יכולים להפוך את תהליך הכנסת האורחים לפשוט ונעים יותר, ולהעניק לאורחים שלכם תחושה ביתית ונוחה.

לסיכום, מצוות הכנסת אורחים הינה מצווה גדולה ויקרה, המהווה גם הזדמנות להפוך את העולם למקום חם יותר, מלא אהבה וחסד. כל אחד מאיתנו יכול לבצע את המצווה בדרכים שונות, וליצור שינוי משמעותי בחייו של מישהו אחר.

נסו לחשוב על מישהו בסביבתכם שיכול ליהנות מהזמנתכם לארוחה או מפגש חברתי. הצעד הקטן הזה יכול לעשות הבדל גדול בחיי מישהו אחר.

תגיות:הכנסת אורחיםבין אדם לחברומצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה