בין אדם לחברו

מצוות אהבת הגר: הדרך שלכם להכניס אור ואהבה לחיים של אחרים

בין המצרים הוא זמן אידיאלי לחיזוק מצוות בין אדם לחברו. גלו את חשיבות מצוות אהבת הגר ואת הטיפים לקיום המצווה ביום יום, והפכו את ימי האבל לזמן של תיקון וחמלה

אא

המצווה היומית: אהבת הגר

תורת ישראל מצווה את האדם לא לצער את הגר: "וְגֵר לֹא תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות, כב, כ); "וְכִי-יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תוֹנוּ אֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם". (ויקרא, יט, לג)

שלושים ושש פעמים חוזרת התורה על מצווה של אהבת הגר ובאיסור לצערו.

התורה אינה מחייבת רק לנהוג בו כבוד ולהימנע מלהציק לו, אלא היא מחייבת גם לאהבו, כמופיע בחומש דברים: "ואהבתם את הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים".

הטעם למצווה זו מובא בספר החינוך: "כי ה’ בחר בישראל להיות לו לעם קדוש ורצה לזכותם, ולכן הדריכם וציוום על דרכי החנינה והחמלה, והזהירם להתעטר בכל מידה חמודה ויקרה למצא חן בעיני כל רואיהם, ויאמרו (יחזקאל לו כ) 'עם ה’ אלה'. וכמה היא דרך נעימות וחמדה להתחסד ולגמול טובה לאשר הניח אומתו וכל משפחת בית אביו ואמו, ויבוא לחסות תחת כנפי אומה אחרת באהבתו אותה, ובבחירתו באמת ושנאת השקר. ובהיותנו זוכים למידות טובות הללו תחול טובת האל עלינו ותדבק בנו, ושום דבר לא תמנענו ממנו, כי הטובה תתפשט בטובים, והפכה ברעים".

כלומר, מצווה זו נועדה לעטר את עם ישראל במידות טובות, כדי שכל רואיהם יכירו בהם כ"עם ה'". המצווה משקפת את הערך של התחסדות וגמילות חסדים כלפי הגר, שבחר לעזוב את אומתו ומשפחתו ולחסות תחת כנפי עם ישראל מתוך אהבת האמת ושנאת השקר. כאשר בני ישראל מתאמצים לקיים מידות טובות אלו, הטובה האלוהית תחול עליהם ותדבק בהם, והם יזכו לברכת ה' בכל מעשיהם.

עוד מוסיף בעל ספר החינוך דברים נפלאים: "ויש לנו ללמוד מן המצוה היקרה הזאת לרחם על אדם שהוא בעיר שאינה ארץ מולדתו ומקום משפחות אבותיו, ולא נעביר עליו הדרך במוצאנו אותו יחידי ורחקו מעליו עוזריו, כמו שאנו רואים שהתורה תזהירנו לרחם על כל מי שצריך עזר, ועם המידות הללו נזכה להיות מרוחמים מהשם יתברך, וברכות שמים ינוחו על ראשינו".

כלומר, ממצווה זו יש ספר החינוך מדגיש את החשיבות של רחמים כלפי אדם הנמצא בעיר שאינה ארץ מולדתו ומקום משפחתו, בייחוד כשהוא לבד וללא תומכים. התורה מזהירה אותנו לרחם על כל מי שזקוק לעזרה, וכאשר אנו מקיימים מידות אלו, נזכה לרחמים מהשם יתברך וברכות שמיים ינוחו על ראשינו.

הגיורת על המהפך הגדול בחייה - "ביקשתי מהכומר שישחרר אותי":

 

טיפים לקיום המצווה

שיחה מכבדת: דברו תמיד עם הגר בכבוד וללא הערות משפילות. הימנעו מלשאול שאלות אישיות מדי על העבר שלו או על הסיבות להתגיירות.

סיוע ותמיכה: הציעו עזרה וסייעו לגר במידת האפשר. זה יכול לכלול תמיכה רגשית, עזרה במציאת עבודה, או עזרה במילוי טפסים רשמיים.

חינוך והסברה: חנכו את הילדים והסובבים אותנו על חשיבות קבלת הגר באהבה ובכבוד. זה יעזור ליצור סביבה תומכת ומכילה.

הימנעות מהערות פוגעניות: הימנעו מהערות על היותו של אדם גר או על מוצאו האתני. הערות כאלה יכולות להיות פוגעניות ומעליבות.

הימנעות מהשוואות: הימנעו מהשוואות בין עברם להווה שלהם. התמקדות בהתקדמות ובעשייה החיובית שלהם תסייע להם להרגיש שייכות וגאווה.

תמיכה רגשית: היו קשובים לצרכים הרגשיים שלהם. לעיתים המעבר לחיים דתיים כרוך בקשיים אישיים ומשפחתיים.

עזרה פרקטית: עזרו להם להתמודד עם בירוקרטיה, מילוי טפסים והבנת מערכות ציבוריות. הכוונה במציאת עבודה ולימוד השפה המקומית יכולים להיות משמעותיים.

חיבור חברתי: הזמינו אותם לאירועים חברתיים ומשפחתיים, והכירו להם אנשים חדשים שיכולים לעזור להם להרגיש חלק מהקהילה.

מידע תרבותי: שתפו אותם במנהגים המקומיים, בחגים ובמועדים, והסבירו להם על התרבות המקומית כדי להקל על השתלבותם.

תמיכה רגשית: הביעו הבנה לקשיים שהם חווים בעזיבת ביתם ומדינתם, והיו קשובים לצרכיהם הרגשיים.

היכרות עם הסביבה: הציעו להם סיור בעיר החדשה, והכירו להם מקומות חשובים כמו בתי ספר, מרכזים רפואיים, ומקומות בילוי.

הזמנה לאירועים: הזמינו אותם לאירועים קהילתיים ומשפחתיים, כדי לעזור להם להכיר אנשים חדשים ולהרגיש חלק מהקהילה.

מידע חיוני: ספקו להם מידע חשוב על שירותים מקומיים, תחבורה ציבורית ופעילויות קהילתיות.

מרגש עד דמעות: הגיורת שנרצחה החזירה טובה ליהודי שאמר עליה קדיש

רות המואביה: עובדות מרתקות על הגיורת, ממנה יצא מלך המשיח

קבוצות תמיכה: הכוונה לקבוצות תמיכה ופעילויות חברתיות בעיר יכולה לעזור להם להסתגל ולהשתלב בצורה חלקה יותר.

כולנו יכולים לעשות צעדים קטנים אך משמעותיים כדי לתמוך בגרים, בעלי תשובה, עולים חדשים ואנשים שעברו לעיר חדשה. על ידי מתן עזרה, תמיכה רגשית ותחושת שייכות, נוכל להפוך את סביבתנו למכילה ואוהבת יותר. בואו נתחייב לפעול על פי ערכי החמלה והרחמים שמצווה עלינו התורה, וניצור חברה טובה יותר לכולנו.

תגיות:בין אדם לחברומצוותאהבת הגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה