היסטוריה וארכיאולוגיה

מפתיע: כך התגלתה המרפסת של קליגולה

כאשר נתגלה צינור ועליו חרות שמו המלא של הקיסר, הוברר למעלה מכל ספק שזו היתה המרפסת של קליגולה. כאן ישב עם סוסו אינקיטאטוס, שהיה חברו הטוב ביותר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחרונה שוב התפוצץ צינור מים תת-קרקעי ברומא. התשתיות בעיר ישנות מאד, ומכאן פנייה לראש עיריית רומא, לטפל בזה קצת יותר ברצינות. אבל אנחנו חייבים להודות שלא זה מה שמעניין אותנו. מה שמעניין הוא שבמהלך החפירות להחלפת הצינור, נחשפו שרידים של עמודי שיש מגולפים. בעקבות העמודים הגיעו הארכיאולוגים, והם, בהתלהבותם, פירקו חצי מהכביש. אספקת המים לא בראש מעייניהם... ובכן, מתברר שכך הגענו, בלי כוונה, למרפסת אדירה ומפוארת שניצבה ממש מעל נהר הטיבר, למרגלות גבעת רומא המפורסמת.

מלכתחילה שיערו החוקרים כי זו היתה מרפסת האורחים של הקיסר קליגולה המטורף, שכן זה בדיוק האזור שבו שכנו גני אגריפינה, אמו האומללה של הקיסר המשוגע בתולדות רומי. אך כאשר נתגלה צינור ועליו חרות שמו המלא של הקיסר, "גאיוס אוגוסטוס גרמניקוס", הוברר למעלה מכל ספק שזו היתה המרפסת של קליגולה. כאן ישב עם סוסו אינקיטאטוס, שהיה חברו הטוב ביותר. הוא היה מאכיל אותו בשעורה מהולה בפתיתי זהב, משקה אותו יין מגביעי זהב, ובהמשך מינה אותו לקונסול. קליגולה היה נוהג להישבע בחיי סוסו. רסן הסוס היה מצופה יהלומים, אורוותו היתה משיש... סבתו של קליגולה, אנטוניה, כשראתה להיכן מידרדרת הקיסרות של נכדה, התאבדה.

פירוש השם קליגולה הוא "מגף", והוא נקרא כך על שם שבתור ילד קטן היה נראה מרשים מאד במדי צבא ומגפיים. כנראה הדימוי הזה המשיך איתו עד בגרות, והוא החליט שהוא האיש המרשים בעולם, ולכן הוא אל. וכיוון שהוא אל, היהודים בכל מקומות מושבותיהם צריכים להעמיד פסל שלו: בבית המקדש, בבית כנסת או סתם ברחוב היהודים.

כיוון שקליגולה היה מגלומן ומטורף, הוא לא נתן לעצמו שום מעצור. בילדותו אמר לו מגלה עתידות כי הוא יהיה קיסר, כשם שהוא יכול לחצות את מפרץ נפולי על גבי סוס... הכוונה היתה להראות לו שהדבר בלתי אפשרי. מפרץ נפולי הוא מיצר ברוחב של למעלה מחמשה קילומטרים. אך כאשר עלה קליגולה לשלטון, בתור שלב ראשון, הוא העמיד ספינות כבדות ברצף לאורך כל המפרץ. על הספינות יצקו עבדים עפר וכבשו דרך. על הדרך רכב קליגולה על סוסו האהוב, כשהוא עוטה את השריון של אלכסנדר מוקדון...

ובכן, למרפסת הזו, שאותה חשפו חוקרים בשבוע שעבר, הגיעה המשלחת היהודית, להתחנן על נפשם של היהודים. אחרי שבועות ארוכים של נסיעה וחדשים של המתנה, הגיע הרגע שבו זכו להתקרב למרפסת של הקיסר! המטורף נשען על העמודים היפים ששרידיהם נחשפו כעת, ובן רגע שלח את היהודים מעל פניו בנפנוף יד, כשם שמגרשים יתוש. אבל תוך שבוע הוא מת באופן פתאומי, כנראה על ידי אנשים שלא יכלו לסבול את הפיכת הקיסרות לתיאטרון ליצנים, וכך נפטרו היהודים ורומא כולה מעולו של המשוגע שייחרת בהיסטוריה כאחד המטורפים הגדולים ביותר.

תגיות:ארכיאולוגיהקליגולהרומא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה