ונשמרתם

לעולם אל תלבישו את הילדים בבגד ים כחול: הסכנות של חודשי הקיץ

מכאבי ראש ופריחות חום, דרך הרעלות מזון ועקיצות חרקים, ועד כוויות שמש וטביעה – חודשי הקיץ יכולים להיות מהנים, אך גם מאוד מסוכנים עבור הילדים שלנו. כך תוכלו להגן עליהם

"ילדים יכולים לטבוע אפילו בכמות קטנה של מים""ילדים יכולים לטבוע אפילו בכמות קטנה של מים"
אא

מכאבי ראש, דרך הרעלות מזון ועד כוויות שמש – חודשי הקיץ יכולים להיות מהנים, אך גם מאוד מסוכנים עבור הילדים שלנו. במאמר שפורסם לאחרונה בעיתון "סאן" הבריטי נכתב כי רוב הסכנות מתרחשות כאשר בתי הספר סגורים, וכי מקרי הטביעה בקרב ילדים הכפילו את עצמם בתוך ארבע שנים. ד"ר הלן וול, רופאת משפחה בכירה ממרפאת NHS Oaks בברטון, אומרת שהורים יכולים לצמצם את הסיכונים על ידי נקיטת אמצעי הזהירות הנדרשים.

טביעה

כידוע, מקורות מים מהווים סכנה בחודשי הקיץ. בארבע השנים האחרונות, 125 ילדים טבעו באנגליה. לפי ה-  Royal Life Saving Society(RLSS), אפילו מים בגובה של 5 סנטימטרים יכולים להיות מסוכנים, כי לילדים יש ריאות קטנות יותר ואין להם תמיד את האינסטינקטים הנדרשים. ד"ר הלן מסבירה: "ילדים יכולים לטבוע בכמות קטנה של מים, כולל בבריכות מתנפחות ובריכות שחייה, אפילו אם הם יכולים לעמוד. ילדים שטובעים אינם קוראים לעזרה, הם נעלמים מתחת לפני המים בשקט".

"בשביל למנוע מקרים של טביעה, לעולם אל תשאירו ילדים ללא השגחה והלבישו אותם בבגדים בולטים – אך לא בכחול – כדי שניתן יהיה לראותם מתחת למים. ההורים צריכים לדבר עם ילדיהם על הסכנות שבמים. אפילו כשחם מאוד, זה עדיין סיכון, גם לשחיינים טובים".

בחודשי הקיץ החמים, קיימת סכנה של עקיצות חרקיםבחודשי הקיץ החמים, קיימת סכנה של עקיצות חרקים

מכת חום

מכת חום פוגעת בעיקר באנשים מעל גיל 65, אך גם ילדים נמצאים בסיכון גבוה ללקות במכת חום, שיכולה לסכן את חייהם אם לא מטפלים בה בזמן. ילדים שסובלים ממכת חום עשויים להיות עייפים, מסוחררים, חולים או חלשים, להתלונן על כאבי ראש או התכווצויות שרירים, ולהיות דביקים מזיעה.

ד"ר הלן אומרת כי במצב מסוג זה, יש להעביר אותם למקום קריר, להסיר בגדים עודפים, לעודד אותם לשתות נוזלים קרים, לקרר את עורם עם מאוורר או מים. "אם הם לא משתפרים תוך חצי שעה או שהם מבולבלים, לא ערניים, לא מגיבים, או אם הם רגישים לאור או שיש להם חום גבוה מאוד, יש לפנות לטיפול רפואי בדחיפות.

כאבי ראש ומיגרנות

מזג האוויר החם יכול לגרום למיגרנות משום שהגוף מאבד יותר נוזלים בזיעה. אם לא נחליף את הנוזלים שאיבדנו בשתיית מים – אנו עלולים לסבול מהתייבשות או ממיגרנות.

ד"ר הלן אומרת שכ-10 אחוזים מהילדים בגילאי 5-15 סובלים ממיגרנות, ועד 28 אחוזים מבני הנוער סובלים מהן באופן כרוני. "מחצית מהאנשים שסובלים ממיגרנות חווים את ההתקף הראשון שלהם לפני גיל 12", היא אומרת. "אם לילדכם יש כאב ראש חזק, צמצמו את הרעש למינימום, תנו לו הרבה נוזלים והעזרו בתרופות משככות כאבים לפי הצורך. אם מדובר בבעיה חוזרת, יש לפנות לרופא המשפחה. אם הם מפתחים רגישות לאורות בהירים, פנו מיד לעזרה".

הרעלת מזון

ישנם מקרים רבים יותר של הרעלות מזון בקיץ בשל הטמפרטורות החמות שיכולות לפגוע במזון, במיוחד אם הוא נשאר בחוץ זמן רב. ד"ר הלן אומרת כי חיידקים הנישאים במזון, כגון קמפילובקטר, ליסטריה וסלמונלה, יכולים לגרום לילדים סבל רב. ילדים עשויים להיות רגישים יותר להרעלת מזון מאשר מבוגרים מכיוון שיש להם מערכת חיסונית פחות מפותחת.

"הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על הידרציה. ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות משלשולים והקאות. אם ילדכם מתייבש – שפתיים יבשות, מגיב פחות, לא נותן שתן – גשו לעזרה רפואית בדחיפות", אומרת ד"ר הלן.

כוויות קיץ

כוויות קיץ יכולות להגיע בצורות שונות, כאשר הנפוצה ביותר היא כוויות שמש, למרות שגם כוויות ממנגל יכולות להוות סכנה. ד"ר הלן אומרת: "יש להימנע מכוויות שמש. אצל ילדים זה לא רק כואב, זה גם יכול לגרום להתייבשות קשה ולמכת חום. יש להרחיק ילדים, במיוחד תינוקות, מאור שמש ישיר. הם צריכים לחבוש כובעים ולהתמרח בקרם הגנה. יש למרוח אותם שוב כל שעתיים - ותמיד לאחר השחייה".

"אם הם כבר נכוו מהשמש, תנו להם נוזלים ועקבו אחר התייבשות ומכת חום. אל תפוצצו שלפוחיות מכיוון שזה סיכון לזיהום. השתמשו במשככי כאבים, באמבטיות קרירות ובג'ל אלוורה".

ד"ר הלן מוסיפה כי יש להרחיק ילדים ממנגלים, גם לאחר שהאש כובתה, מכיוון שהם נשארים חמים, וציינה כי יש לפנות לטיפול רפואי עבור כל כוויה שהיא: גדולה יותר מידו של האדם, נמצאת על פניו, צווארו, ידיו, רגליו או גורמת לעור חיוור, לבן או מושחר.

ילדים עשויים להיות רגישים יותר להרעלת מזון מאשר מבוגרים ילדים עשויים להיות רגישים יותר להרעלת מזון מאשר מבוגרים

התייבשות

בנוסף למכת חום, התייבשות היא אחד הסיכונים העיקריים של הקיץ. אצל ילדים, התייבשות כוללת סחרחורת, עייפות, יובש בפה או בשפתיים, עיניים שקועות ושתן צהוב חזק שניתן לעיתים תכופות פחות.

אצל תינוקות, הסימנים הם עיניים שקועות, מעט דמעות בזמן בכי, חיתולים יבשים, נמנום או עצבנות, ופונטנלה שקועה (הרווח בין שתי עצמות הראש).

"הבעיה עם התייבשות היא שעד שהילד מרגיש צמא, הוא כבר עלול להיות במצב של התייבשות", אומרת ד"ר הלן. "אם לא מטפלים בו, זה עלול להוביל לנזק לכליות, ולכן כדאי שילדכם יקבל בקבוק שתייה לקחת איתו לכל מקום – רק זכרו למלא אותו כשהוא ריק".

עקיצות חרקים

בחודשי הקיץ החמים, קיימת סכנה של עקיצות חרקים כמו יתושים, דבורים, פרעושים ואפילו עכבישים. העקיצות יכולות להיות נפוחות, אדומות ומגרדות עקב שחרור היסטמין, חלבון המעורב בתגובת מערכת החיסון כנגד גורמי אלרגיה.

"אם ילדכם ננשך או נעקץ וסובל מכאבים, דברו עם רוקח על קרמים לנשיכה ועקיצות ותרופות אנטי-היסטמיניות כדי להפחית את הגירוד והאדמומיות. אם הפצע לא משתפר תוך יומיים או מתפשט ומתנפח, או שיש אדמומיות, יש לפנות לרופא, במיוחד אם המצב מלווה בחום". כמו כן, אם הילד סובל מסחרחורת, כאבי בטן או הרגשה כללית רעה, יש לפנות לרופא המשפחה.

אם לאחר העקיצה או הנשיכה, הילד מראה סימנים של תגובה אלרגית, הכוללת נפיחות של השפתיים, הפה, הגרון או הלשון, קשיי בליעה, נשימה מהירה או קשה, יש לפנות לגורם רפואי בדחיפות.

פריחת חום (חררה)

פריחות חום נפוצות, במיוחד אצל תינוקות ופעוטות. זה קורה כשהם מזיעים יותר מהרגיל במזג אוויר חם ובלוטות הזיעה שלהם נחסמות. פריחת חום נראית כמו בליטות קטנות מוגבהות על פני העור. ד"ר הלן אומרת כי "זה מגרד ומטריד אבל לא מסוכן".

על מנת לטפל בפריחות חום אצל ילדים, שמרו על עור קריר עם בגדי כותנה רפויים, ואם הם מרגישים אי נוחות - אמבטיות קרירות והרבה נוזלים יכולים לעזור.

"עודדו את ילדכם ללטף את הפריחה במקום לגרד אותה. אם הם מרגישים לא בנוח, דברו עם רוקח. הם עשויים להציע קרם שיכול להקל על התסמינים", אומרת ד"ר הלן ומוסיפה: "בדרך כלל ילד עם פריחת חום הוא בריא, אבל אם הם לא אוכלים, משחקים או שותים כרגיל, יש לדבר עם רופא המשפחה".

חופשה נעימה ובטוחה!

* התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

תגיות:הורים וילדיםונשמרתםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה