דמויות ביהדות

7 עובדות שלא ידעתם על טיטוס: הקיסר שהחריב את המקדש ושילם מחיר נורא

הקיסר הרומאי שהחריב את בית המקדש השני גילה על בשרו את נקמת שמיים. סיפורו של טיטוס והמאבק הבלתי נשכח ביצור הזעיר שגרם לו לייסורים נוראיים עד יום מותו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. טיטוס, קיסר רומא, היה בנו של הקיסר אספסיאנוס, ואחד מגדולי הצוררים והרשעים שקמו לעם ישראל.

2. טיטוס כבש את ירושלים, החריבה עד היסוד, ושרף את בית המקדש השני. במהלך החורבן נהרגו יהודים רבים והוגלו רבים נוספים.

3. חז"ל מספרים כי טיטוס נכנס לבית המקדש, תחב את חרבו בפרוכת המבדילה בין הקודש ובין קודש הקדשים, ועל הפרוכת בצבץ דם בדרך נס, טיטוס התפאר בטפשותו כי הרג את אלוקי ישראל, לאחר מכן הציע את ספר התורה המונח בבית קודש הקדשים על הארץ, ועבר עליו עבירה חמורה.

4. טיטוס עשה מהפרוכת שק לבזיזת כלי המקדש, ולקח אותם עימו לרומא.

5. בדרכו לרומא, סערה איימה להטביע את ספינתו, אמר טיטוס בשחצנות: "אני רואה שכל כוחו של השם של היהודים הוא במים. את פרעה הטביע במים בקריעת ים סוף אחרי שרדף אחרי בני ישראל שברחו ממצרים כל המצרים טבעו בים, את סיסרא שנלחם עם ישראל טבעו חייליו בנחל קישון, ולכן גם עכשיו הוא רוצה להטביע אותי בים, אם הוא גיבור שיעלה ליבשה ויעשה איתי שם מלחמה ונראה מי ינצח".
יצא בת קול מהשמים וענתה לטיטוס: "רשע בן רשע, בן בנו של עשיו הרשע. יש בריה קטנה שבראתי בעולמי והיא יתוש, בא תעלה ליבשה ושם תילחם ביתוש הקטן הזה - ונראה מי ינצח".

6. כאשר הגיעו טיטוס ואנשיו לרומא, עלה טיטוס שיכור הנצחון מהאוניה לחוף. כאשר הניח את רגליו על היבשה הגיע יתוש קטן ונכנס לו דרך האף, וכך ישב לו בראש וניקר את מוחו

7. טיטוס הותיר צוואה שישרפו את גופתו ויפזרוה בשבעת הימים, כדי שה' לא ימצא אותו להעמידו בדין.

הגמרא מספרת שאונקלוס אחיינו העלהו באוב ושאלו 3 שאלות: מי חשוב בעולם הבא, האם להתגייר, ובמה נענש בעולם הבא. טיטוס ענה כי ישראל חשובים, קשה לקיים את מצוותיהם ולכן עדיף להתקיים מהם כאויבים, ועונשו שצוואתו מתקיימת שוב ושוב (שורפים אותו ומפזרים את אפרו בשבעת הימים).

לאחר מכן העלה אונקלוס את בלעם ושאלו את אותן שאלות. בלעם ענה שישראל חשובים, שלא יתחבר אליהם, ושנידון בשכבת זרע רותחת.

לאחר מכן העלה את ישו ושאלו. ישו ענה שישראל חשובים, שידרוש את טובתם כי כל הנוגע בהם כנוגע בבבת עינו של ה', ושנידון בצואה רותחת כי ”כל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת".

בסיום הקטע מביאה הגמרא ברייתא המסכמת את סיפורו של בר קמצא, שבשמיים מחשיבים בושה עד כדי כך, שבגלל בושתו של בר קמצא, סייע לו ה' להחריב את בית המקדש.

מה עלה בגורלו של טיטוס, המצביא שהחריב את בית המקדש וניסה בכל כוחו להילחם בבורא? ומה אפשר ללמוד מהסיפור שלו? הרב זמיר כהן בקטע קצר ומרתק:

תגיות:טיטוסדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה