בין אדם לחברו

לפני עיוור לא תתן מכשול: הטעויות הנפוצות והדרך להימנע מהן

21 ימים של אהבת חינם: לפני עיוור לא תתן מכשול - גלו את המשמעות העמוקה של מצווה זו, את הטעויות הנפוצות, ואת הדרכים המעשיות לקיומה בחיי היומיום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

”לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹקֶיךָ אֲנִי ה'” (ויקרא י"ט, י"ד)

מצוות "לפני עיוור לא תתן מכשול" מדגישה את החובה לשמור על יושר והגינות ביחסים בין בני אדם. עלינו להיזהר לא להכשיל אדם הנמצא במצב של חוסר ידע או חוסר יכולת להבחין בסכנה.

הרמב"ן מפרש את הפסוק כפשוטו של מקרא, ומסביר כי יש איסור להכשיל אדם עיוור ולגרום לו ליפול, לדוגמה לשים לפניו אבן או מכשול פיזי אחר. לעומתו, רש"י, המתבסס על תורת כהנים, מעדיף פרשנות אלגורית לפסוק וסובר כי האיסור מתייחס לעצה מטעה שאותו אדם עלול ליפול בה כאשר יוציא אותה לפועל.

באופן זה או אחר, פסוק זה מדגיש את החובה שלא להכשיל אדם בדרך כלשהי, בין אם הוא עיוור פיזית או אם הוא חסר ידע בתחום מסוים.

משמעות וטעם המצווה

בספר החינוך מוסבר בפירוט משמעות המצווה, וכיצד יש לקיימה.

"לא להכשיל בני ישראל לתת להם עצה רעה, אבל ניישר אותם כשישאלו עצה, במה שנאמין שהוא יושר ועצה טובה, שנאמר (ויקרא יט, יד): 'ולפני עור לא תתן מכשול'".

עלינו להימנע מהטעיית אדם שבא לשאול עצה. יש לנהוג ביושר ולהעניק עצה נכונה שמבוססת על טובת השואל ולא על אינטרסים אישיים שלנו.

"ולשון ספרא, לפני סומא בדבר והיה נוטל ממך עצה אל תתן לו עצה שאינה הוגנת לו. ואמרו זכרונם לברכה אל יאמר אדם לחבירו מכור שדך וקח חמור, והוא עוקף עליו ונוטלה הימנו".

בספרא מופיעה הרחבה של המצווה, הקובעת שגם במקרים בהם האדם אינו עיוור פיזית, אלא עיוור בנושא מסוים, אסור להטעותו. הדוגמה המובאת ממחישה זאת בבהירות: אם חבר מבקש עצה על מכירת שדהו, אין להמליץ לו למכור את השדה ולקנות חמור, אם הכוונה היא לנצל את המצב ולקנות את השדה במחיר זול יותר.

"וזה הלאו כולל כמו כן מי שיעזור עובר עבירה, שהוא מביא אותו שיתפתה בזולת זה לעבור פעמים אחרים עוד. ומזה הצד אמרו זכרונם לברכה (ב"מ עה, ב) במלוה ולוה בריבית ששניהם עוברים בלפני עור וגו'".

המצווה כוללת גם איסור על סיוע למישהו לעבור עבירה. בכך אנו נמנעים מלהיות חלק מתהליך שמוביל את האדם לחטוא שוב ושוב. דוגמה לכך היא המלווה והלווה בריבית, כאשר שניהם שותפים לעבירה ולכן עוברים על "לפני עור לא תתן מכשול".

"שורש המצוה ידוע, כי תיקון העולם ויישובו הוא להדריך בני אדם ולתת להם בכל מעשיהם עצה טובה".

טעם המצווה ברור: לסייע לאנשים לפעול ביושר ובהגינות. על ידי כך אנו מבטיחים שהחברה כולה תתנהל בצורה מתוקנת ונכונה.

דוגמאות מעשיות לקיום המצווה

ייעוץ כלכלי נכון: אם חבר מבקש עצה כלכלית לגבי השקעה, יש להעניק לו עצה המבוססת על טובתו האישית ולא על רווחים אישיים שלנו.

מניעת עבירות: אם ידוע לנו שמישהו עומד לבצע עבירה מתוך חוסר ידע, יש להזהיר אותו ולהדריך אותו בדרך הנכונה.

תמיכה וליווי: אם אדם מבקש עזרה בביצוע משימה מסוימת, יש לוודא שהעזרה שלנו לא תפגע בו או תגרום לו לנזק בעתיד.

שמירה על יושר במסחר: על בעלי עסקים לוודא שהם לא מוכרים מוצרים פגומים או לא איכותיים ביודעין, במיוחד כאשר הלקוח אינו יודע להבחין בכך.

הדרכה נכונה בתחום הבריאות: אם חבר מבקש ממך המלצה על טיפול רפואי או תרופה, עליך לתת לו מידע אמין ומבוסס, ולהימנע מלהמליץ על טיפולים לא מבוססים מדעית או מסוכנים מתוך אינטרס אישי או חוסר ידע.

השקעה נכונה במניות: אם מישהו מבקש ממך עצה לגבי השקעה במניות או בקרנות השקעה, יש להעניק לו עצה מקצועית ואובייקטיבית. אסור להמליץ לו להשקיע בנכס מסוים אם המטרה שלך היא להיפטר מהמניות שלך באותו נכס בגלל שאתה יודע שהן עומדות לרדת בערכן.

הרב ראובן זכאים - מה תייעץ למתחרה שלך?

סיוע בחיפוש עבודה: אם מישהו פונה אליך בבקשה לעזרה בחיפוש עבודה, יש לכוון אותו למשרות שמתאימות לכישוריו ולניסיונו. אל תמליץ על משרה שאינה מתאימה רק כדי להימנע מלתת המלצה אמיתית או להקל על עצמך.

עצה בנוגע לחינוך ילדים: אם הורה מבקש ממך עצה בנוגע לחינוך ילדיו, יש להעניק לו עצות מבוססות ונכונות שמביאות בחשבון את טובת הילד ולא עצות שמבוססות על דעות קדומות או חוויות אישיות לא מבוססות.

הכוונה במתן צדקה: אם מישהו מבקש עצה לגבי מתן צדקה או תרומות, יש להנחות אותו לתרום לארגונים ומטרות אמינות ואפקטיביות. יש להימנע מהכוונה לתרום למטרות שאינן ראויות או לארגונים שמבזבזים כספים בצורה לא יעילה.

חשבו על מישהו שאתם מכירים שעומד בפני החלטה חשובה. במקום להציע לו עצה שאינה כנה או עלולה להטעות, העניקו לו תמיכה והכוונה אמיתית שמבוססת על טובתו האישית. היו אמינים והוגנים, והראו לו שאכפת לכם באמת.

תגיות:בין אדם לחברולפני עיוורמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה