מעניין

"מי ייתן ונהיה כמו אבותינו": נחשף מכתב של אלברט איינשטיין מ-1939 הקורא להציל יהודים

המכתב היה ממוען לפקידה יהודייה בשירותי הרווחה בניו יורק. המטרה שלו: להציל את היהודים מהנאצים. איינשטיין כתב: "כוח ההתנגדות שאיפשר לעם היהודי לשרוד במשך אלפי שנים התבסס במידה רבה על מסורות של עזרה הדדית"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מכתב של אלברט איינשטיין, שנכתב בשנת 1939, דורש מפקידה יהודייה בשירותי הרווחה בניו יורק להציל את היהודים מהנאצים. המכתב הזה, שנחשף לאחרונה, יימכר במכירה פומבית בלוס אנג'לס.

המכתב של חתן פרס נובל נכתב ב-10 ביוני 1939, על גבי נייר המכתבים האישי של איינשטיין מפרינסטון. הוא היה ממוען לגברת סיידי קליין ממחלקת הרווחה.

"כוח ההתנגדות שאיפשר לעם היהודי לשרוד במשך אלפי שנים התבסס במידה רבה על מסורות של עזרה הדדית", כתב איינשטיין במכתב. "בשנים אלו של ייסורים מוכנותנו לעזור זה לזה עומדת למבחן חמור במיוחד. מי ייתן ונעמוד במבחן זה כמו אבותינו לפנינו.

"אין לנו אמצעי הגנה עצמית אחרים מלבד הסולידריות שלנו, והידיעה שלנו שהמטרה שבגינה אנחנו סובלים היא מטרה חשובה וקדושה. זה חייב להיות מקור לסיפוק עמוק עבורך לתרום תרומה כה חשובה להצלת אחינו – היהודים הנרדפים מסכנת האסון והובלתם לעתיד טוב יותר".
הצעת המחיר ההתחלתית של המכתב תהיה 20 אלף דולר. מכתב דומה שלו נמכר לפני כ-5 שנים במחיר של 134 אלף דולר. בעבר איינשטיין כתב מספר מכתבים הקוראים להצלת היהודים ברחבי העולם. הוא כתב לדמויות מוכרות ברחבי ארצות הברית, יהודים בעיקר.

בעבר נמכרו שני פתקים שנתן לשליח במלון בירושלים, תמורת 1.3 מיליון דולר. על פי ההערכות, השליח הגיע אליו למלון אימפריאל, אך לאיינשטיין לא היה כסף לתת לו, ולכן הוא השאיר לו מכתב במקום טיפ. "אם יהיה לך מזל, הפתקים יהיו שווים הרבה יותר מסתם טיפ", כתב לו. בין היתר כתב במכתב: "חיים רגועים וצנועים מביאים יותר אושר מאשר רדיפה אחר הצלחה, המשולבת עם חוסר מנוחה מתמיד". בפתק השני היה כתוב: "כשיש רצון, יש דרך".

הטיקטוק הורס את הנוער, גופים רדיקליים משווקים קורסי "החזרה בשאלה" לדתיים - ואין סיכוי שנעמוד מנגד! הצטרפו אלינו >>

 

תגיות:אלברט איינשטייןמכירה פומבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה