הלכה ומצוות

האם מותר לזרוק תמונות של צדיקים לאשפה? האם צריך לשלם לרופא על ביקור שלא התקיים? ואיך מתנהג סנדק של אדם מבוגר?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #73, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אא

האם מותר לזרוק לאשפה תמונות של צדיקים, או שיש להניחן בגניזה?

תמונות של צדיקים אינם טעונים גניזה ומותר לזורקן לאשפה (הגר"ח קניבסקי זצ"ל, הובאו דבריו בספר "גנזי הקודש" קצ"ט). אך אם כתוב על גבי התמונה פסוק – יגזור את הפסוק ויגנוז אותו (ספר "גנזי הקודש" קצ"ט אות ז').

 

האם מותר להכות בכף על בקבוק או כוס בשבת?

אם כוונתו להשתיק את הקהל – הדבר מותר, אך אם עושה כן בדרך שירה – אסור לעשות כן (קיצור ילקוט יוסף חלק א' עמוד תשנ"ה הלכה ד').

 

קבע תור מראש לביקור במרפאת הרופא, ובגלל טרדות לא הופיע – האם חייב בתשלום אף על פי שלא קיבל בפועל שירות?

אם בגללו לא קיבל חולה אחר – יש לשלם את שכרו (כפועל בטל). אם היה יכול לקבל חולה אחר בשעות הלילה, ולא עשה זאת מתוך אי נוחות – פטור מלשלם לו ("תורת היולדת" של הרב הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א מוספים וביאורים סימן פ"ח).

 

יהודי הגיש תביעה על ירושה בטענה שהוא בן של הנפטר ומגיע לו חלק מהירושה, ובניו המוכרים של הנפטר מכחישים זאת. כדי לאמת עובדה זאת ישנה אפשרות לעשות בדיקת דנ"א כדי לבדוק אם הוא אכן בנו של המוריש. אולם בניו של הנפטר מבקשים שלא לעשות זאת, כיון שאינם רוצים שיפתחו את הקבר של הנפטר ויש כאן חרדת הדין גדולה לנפש הנפטר. האם מותר לפתוח?

אין היתר לגלות הקבור ולבדוק המת כדי לגלות אם התובע הינו בן נוסף ויורש, שיש היתר רק כשיש תועלת לנפטר, כגון: שקברוהו בבית קברות של גויים או שנקבר בחו"ל והביע דעתו שרצונו להיקבר בא"י או לצורך היתר עגונה (תשובת הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א שהובאה בספר 'קובץ בית יוסף' גיליון מ"Z שנת תשפ"ב סימן פ"ג).

 

האם אפשר לכתוב את הסכם הממון בתוך שטר הכתובה עצמו, או כשטר מצורף לכתובה?

למנהג הספרדים שהחופה היא פריסת הטלית – אם יעשו זאת לפני פריסת הטלית זה מועיל. ואפילו למנהג האשכנזים שהקלונסאות (ארבעת העמודים עם כיסוי הבד שעליהם) הם החופה – אפשר לעשות לאחר הקידושין, כל זמן שלא יצאו מן החופה (משפט הכתובה כרך ג' פרק כ"ז הלכה ט"ו).

 

אדם שנפצע ודמו זב על הקרקע, מה יש לעשות בדם זה?

יש לכסות את דמו ולנקות את אותו מקום, כדי שלא יבוא חתול וילקק את דמו, שאז ייחלש אותו אדם (רש"י במסכת שבת דף ע"ה עמוד ב', דיבור המתחיל "כיון דחלשא").

 

לאחר סיום ניתוח ראש להסרת גידול, התגלה שהחולה היהודי ערל. במקרה שהרופא גם מוהל מוסמך, האם עליו לבצע את ברית המילה כאשר החולה עדיין מורדם, או שכיון שלא קיבל את רשותו לכך הדבר אסור?

יש למול אותו! כיון שמסתבר שאם יבריא יחשוש מלמול עצמו, אך כשיתעורר ויראה שכבר נימול – ישמח בכך (תשובת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהובאה בספר שיעורי תורה לרופאים חלק שלישי סימן קצ"ח עמודים 394 – 392).

 

תינוק שסובל משלשול וזקוק למיץ רימונים, האם יכול לסחטם בשבת?

יסחט בשינוי, דהיינו לא יסחט את הפרי ביד אלא בכפית ישר לתוך הכוס, וככל שאפשר יחזיק את הכפית שלא כבימות החול. ואם אי אפשר לסחוט בשינוי – יסחט ביד שהרי לצורך תינוק הסובל (שמירת שבת כהלכתה חלק ראשון פרק ה' סעיף י"ג).

 

האם מותר בשבת ובחג לגרום למאוורר להסתובב?

במאוורר שיש בו 2 חוטים – אסור למשוך בחוט, מפני שזו סגירת מעגל חשמלי.

ובמאוורר שיש בראשו כפתור – מותר כיון שזו רק פעולה מכנית. והמחמיר לעשות זאת על ידי קטן, תבוא עליו הברכה (הליכות מועד ימים נוראים עמוד רנ"ו).

 

האם בברית מילה של אדם מבוגר (שלא ניתן לקיים את מנהג הסנדקאות כמקובל שמושיבים את הנימול על ברכי הסנדק), שייך שיהיה אדם כסנדק?

כן, אדם העומד למראשותיו של הנימול ומניח ידיו תחת ראשון ומעודד ומחזק את רוחו בדברים – הרי הוא נחשב כסנדק, ואפילו נחשב כבעל ברית לפטור מאמירת תחנון שיום טוב שלו הוא (תורת הברית פרק י"ז הלכה י"ב).

 

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

הטיקטוק הורס את הנוער, גופים רדיקליים משווקים קורסי "החזרה בשאלה" לדתיים - ואין סיכוי שנעמוד מנגד! הצטרפו אלינו >>

 

תגיות:ברית מילהירושהסנדקהרב יעקב מעבריהסכם ממוןביקור רופאמיץ רימונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה