היסטוריה

הפרויקט הסודי במעבדה הנאצית: כך ניצלו חייהם של אלפי יהודים

כאשר היה דורש מעובדי המעבדה לייצר חיסונים עבור החזית, הם השתמשו בנוסחה הכושלת שלו, שהביאה אותו לידי התפרצויות עצבים, ובמקביל, בחשאי, ייצרו חיסון אמיתי, שעליו לא ידעו הנאצים, ושבו לא השתמשו

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אא

פגשתם פעם חולה טיפוס? סביר להניח שלא, בכל אופן לא בשמונים שנה האחרונות, שכן המחלה הנוראה הזו מוגרה מן העולם, בחסדי שמים.

שליח ההשגחה למיגור המחלה המזוויעה היה לודוויק פאלק, רופא יהודי, שהצליח לפתח את החיסון בלב מחנה המוות בוכנוואלד, והצליח גם להסתיר את התגלית מן הנאצים.

מגפות טיפוס היו מצויות בקרב אוכלוסייה צפופה, כאשר מתקשים לשמור על היגיינה, ולכן פשטו פעמים רבות בגטאות ובמחנות ריכוז. הנאצים הרבו לתאר את היהודים כנושאי מגפות ומחלות, ולראיה הצביעו על המחלות שפשטו בגטאות ובמחנות ריכוז... כאשר מדובר בתוצאה של המעשים השטניים שלהם עצמם, ושל ריכוז היהודים בתנאים לא אנושיים. ב-1941 הורה הפרוטקטור המרושע היידריך לרופאי האס אס להפיץ את מגפת הטיפוס בגטו ורשה. מתוך 380,000 יהודי גטו ורשה, מתו יותר מ-80,000 כתוצאה מרעב ומחלות.

קצין הרפואה של ממשלת פולין הנאצית אמר בנאומו: "היהודים הם באופן גורף נשאים ומפיצים של מחלת הטיפוס. יש רק שתי דרכים 'לפתור' את זה. נדון את היהודים בגטו למוות ברעב, או נירה בהם… יש לנו אחריות אחת בלבד: שהעם הגרמני לא יידבק ולא יהיה נתון בסכנה מצד טפילים אלה. לשם כך, כל האמצעים כשרים".

לודוויג פאלק היה קצין רפואה במלחמת העולם הראשונה, הוא ראה את השמות שחוללה מגפת הטיפוס בחיילים, שלא יכלו לשמור על היגיינה בתקופת המלחמה הארוכה. הוא למד אצל ביולוג בשם רודולף וייגל שחיפש חיסון למגפת הטיפוס, הם עבדו יחד במעבדה בלבוב שבפולין. עם הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה נכלא פאלק יחד עם כל היהודים בגטו לבוב. הוא המשיך לעבוד על מחקרו בתוככי הגטו, ואף ראה פריצת דרך, התחלה של חיסון. הוא הצליח לחסן יהודים בגטו ולהציל את חייהם, ואף במחנה ינובסקה הסמוך לו, חולים חוסנו וחייהם ניצלו.

השומרים הנאצים שמו לב לתכונה, ושאלו אם יש כאן תרופה לטיפוס. פאלק השיב כי זו תרופה שמיוצרת מתוך תאי דם של יהודים, ולא יתכן שהיא תעבוד על גרמנים. הנאצים היהירים והגזענים האמינו לתשובה זו, והניחו לנושא.

פאלק נשלח לאושויץ, שם הוצב במרפאה. ב-1943 הועבר לבוכנוואלד, למעבדה מיוחדת שהקימו הגרמנים כדי למצוא חיסון נגד טיפוס, למען החיילים הגרמנים שסבלו מהמחלה רבות. הגרמני מנהל המעבדה נכשל שוב ושוב, ולא הצליח להציג לממונים עליו חיסון יעיל. ד"ר פאלק הצליח, לעומת זאת, באותה מעבדה עצמה, והעביר חיסונים ליהודי המחנה. אך את התוצאה הזו הסתירו מהנאצי מנהל המחנה. כאשר היה דורש  מעובדי המעבדה לייצר חיסונים עבור החזית, הם השתמשו בנוסחה הכושלת שלו, שהביאה אותו לידי התפרצויות עצבים. ובמקביל, ייצרו בחשאי חיסון אמיתי, שעליו לא ידעו הנאצים ושבו לא השתמשו. שליחים הצליחו להגניב חיסונים אפילו לתוך גטו ורשה, ולסייע בכך ליהודים. הנאצים לא נהנו מגרם אחד של חיסון.

מנהל המעבדה הנאצית, ד"ר מרוגובסקי, נידון למוות בתלייה במשפטי נירנברג. רופא גרמני אחר התאבד בכלא לפני משפטו, ואילו אשתו מתה בינתיים – מטיפוס... ד"ר פאלק עלה לישראל, ועבד במכון למחקר ביולוגי בנס ציונה. הוא נפטר ב-1961, תשכ"א.

תגיות:גטו ורשהמגפהמחלת טיפוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה