פרשת פנחס

רבינו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת פנחס: שתפו משפחה וחברים

רבינו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: פרשת פנחס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"מגדל עוז שם ה' בו ירוץ צדיק ונשגב" (משלי י"ח, י').

בהקדמה לפירושו בפרשת פנחס מביא רבינו בחיי פסוק ממשלי העוסק במידת הביטחון.

רבינו בחיי מסביר שצדיק הוא מי שבוטח בה'. הפסוק ממשלי מדגיש שהצדיקים בוטחים בה' כמו האריה שבוטח בכוחו. כלומר, הביטחון בה' הוא תנאי הכרחי לצדיקות.

"וידוע שאין אדם נקרא צדיק אלא הבוטח בו, כענין שכתוב (משלי כח) וצדיקים ככפיר יבטח, כי כל אחד מהם בוטח בשם יתעלה ככפיר הבוטח בכחו".

הכתוב מלמד שהצדיק, מתוך בטחונו בה', ירוץ ויעבוד את ה' ללא לאות, לילה ויום.

"ולמדך הכתוב כי הצדיק ירוץ בבטחונו להשתדל במצות ויעבוד הש"י לילה ויום ויטרח לכבוד שמו ולא ילאה, כי נפשו השכלית תאמצהו ותוסיף בו כח".

הנביא ישעיהו מדגיש שכוחם של המייחלים לה' מתחדש תמיד, כפי שכתוב "ירוצו ולא ייגעו". לדוגמה, ישנן מצוות כמו פדיון שבויים והצלת נפשות הדורשות מאמץ גדול, אך הצדיקים אינם מתעייפים בעשייתן.

וכן אמר הנביא (ישעיה מ) וקוי ה' יחליפו כח יעלו אבר כנשרים ירוצו ולא ייגעו ילכו ולא ייעפו, באור זה כי יטרחו טורח גדול ולא ייגעו, כי יש מצות צריכות טורח גדול ועמל יתר, כגון פדיון שבויים והצלת נפשות שהם מצות שצריכות זריזות גדולה, ועל זה אמר ירוצו ולא ייגעו, ירצה לומר כי הצדיקים מחליפין כח וגבורה בעבודה ובמצות ועל כן אינן נלאים".

 

היראה מובילה לביטחון

בהמשך מביא רבינו בחיי פסוק מספר שופטים שמשווה את אוהבי ה' לשמש בגבורתו שאינה נלאית. כך גם מצוות אחרות, כמו תלמוד תורה וקניית מידות יראה, הדורשות שקידה והתמדה - האדם צריך להתרגל אליהן עד שיהפכו לטבע שני עבורו, ואז הוא לא יתעייף בעשייתן.

"וזהו שכתוב (שופטים ה) ואוהביו כצאת השמש בגבורתו, המשילם לשמש בגבורתו שאיננו נלאה. וכן יש מצות שהן צריכות שקידה והתמדה כגון תלמוד תורה וקנין מדות היראה, צריך האדם שירגיל עצמו בהן עד שההרגל בהם יחזור לו לטבע..."

רבינו בחיי מסכם שהיראה מה' מובילה לביטחון בו, כפי שכתוב בתהלים "יראי ה' בטחו בה'". לפיכך שלמה המלך אומר כאן ששם ה' הוא מגדל עוז לצדיק הירא, והוא רץ בביטחון בלי להיכשל. היראה נותנת לצדיק את הכוח לרוץ ולבצע את מצוות ה' בלא לאות.

"וידוע כי ממידת היראה יגיע האדם למידת הבטחון, הוא שכתוב (תהלים קטו) יראי ה' בטחו בה', ועל כן אמר שלמה ע"ה בכאן מגדל עוז שם ה' בו ירוץ צדיק ונשגב, באר כי שם ה' הוא מגדל עוז לצדיק הירא, והוא היכול לרוץ והבטוח שלא יכשל במרוצתו."

מה ההבדל בין אמונה לביטחון? ואיך מבינים מהבריאה שיש בורא לעולם? הרב זמיר כהן בקטע קצר ומחכים

 

הטיקטוק הורס את הנוער, גופים רדיקליים משווקים קורסי "החזרה בשאלה" לדתיים - ואין סיכוי שנעמוד מנגד! הצטרפו אלינו >>

 

תגיות:פרשת השבועפרשת פנחסרבינו בחיי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה