בריאות ותזונה

גם אתם אוכלים אוכל ים תיכוני? יש לכם פחות סיכוי ללקות בשבץ

מחקר מדהים מוכיח: אם תקפידו על התזונה הזאת, יש סיכוי שלא תסבלו מאירועי לב. מה חשוב לדעת ומה מומלץ לאכול?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם אתם ישראלים, סביר להניח שאתם טועמים, מבשלים או שואבים השראה מהמטבח הים תיכוני. מחקר חדש שפורסם הצביע על יתרונות של תזונה ים תיכונית על הגוף שלכם.

ממצאי המחקר פורסמו על ידי נטלי שמש ורוני חסון, דיאטניות בארגון רופאים לתזונה, באתר N12. המחקר מסכם ארבעה מחקרים קליניים גדולים שבוצעו בשנים האחרונות, באמצעות יותר מעשרת אלפים איש.

הממצאים מצביעים, בין היתר, על סיכוי נמוך ב-48% לסבול מאירועי לב, סיכוי פחות של 38% להתקף לב וכן סיכוי נמוך ב-37% ללקות בשבץ מוחי.

השתיים כותבות כי "רבים סבורים שתזונה ים תיכונית היא בעיקר הרבה שמן זית, אולם אף ששמן זה הוא בהחלט מרכיב בתזונה הזאת, היא מתבססת על מגוון מזונות מלאים מהצומח וממש לא רק עליו. הבסיס כולל מגוון קבוצות מזון, בעיקר על מזונות מלאים מהצומח כמו: ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים". הן מסבירות כי תזונה ים תיכונית היא דפוס של תזונה ולא רשימה מדויקת.

"תזונה ים תיכונית היא אינה דלת שומן או דלת פחמימות. היא מתבססת על סוג השומן והפחמימות ולא הכמות שלהם", מוסיפות שמש וחסון. "היא דוגלת בבחירת שומנים חד ורב בלתי רוויים ממקור של שמן זית, אבוקדו, אגוזים, זרעים, וטחינה משומשום מלא; ופחות בצריכת מקורות שומן כגון: חמאה, מרגרינה, ובשרים שמנים. הפחמימות שהיא כוללת מזונות מלאים כמו: דגנים מלאים, קטניות ופירות; ולא על ממתקים, חטיפים ושתייה ממותקת".

בהמשך הן מפריכות מספר מיתוסים, כמו העובדה שלא חייבים לשתות יין כדי לאמץ תזונה ים תיכונית. "תזונה ים תיכונית מתאימה לאנשים בכל הגילים – מילדות ועד שלהי החיים. למעשה, אף פעם לא מאוחר מדי כדי לעשות שינויים תזונתיים ולשפר את הבריאות", נכתב במאמר. "לכן, יישום של תזונה ים תיכונית כבר מגיל צעיר יכול להיות בעל יתרונות רבים בשמירה על הבריאות בהווה ובמניעת מחלות בעתיד".

אז מה אוכלים? ראשית, הן מדווחות כי "יש לבחור מתכונים פשוטים הכרוכים בהכנה מינימלית או בכזאת התואמת את יכולתכם להשקיע. למשל: ארוחות סלט, מוקפצים, תבשילים בסיר אחד, קערת "פוקי" הכוללת כמה רכיבי מזון או מנות בתנור כגון אנטיפסטי. השתמשו במזונות המתאימים להכנה מהירה כמו: ירקות חתוכים ארוזים, עגבניות שרי, ירקות קפואים, קטניות קפואות או משומרות וכדומה".
לסיכום, הן כותבות כי "בנוסף לתרומה הבריאותית של התזונה הים תיכונית, היא תורמת להיבטים נוספים כמו למשל חיסכון כלכלי ושמירה על הסביבה. מזונות גולמיים כגון: דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות בעונה הם זולים יחסית, וודאי כשמשווים את הרכישה לזו שבמסעדות".

תגיות:אריכות ימיםשבץירקות ופירותאוכל ים תיכוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה