פרשת פנחס

הפסוק מפרשת פנחס שמסתיר בתוכו סודות עמוקים: 5 פרשנויות שאתם חייבים להכיר

בואו להעמיק בתורת ה', ולהכיר את ההסברים המדהימים של רש"י, מלבי"ם, בעל הטורים, אור החיים וספרי לפסוק אחד מפרשת פנחס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת השבוע, פרשת פנחס, מורה ה' למשה לעלות אל הר העברים, ולראות את ארץ ישראל לפני מותו. כך נאמר: "וְרָאִיתָה אֹתָהּ וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל עַמֶּיךָ גַּם אָתָּה כַּאֲשֶׁר נֶאֱסַף אַהֲרֹן אָחִיךָ". (פרק כ"ז, פסוק י"ג)

לפניכם ביאוריהם של רש"י, מלבי"ם, אור החיים, ספרי ובעל הטורים לפסוק זה.

 

1. פירוש רש"י

רש"י מפרש את הפסוק כך: "מִכָּאן שֶׁנִּתְאַוָּה מֹשֶׁה לְמִיתָתוֹ שֶׁל אַהֲרֹן (ספרי קלו). דָּבָר אַחֵר: אֵין אַתָּה טוֹב מִמֶּנּוּ (תנחומא פינחס ט). "עַל אֲשֶׁר לֹא קִדַּשְׁתֶּם" (דברים לב,נא): הָא אִם קִדַּשְׁתֶּם אוֹתִי, עֲדַיִן לֹא הִגִּיעַ זְמַנְכֶם לְהִפָּטֵר מִן הָעוֹלָם. בְּכָל מָקוֹם שֶׁכָּתַב מִיתָתָם כָּתַב סֻרְחוֹנָם, לְפִי שֶׁנִּגְזְרָה גְזֵרָה עַל דּוֹר הַמִּדְבָּר לָמוּת בַּמִּדְבָּר בַּעֲוֹן שֶׁלֹא הֶאֱמִינוּ; לְכָךְ בִּקֵּשׁ מֹשֶׁה שֶׁיִּכָּתֵב סֻרְחָנוֹ, שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ: אַף הוּא מִן הַמַּמְרִים הָיָה... אַף כָּאן, בְּכָל מָקוֹם שֶׁהִזְכִּיר מִיתָתָן הִזְכִּיר סֻרְחוֹנָן, לְהוֹדִיעַ שֶׁלֹּא הָיְתָה בָהֶם אֶלָּא זוֹ בִּלְבַד (ספרי קלז)".

רש"י מציין בפירושו שלושה רעיונות מרכזיים:

משה השתוקק למות כמו אהרן. לפי מדרש ספרי, זהו בגלל שמשה ראה את מיתתו של אהרן כטובה ונחשקת.

פרשנות נוספת מציינת שמשה הבין שאין הבדל בינו לבין אהרן, ולכן גם עליו לקבל את אותו גורל (מדרש תנחומא).

כשהתורה מזכירה את מיתתם של משה ואהרן, היא מזכירה את החטא שלהם כדי להדגיש שזה היה הסיבה למיתתם. זה נעשה כדי שאנשים לא יחשבו שמשה ואהרן היו חלק מדור המדבר שלא האמין בה'. בכך, מתבהר שמשה רצה להבהיר שהסיבה למותו הייתה ספציפית לחטא אחד בלבד ולא מרד כולל כמו דור המדבר.

 

2. פירוש אור החיים

האור החיים מבאר: "וראיתה אותה. ולא הספיק מה שכבר אמר: 'וראה את הארץ', על דרך אומרם ז"ל שהראהו ה' ראיה ניסית, מה שאין כח בשיעור עין טבעית לראות באור השמש, זולת באור הגנוז כידוע, ולזה הבטיחו ואמר לו: 'וראיתה אותה', כי יאיר לפניו אור החיים, וכמו כן תמצא שאמר הכתוב: 'ויראהו ה''.

'גם אתה כאשר' יתבאר על פי דבריהם ז"ל (ילקוט ריש פ' מסעי) שאמרו שאמר אהרן למשה אילו היה יודע כן, היה רוצה בדבר מקודם לכן, והוא אומרו: 'גם אתה' סמוך למאמר 'ונאספת', לומר שלא יהיה נרתע מהאסיפה, שמבטיחו שגם הוא יחפוץ וירצה להיאסף כשיראה עריבות המושג בשעת מיתה, וזה לך האות כאשר נאסף אהרן אחיך שהוא אמר לך שאם היה יודע וכו', הרי שגם החפץ והרצון יסכימו ליאסף.

"עוד ירצה להעירו במצווה המוטלת על הצדיקים לעשות בשעת מיתה, והוא שיצדיק עליו את הדין ויחפוץ בגזירת מלך שתתקיים, והוא אומרו 'ונאספת וגו' גם אתה', פירוש: אפילו אתה תסכים להיאסף, כדרך אומרו: 'בידך אפקיד', ואומרו: 'כאשר נאסף אהרן וגו'', פירוש על דרך אומרם ז"ל (ילקוט שם) שאמר לו משה לאהרן: 'אהרן אחי, מקובל עליך למות?', אמר לו: 'הן', אמר לו: 'נעלה להר'. מיד עלו וכו' עד כאן.  והוא מה שרמז במאמר כאשר נאסף אהרן פירוש שהסכים גם הוא על האסיפה, וטעם הדבר שעושה ה' כסדר זה, לפי שאינו חפץ ליטול נפש הצדיק אלא ברצונו לרוב חיבת ידידיו, גם שבזה ישלמו האושר השלם, כאמור: 'ובכל נפשך'".

ניתן להבחין במספר נקודות עיקריות בדבריו של האור החיים:

ראיית הארץ: הפסוק "וראיתה אותה" מתייחס לראייה ניסית שה' העניק למשה, מעבר ליכולת הראייה הטבעית של האדם. ראייה זו התאפשרה רק באמצעות "האור הגנוז", אור מיוחד ונסי שאין בו מגבלות האור הטבעי.

הבטחת הראייה: ה' הבטיח למשה כי יראה את הארץ המובטחת באור החיים, אור מיוחד שיאפשר לו לראות באופן ניסי את כל הארץ.

גם אתה כאשר נאסף אהרן: האור החיים מצטט את דברי הספרי, שכאשר נפטר אהרן לבית עולמו, שאלו אחיו משה מה הוא רואה. כה דברי המדרש: "היה משה קורא: 'אהרן אחי מה היא מיתתן של צדיקים? היכן אתה?', אמר לו: 'איני כדאי לומר לך, אלא הלואי מקודם זמן באתי לכאן'.
כשראה משה היאך מת אהרן נתאוה משה למיתתו". כאן מבטיח הקב"ה למשה כי אף הוא יחפוץ במיתתו.

מצוות הצדיקים בשעת מוות: האור החיים מדגיש כי על הצדיקים להסכים למסור את נפשם בשעת מיתה. כה דבריו: 'והוא שיצדיק עליו את הדין ויחפוץ בגזירת מלך שתתקיים', כמו שנאמר: 'ואהבת את ה' אלוקיך... בכל נפשך'.

הסכמת משה למות: האור החיים מבאר כי ה' מבקש מהצדיקים להסכים למותם, כדבריו: 'לפי שאינו חפץ ליטול נפש הצדיק אלא ברצונו לרוב חיבת ידידיו, גם שבזה ישלמו האושר השלם'.

הרב זמיר כהן מסביר מה קורה לנשמה לאחר המוות:

3. פירוש המלבי"ם

"וראית אותה ונאספת" - שתראה אותה שנית בעת תאסף, וזה הנזכר בוזאת הברכה.

 

4. מדרש ספרי

"וראית אותה ונאספת אל עמיך גם אתה" - מגיד שנתאווה משה למיתתו של אהרן, שנאמר: 'כאשר נאסף אהרן אחיך'.

 

5. בעל הטורים

"וראיתה" – בעל הטורים מבאר כי האות 'ה' בסוף המילה: 'וראיתה' מלמד שהראהו כל הארץ המערות והמתילות ואוצרות כסף וזהב שבה.

עוד מבאר בעל הטורים: "נאסף אהרן אחיך" – בגימטריא: "זהו בנשיקה".

מומלץ במיוחד - הרב זמיר כהן בשיעור נפלא על החוכמה האלוקית העצומה הטמונה בתורה:

תגיות:פרשת השבועפרשת פנחספרשנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה