הלכה ומצוות

הלוואות ללא ריבית: סוד החסד היהודי שלא ידעת עליו

21 ימים של אהבת חינם: גלו את חשיבותה של מצוות הלוואה, והפכו את ימי האבל לזמן של תיקון וחמלה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המצווה היומית: הלוואה לזולת

הלוואה היא אחת המצוות המרכזיות ביהדות, והיא מבטאת את ערכי החסד, הצדקה והעזרה לזולת. בתורה נאמר: "אִם-כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת-עַמִּי, אֶת-הֶעָנִי עִמָּךְ; לֹא-תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה" (שמות כ"ב, כ"ד). פסוק זה מדגיש את החובה להלוות כסף למי שזקוק לכך, במיוחד אם הוא עני. ההלוואה אינה רק מעשה של חסד, אלא גם מצווה מחייבת שכרוכה בערכים של אחווה וסולידריות חברתית.

אמרו חכמים במסכת שבת (סג, א) שמצווה זו גדולה יותר ממצוות הצדקה.

הרמב"ם כותב על מצווה זו בספר המצוות: "שצוונו הא-ל להלוות לעני כדי להקל לו מעוניו ולהרחיב לו, וזו מצווה יותר חזקה ויותר מחויבת מכל מצוות צדקה, כי מי שנתגלה כבר עוניו ברבים והוא פושט ידו לצדקה, אין צרתו ובושתו כמו צרת העני המסתתר, שרוצה להיעזר קודם שיתגלה עוניו ברבים ויתבזה. ולכן מצוות ההלוואה קודמת ועדיפה על מצוות הצדקה, באשר יש בה התחשבות יתירה בסבלו של הזולת".

יתרון נוסף במצוות הלוואה על פני מצוות הצדקה הרגילה, שמצוות ההלוואה היא גם לעניים וגם לעשירים, ואילו צדקה רק לעניים. (סוכה מט, ב) כלומר החסד המתבטא במצוות ההלוואה הוא יותר כללי ומקיף, ונוגע לכל מערכות היחסים שבין אדם לחברו, ואילו הצדקה היא ביטוי של חסד רק כלפי סוג מסוים של אנשים.

מעלת מצוות ההלוואה היא כה נשגבה, עד כי במדרש מובא ש"אמר הקב"ה: אם כסף תלוה את עמי, אתה עמי תזכה למחיצתי"

על חשיבותה של מצוות הלוואה ניתן ללמוד גם מדבריו של הדיין הרב עזרא בצרי, שכתב: "אין צורך להאריך בגודל ערכה של מצווה זו, שהרי כמעט כל אדם נזקק פעם להלוואות, וכמה צער ובושה יש לו כשמבקש הלוואה ומשיבים פניו ריקם, לכן על כל אדם לזכור זאת כשבאים אליו לבקש הלוואה ויש כסף בקופתו שלא לאמץ את ידו ולא להשיב פני אדם ריקם. ואם חושש שמא לא יחזיר לו הרי יכול לקבל ממנו משכון או ערב טוב וכיוצא כדי להבטיח את ממונו. אבל לא ימנע עצמו מהלוות".

הרב זמיר כהן על הזהירות הרבה שיש לנהוג באיסורי ריבית:

הלוואה ללא ריבית

החפץ חיים ב"אהבת חסד": "ישנן שתי צורות של הלוואות, האחת משובחת ואין דומה לה, והאחרת רעה. ההלוואה הטובה היא אותה הלוואה אשר עיקר מטרתה היא לגמול חסד עם הזולת ולעזור לו. וההלוואה הרעה היא ההלוואה בריבית, שכל מטרתה אנוכית".

כלומר, אפשר לעשות כמעט את אותו המעשה, להלוות כסף לזולת, אבל כשמלווים ללא ריבית המטרה לעזור,

 

איסור עוון ריבית

על הלוואה בריבית כתוב בשולחן ערוך: "כל הנותן הלוואה בריבית – נכסיו מתמוטטים וכאילו כפר ביציאת מצרים ובאלוקי ישראל", הרי ביציאת מצרים לימד אותנו הקדוש ברוך הוא אורחות חיים וחסד, וכיצד ייתכן שיהודי ינצל את מצבו הקשה של חברו והצטרכותו הנואשת לכסף, כדי להתעשר?! אין זאת כי אם כפירה באלוקי ישראל וביציאת מצרים.

הרב אליהו עמר מבאר בקצרה את הלכות ריבית:

הרב זמיר כהן: מדוע בקש הסבא מקלם הלוואה?

הלוואות ללא ריבית הן מצווה מרכזית ביהדות, המהות דרך נפלאה לעזור לאחרים בצורה מכובדת ומכבדת. בעזרת הלוואות אלו, אנחנו יכולים לשנות חיים, להקל על מצוקה כלכלית ולחזק את הקהילה שלנו. הצטרפו לתנועת החסד הזו והלווה כבר היום ללא ריבית, כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר עבור כולם. כל הלוואה היא צעד קטן לעבר אחווה חברתית וערכי חסד עמוקים יותר. אל תחכו - התחילו לפעול ולעזור לאחרים כבר עכשיו!

הזמן נגמר! יש רק עוד יומיים להציל את דור הטיקטוק. קבלו על עצמכם קבלה מנצחת לאלול בלחיצת כפתור פשוטה. לחצו כאן לתרומה >>>

 

תגיות:הלוואהבין אדם לחברוריביתמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה