דודו כהן

קשה שלא להבין את חששם של החרדים

אי אפשר להתעלם מהאג'נדות הפרוגרסיביות שחלחלו לצבא העם, ומרתיעות עוד יותר את הציבור החרדי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אין שחור לבן בדיון הציבורי על גיוס החרדים לצה"ל. כתבתי ומחקתי כל כך הרבה מהטור הזה - אני מבין לחלוטין את המורכבות הגדולה, ובכלל קטונתי מלהביע את דעתי המורכבת - אבל חשוב בסופו של דבר לדבר גם על אלמנט מרכזי, שלדעתי הוא זה שיוצר את חוסר ההבנה בין החרדים שחוששים מהגיוס, לבין החילונים שלא מבינים למה מגזר שלם לא ממהר לשאת בנטל בשעת המלחמה.

לפני הכל יובהר: הדיון כאן לא נוגע לתלמידי ישיבות שבאמת יושבים ולומדים יום שלם. תלמידי חכמים אמיתיים לא צריכים להתגייס, וזה ברור לכל מי שמכיר בערך לימוד התורה. הם ממשיכי התורה בעם ישראל, הם מחזיקי הלפיד, משם יצאו תלמידי החכמים של הדור הבא, ואסור להפריע להם בלימודם. כמו שאומר הרב זמיר כהן, הם "חיל האנרגיה הרוחנית". קשה להסביר זאת לאדם שאינו מאמין, אבל כציבור מאמין עלינו לתמוך בהם בכל דרך ולאפשר להם להמשיך וללמוד תורה ללא מניעות וללא הפרעה. בדיוק להפך - עלינו לתת להם את התנאים הטובים ביותר לכך.

מצד שני, ישנם הצעירים החרדים שלא לומדים, ועליהם נסוב הדיון. אם מנקים את כל רעשי הרקע שמחרחרי הפילוג המקצועיים מפזרים כאן בלי סוף - בסופו של דבר, קשה שלא להבין את חששם של החרדים מגיוס לצה"ל, שברוב המקרים (אם לא בכל המקרים) גם עלול להוביל לחילון משמעותי בקרב אלפי צעירים. אין לי ספק שאם צה"ל היה באמת קשוב לצרכי החרדים, התמונה היתה שונה. אבל כוחות פרוגרסיביים שחדרו אל הצבא, הפכו אותו למקום עוד יותר בעייתי עבור צעיר שרוצה להיכנס לצבא כחרדי - וגם לצאת ממנו כך. מצד שני, ברור שתוספת של אלפי חיילים אכן תעזור במלחמה ובכלל, אבל האם הצבא מוכן לכבד את אורח החיים החרדי, או להפך - שואף אפילו להתיך את החרדים בכור ההיתוך הכלל-ישראלי?

כאן נפתח בסוגריים. אני עצמי שירתתי בצה"ל שירות מלא, ורובם המכריע של הדתיים ששירתו איתי - ירדו רוחנית באופן משמעותי ביותר במהלך השירות. לא אשכח איך במהלך טיול בן כמה ימים, אחת התחנות היתה ביקור אצל נזיר נוצרי שאוסף תגים של יחידות צה"ל, ובהמשך סיור במנזר. הוא הצליח לשעשע את החיילים (לא אותי) בסיפורים על החיבור שלו ושל הנצרות לארץ ישראל. למרות שלא הייתי דתי באותה תקופה, ידעתי שאסור באופן מוחלט להיכנס לכנסיה או למנזר - ולכן סירבתי בתקיפות להיכנס לסיור אחרי השיחה איתו, ופשוט חיכיתי עד שכל החיילים התמימים יסיימו את הסיור במנזר. ואם זה סיפור ישן עבורכם - אז רק לפני שבוע סיפר לי אדם שבתו התגייסה לצה"ל, שהיא התקשרה אליו וסיפרה לו בהשתוממות על כך שהביאו אליהם "רב" רפורמי להרצאה על יהדות. וזה קורה כששלל גורמים דתיים נבלמים בשנים האחרונות כשהם מעוניינים להרצות בפני חיילים. בקיצור, הבנתם לאן הרוח נושבת. ואלה רק שתי דוגמאות אישיות קטנטנות.

אז אפשר לדון בלי סוף בשאלה האם צעירים חרדים שאינם לומדים צריכים להתגייס, אבל מאידך, האם מישהו בצה"ל מבין בכלל את המורכבות, ומתכוון להתייחס אליה באופן ראוי וללא כפייה? המציאות מראה שצה"ל לא בנוי, ולצערי גם לא מראה נכונות אמיתית, להתאים את עצמו לאורח החיים של הציבור החרדי. רמטכ"לים ואנשי שילוב למיניהם לא עמדו בהבטחותיהם במשך שנים רבות כלפי רבני הציונות הדתית לגבי תנאי שירות מתאימים. גם רבנים שתמכו בשירות חרדים בצה"ל התאכזבו פעם אחר פעם מההתנהלות הצבאית כלפי החרדים - גילוח זקנים לדתיים, אילוץ דתיים לשמוע שירת נשים בהופעות מוזיקליות, עירוב של חיילים וחיילות במגורים ואפילו בתאי שירותים משותפים, עידוד מוחצן לעיוותים ליברליים (והמבין יבין), הרחקת רבנים אורתודוקסיים מהרצאות בפני חיילי צה"ל ובמקומם שילוב גופים רפורמיים, בעיות באספקת אוכל למהדרין, ובאופן כללי גישה פטרונית ופחות הכלת חיילים שמגיעים מהציבור התורני.

רק לדוגמה, לאחרונה נחשף כי הפוליטיקאי יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל, אמר על החיילים הדתיים שעליהם לעבור 'מסע תיקון' של חינוך מחדש בתוך מסגרת הצבא. הוא אף סיפר כי קרא לרמטכ"ל לקיים נוהל מחייב בו כלל החיילים בצה"ל ידרשו לעבור "חינוך לדמוקרטיה". "אם צה"ל רוצה להתמודד עם מה שנקרא, בניית דור העתיד, הוא חייב להעביר לכל חייל וחיילת חינוך לאזרחות דמוקרטית, לאזרחות ליברלית, לאזרחות שתואמת מדינה באלף השלישי", כך אמר. הבעיה היא שיאיר גולן לא לבד - לתפיסה הזו שותף רובו המכריע של הפיקוד הבכיר בצה"ל. ואם יש מפקד דתי שמתקדם בסולם הדרגות יותר מדי (מי אמר תא"ל עופר וינטר?), בצבא ימהרו לשחרר אותו משיקולים לא ברורים. במקביל אנחנו רואים לאן הולכים רוב האלופים והרמטכ"לים אחרי שחרורם מהשירות - למפלגות שמאל עם אג'נדה חילונית ברורה.

כשאבא ואמא חרדים רואים את ההתנהלות הזו של צה"ל, אין ספק שהם יחששו לשלוח את בנם למקום שבאופן ודאי ישפיע עליו, ולא לכיוון של תוספת יראת שמיים, אם להתנסח בעדינות. מצד שני, ברור שהמדינה צריכה יותר חיילים (שוב - לא תלמידי חכמים שבאמת לומדים. הם בכלל לא צריכים להיות במשוואה ובדיון). אז אם צה"ל כל כך חפץ בגיוס החרדים, שיואילו המפקדים הבכירים להתנתק מתפיסות פרוגרסיביות עם שאיפות בעייתיות ומקוממות בעין יהודית-תורנית, ויהפכו להיות מה שהם אמורים להיות באמת - צבא העם; לעסוק בלחימה ולא להנחיל אג'נדות ליברליות-פרוגרסיביות.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:גיוס חרדיםתלמידי חכמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה