היסטוריה וארכיאולוגיה

עלילת הדם במץ: האמת המזעזעת על הכפר גלאטיני

לוי שישב בכפרו שמע על האירוע. הוא היה יכול להציל את עצמו על ידי מעבר לדוכסות אחרת, אך ידע שבכך ימיט שואה על יהודי מץ. לכן התייצב מרצונו לחקירה, בתקווה שהשופטים יגלו שאין שום קשר בינו ובין ההיעלמות

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

האם שמעתם פעם על הכפר גלאטיני בצרפת? מן הסתם לא, וטוב שכך. זה 324 שנים שכף רגלו של יהודי לא דורכת בכפר זה. לפני כעשר שנים ראש העיירה גלאטיני יצא לתקשורת בטקס התנצלות כלפי היהודים, בתקווה שהחרם היהודי יישבר, אך יהודי צרפת לא ממש התלהבו. כף רגלו של יהודי לא דורכת באותו כפר מקולל, שיושביו התנכלו ליהודי מץ בעלילת דם נוראה לפני 324 שנים.

קהילת מץ היא אחת הקהילות היהודיות הקדומות באירופה, ויש הסבורים כי כבר בימי התלמוד הייתה שם קהילה יהודית. רבינו גרשום מאור הגולה נולד במץ. תלמידו של רבינו תם, רבי אליעזר ממץ, מחבר ספר יראים, חי במץ. עד היום קיים בלב מץ העתיקה 'רחוב היהודים', ובו שרידי בית הכנסת העתיק.

בזמן גירוש יהודי צרפת ב-1367 גורשו גם יהודי מץ, אך לאחר מספר שנים הם הורשו לחזור. המלך אנרי הרביעי העניק ליהודי מץ בשנת 1603 כתב זכויות המסדיר את ישיבתם בעיר ואת זכויותיהם.

בערב ראש השנה ת"ל (1669) הלך יהודי בשם רפאל לוי לכיוון העיר מץ בכדי לקנות שופר. לא קרה שום אירוע מיוחד בהליכתו ובחזרתו, אלא שבאותו הזמן שבו עבר לוי ליד הכפר גלאטיני, ראו אותו כמה מן הכפריים. לאחר ראש השנה אבד ילד, בנו של איכר מגלאטיני. הכפריים הוגיעו את מוחם, ונזכרו שלפני מספר ימים ראו יהודי בדרך. אחד מהם זיהה אותו, והם כבר יצאו בתביעה רשמית לפני הרשויות כי רפאל לוי חטף את בנם.

לוי שישב בכפרו שמע על האירוע. הוא היה יכול להציל את עצמו על ידי מעבר לדוכסות אחרת, אך ידע שבכך ימיט שואה על יהודי מץ. לכן התייצב מרצונו לחקירה, בתקווה שהשופטים יגלו שאין שום קשר בינו ובין ההיעלמות. לאחר ההסגרה העצמית שלו, נמצאה גופת הילד סמוך לגלאטיני. התביעה הנוצרית טענה שלוי רצח אותו כדי להביא את גופתו למץ ולהשתמש בה למטרות פולחניות בחג הסוכות. איזה מטרות פולחניות יש ליהודים בסוכות? על זה אפילו השטן לא חשב.

הילד הגוי המת נטרף בידי זאבים, זה היה ברור לכל מי שראה את גופתו, חוץ מהשופטים הנכבדים שבמץ. הם 'השתכנעו' שרפאל לוי הרג אותו וגזרו עליו עונש מוות בהעלאה על המוקד. העונש האכזרי בוצע בכ"ה בטבת, ויום זה נשמר בקהילת מץ כתענית ציבור במשך שנים רבות.

הפרלמנט ה'אובייקטיבי' של מץ ביקש לגרש את כל יהודי מץ, ובנוסף להוציא להורג את פרנסי הקהילה. אך כאן התערב לואי הארבעה עשר, שאמנם צדיק לא היה, אך כספי מיסים רבים הוא ראה מהיהודים. הוא העביר את חומרי החקירה לבית המשפט העליון. זה קבע שלוי זכאי, ומותו היה לשווא, והיהודים זכאים להישאר במץ כפי כתבי הזכויות המסורתיים.

רבני מץ והאזור הטילו חרם על הכפר גלאטיני, ואם אתם עוברים באזור, אל נא תיכנסו אליו, יישאר נא לדיראון עולם.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:עלילת דםצרפת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה