חדשות בארץ

צה"ל הודה: "תחקרנו מחבלים האם הם עברו התעללות במהלך כליאתם"

התובע הצבאי הראשי הודה בדיון בוועדת החוץ והביטחון שהצבא יזם תשאול של מחבלים ששוחררו. השר בצלאל סמוטריץ': "נדהם. לא מאמין שדבר כזה יכול לקרות"

מחבלים עצורים (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)    מחבלים עצורים (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)    
אא

התובע הראשי בפרקליטות הצבאית, אלוף-משנה מתן סולומש, הודה היום (שלישי), במהלך דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כי הפרקליטות הצבאית יזמה שיחות עם מחבלים ששוחררו בחזרה לעזה, על מנת לברר אם עברו התעללות במהלך מעצרם בישראל.

בחדשות 12 דווח כי ההודאה הכתה בתדהמה את הנוכחים בדיון, ונראה כי צה"ל פעל כך בין היתר מחשש לביקורת מצד בית הדין הבינלאומי בהאג.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב: "אני מודה שנדהמתי ולא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות. מדובר ברעידת אדמה שמצטרפת למעצר הברוטלי של רעולי הפנים אמש ומחייבת קבלת החלטה. אני קורא לשר הביטחון ולרמטכ"ל להדיח באופן מיידי את האחראים ולהפסיק מיד את ההתעללות בגיבורי צה"ל".

הדיון בוועדת החוץ והביטחון נערך על רקע מעצרם אתמול של תשעה חיילי מילואים בבסיס שדה תימן. הבסיס משמש מתקן כליאה ותחקור ראשוני למחבלים שנעצרו בעזה, או במהלך המתקפה על העוטף.

החיילים חשודים בהתעללות במחבל, ששימש כמפקד פלוגה בחמאס ונעצר על ידי כוחות צה"ל בעזה. המחבל התלונן נגד החיילים, שטענו מנגד כי הוא זה שתקף אותם. החיילים יובאו היום להארכת מעצר בבית הדין הצבאי בבית ליד.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, כינס דיון חירום בוועדה, לאור המהומה שפרצה בשדה תימן כשעשרות חיילי מילואים, מלווים בחברי כנסת, צרו על הבסיס ודרשו לשחרר את החיילים העצורים. בערב נמשכה המהומה גם בבסיס בית ליד, לשם הובאו העצורים לחקירה.

במהלך הדיון בוועדה נשמעה ביקורת גם נגד השוטרים הצבאיים, שהגיעו לשדה תימן כשהם רעולי פנים. ראש המטה של ראש אכ"א, תת-אלוף יורם כנפו, טען בדיון כי ראש אכ"א, האלוף יניב עשור, סבור שדרך המעצר "באמצעות פשיטה של רעולי פנים לעצור את הלוחמים בשדה תימן הייתה שגויה". 

חברי הכנסת מהקואליציה שנכחו בדיון תקפו את נציגי צה"ל: "הצגתם את החיילים שלנו כאלימים בלי לחשוב על ההשלכות, הכפשתם את החיילים בתקשורת". אדלשטיין הוסיף כי "מצב שבו שוטרים צבאיים רעולי פנים נכנסים לפשיטה על בסיס צה"לי אינו מקובל עליי, ולא אסכים שיקרה שנית".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון באומרו: "לצערי, הפרקליטה הצבאית הראשית בחרה או הונחתה שלא להגיע לוועדה. אני מודיע כבר עכשיו כי נקיים דיון נוסף בו היא תידרש להופיע בפני הוועדה ולספק תשובות הולמות לגבי מדיניות החקירות".

תגיות:שדה תימןמחבלי נוחבהמעצר חיילי צה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה