הלכה ומצוות

כיבוד הורים: הדרך שלכם לזכות בשכר עצום בעולם הזה ובעולם הבא

21 ימים של אהבת חינם: ימי בין המצרים הינם אידיאלים לחיזוק במצוות בין אדם לחברו, והפעם - כל מה שצריך לדעת על מצוות כיבוד הורים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המצווה היומית: כיבוד הורים 

מצוות כיבוד אב ואם היא אחת המצוות המרכזיות בתורה, והיא זוכה למקום של כבוד בעשרת הדיברות. חז"ל מייחסים למצווה זו חשיבות עצומה, והשכר המובטח לה הינו בעולם הזה ובעולם הבא. מצווה זו היא ביטוי להוקרת הטוב ולהכרה במאמץ ובמסירות של ההורים. 

כך נאמר: "אם יש לו אב או אם, ישתדל לעסוק בצרכיהם, שהיא מצוות עשה מהתורה והיא חמורה שבחמורות". (ירושלמי ראש מסכת פאה). 

עוד נאמר: "על האדם לכבד אביו ואמו ויירא מפניהם, וצריך להיזהר מאוד בכבודם ובמוראם, שהוקש כבודם ומוראם לכבוד ומורא של המקום ברוך הוא. והוקשה אהבתם לאהבת המקום. וצריך שיאהוב אותם אהבה עזה, כדרך שהיו אוהבים אותו, ולא יהיו עליו לטורח ולמשא, ואם אין אדם מכבד אביו ואמו, גזירות קשות באות עליו. כיוון שהושווה כבודם לכבוד המקום, גם העונש שווה". 

 

כיצד מכבדים הורים? הנה כמה הלכות עיקריות: 

1. כבוד במחשבה:  על האדם לכבד את אביו ואימו בליבו, ולדמות בעיניו שהם גדולים ונכבדי ארץ - אף כאשר מדובר באנשים רגילים בסך הכל. ה"חיי אדם" פוסק להלכה כי עיקר המצווה היא באמצעות הכבוד במחשבה. 

2. כבוד במעשה: על האדם לכבד את הוריו בגופו ובממונו, להאכילם, להשקותם, להלבישם ולעשות כל צרכיהם. וכל מה שיתן להם, יתן בסבר פנים יפות.  

3. מורא מההורים: כך מובא בקיצור שולחן ערוך: "איזהו מורא? לא יעמוד במקומו המיוחד לו לעמוד שם בסוד זקנים עם חביריו, או מקום המיוחד לו להתפלל, ולא ישב במקום המיוחד לו להסב בביתו, ולא יסתור את דבריו, ולא יכריע את דבריו בפניו, אפילו לומר "נראין דברי אבא". 

עוד נאמר שם: "עד היכן מוראם? היה הבן לבוש חמודות ויושב בראש הקהל, ובאו אביו או אמו וקרעו את בגדיו והכוהו על ראשו וירקו בפניו, לא יכלים אותם ולא יצער בפניהם ולא יכעס כנגדם, אלא ישתוק ויירא מן מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שציווה בכך. אבל יכול לתבוע אותם לדין על ההפסד". 

4. כבוד בדיבור: יש לדבר עם ההורים בכבוד ובנימוס. אין לקרוא להורים בשמם. 

5. כבוד לאחר מות ההורים: נפסק להלכה כי על האדם לכבד את הוריו גם לאחר מותם. כיצד? כאשר מזכיר את שם אביו או אימו בתוך 12 חודשים לפטירתו, יאמר: "הריני כפרת משכבו". וכן יאמר קדיש לעילוי נשמתם, ואף זהו כבודם. 

6. לקום לכבודם: על האדם לעמוד "כמלוא קומתו" לפני אביו ואמו. על פי ההלכה, יש לעמוד רק פעמיים ביום - בבוקר ובערב. דעה נוספת היא שיש לקום לכבודם בכל פעם שהם מגיעים לחדר בו בנם יושב, אפילו 100 פעמים ביום.  

עם זאת, הורים רבים ויתרו על כבודם, ואם הם אומרים לבן כי אינו חייב לקום לכבודם, הבן פטור. אולם ראוי מאוד לעשות כן ולכבדם בקימה מהמקום. 

7. ילדים קטנים: גם ילד קטן או ילדה קטנה שלא הגיעו לגיל מצוות, יש לחנכם לכבד את הוריהם כראוי. 

הרב זמיר כהן - איך להתגבר כשכועסים על ההורים? 

כרטיסים לתרי"ג, טיול רייזרים, 1,000 ש"ח במזומן, ועוד ספרים רבים בהגרלות הקיץ של עולם הילדים + שבוע חינם גלישה. לחצו כאן להרשמה >>>
תגיות:כיבוד הוריםכיבוד אב ואם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה