דמויות ביהדות

"כתבי ידיו מונחים בתעלומה": סיפור חייו של הרב קלמן בארסקי

הראי"ה קוק זצ"ל השווה אותו לרבי אברהם אבן עזרא. מיהו אותו חכם, שאנשים לא נהנו מזיו כתביו וחכמתו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הראי"ה קוק זצ"ל השווה אותו לרבי אברהם אבן עזרא, שהיה חכם גדול ואמר על עצמו "חכמת המסכן בזויה". במכתב אחד הוא כותב עליו: "לבי כואב שחכם גדול כזה שאולי היה ראוי להיות יושב בקתדרא באחת האוניברסיטות ודורש בפילוסופיא, הוא מעונה בחיי צער ועוני", ועל חיבוריו הוא אומר: ”כתבי ידיו החשובים הראויים להופיע אור גדול בעולם היהדות, הינם ספונים ומונחים בתעלומה באין נהנה מזיוום".

מיהו אותו חכם, שאנשים לא נהנו מזיו כתביו וחכמתו?

שמו היה הרב קלמן בארסקי. הוא נולד בשנת תרט"ז בעיירה באר שבאוקראינה. את שמו החליף ל"גפן" כדי להתחמק מגזרת הגיוס של הצבא הרוסי. לאביו, הרב חיים לוי יצחק, הייתה ישיבה בביתו. בהיותו בן 8 שכב חולה על מיטתו, ושמע את אביו מתקשה בהסברת דברי הגמרא לתלמידיו. הוא קם ממיטתו, החליף את מקומו של אביו והסביר לתלמידים את הגמרא בהצלחה מרובה. כל השומעים השתוממו, ומאז הבין אביו כמה חשוב להשקיע בו. הוא הוציא אותו מן החיידר, ונתנו להשגחת מלמדים פרטיים. עד מהרה הוא החל ללמוד בכוחות עצמו את כל ספרות התורה שבכתב ושבעל פה, קבלה, פילוסופיה ועוד.

בגיל צעיר מאוד התחיל לכתוב חיבורים עמוקים בכל חלקי התורה. הוא סירב למשרת רבנות שהוצעה לו בעקבות פטירת סבו, שהיה גם הוא רב, שכן לא רצה שהמשרה תצמצם את הזמנים הפנויים שלו ללימוד התורה. בשנת תרס"ו עלה לארץ ישראל, וגר בשכנות לרב קוק, שהיה אז הרב של העיר יפו. ביפו ניהל תלמוד תורה לילדים. בהשתוקקותו להוציא לאור את כתביו המרובים, וגם מתוך רצונו להרביץ תורת בסגנונו המיוחד, לקח על עצמו עבודות הוראה בבתי ספר שונים. אך מזלו לא שפר עליו, ולמרות כל מאמציו הוא לא הצליח להשיג מימון להדפסת כתביו. כל כך התהפך עליו המזל, עד שלא היתה לו פרנסה כלל, והוא היה סמוך על שולחן בניו. הדבר גרם לו צער רב והוא נעשה חולה, ונפטר תוך זמן קצר.

כתביו כוללים הסברים בתנ"ך, פירושים לחלק מספרי המקרא, ביאורים לספר יצירה, שיטות חדשות במדע, בהנדסה, בגיאומטריה, בפילוסופיה ועוד...

עד היום, רבים אינם מכירים את תורותיו הרבות והעמוקות, וחוסר המזל ממשיך ללוות את ספריו, רק בשנת תשע"ז הדפיסו תלמידי תלמידיו ספר של מאמרים על פי משנתו, אבל הספר לא הגיע מעולם לחנויות. התברר שלפי טענת תלמיד חכם מפורסם אחד, המאמר הראשון בספר אינו פרי עטו של הרב גפן, והוא מזויף... כל המהדורה נגנזה, והספר יצא מחדש אחרי תקופה.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:דמויות ביהדותהרב קלמן בארסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה