פיתוח האישיות

לעשות חסד – כמה עם הבית, וכמה בחוץ?

התלבטותו של הרב לוי נכונה לגבי כל אחד מאיתנו. איזה חסד חשוב יותר – חסד שנעשה בבית, או חסד שנעשה מחוצה לו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סיפור המקרה

אם נגיע לשכונת הדקלים אשר בקצה העיר, ונשאל עוברי אורח מתושבי המקום אם הם מכירים את הרב לוי, ברוב הפעמים יאורו פניהם, והם יאמרו בהתרגשות: "הרב לוי? איזה אדם יקר! בעל חסד אמיתי! רץ תמיד מכאן לשם, מעודד, מתקן, מבקר חולים, מנחם אבלים, עוזר לנזקקים, משמח אנשים. אי-אפשר להאמין שאדם אחד עושה כל-כך הרבה. אין אפשרות כלל לדמיין את השכונה שלנו בלעדיו!". הרב לוי הוא אדם עסוק ביותר. בדרך-כלל מגיע הוא לביתו בשעה מאוחרת, ואיננו מספיק להושיט יד לעזרה. לפעמים מתגנבת ללבו המחשבה: "האם זה בסדר שאינני מושיט יד לעזרה בביתי שלי, בעוד שלמשפחות רבות כל-כך עוזר אני עוד ועוד? הרי אשתי מנהלת את הבית ביד רמה, וגם אם לא אעזור לה - הבית יתנהל. אך במקומות אחרים שבהם אני עוזר, אין אף אחד שיכול לעשות זאת במקומי". התלבטותו של הרב לוי נכונה לגבי כל אחד מאיתנו. איזה חסד חשוב יותר – חסד שנעשה בבית, או חסד שנעשה מחוצה לו?

 

תשובה

דיני הקדימה שנאמרו לגבי צדקה, שייכים לגבי כל סוגי החסדים. כבר אמרו חז"ל: "כל הקרוב – קרוב קודם". כלל זה קובע שכאשר עומדים לפני האדם בו-זמנית מספר אפשרויות של עזרה לזולת, הוא מחויב להקדים את העזרה לקרוב שלו. לכן ודאי שעשיית חסד למשפחה, ובפרט להורים, קודמת לשאר החסדים. המבחן הגדול בחסד הוא דווקא איך אדם מתנהג עם קרוביו, ולא עם אחרים.

כתב על כך רבנו הגר"ש וולבה זצ"ל (קונטרס הדרכה לחתנים): "ישנם אנשים המרבים לעשות חסדים עם כל העולם, אך שוכחים או מתעלמים לעשות חסד עם בני ביתם... אותו אדם מחמת עשיית חסדו עם כל כך הרבה אנשים, בוודאי ישמח בבוא עת פקודתו לאחר מאה ועשרים שנה בחושבו כי זכויותיו רבות הנה, אבל ידע לו נאמנה, כי בשמים בודקים גם איך התנהג עם אשתו, עם ילדיו, האם גם עמם גמל חסד, או שהתעלם מהם ולא נשא בעול עם אשתו... בעל חסד זה מכריע את דינו ולא יזכרו לו מאומה מכל חסדיו שפעל גדולות ונצורות עם הבריות".

כמו כן, ישנן נשים שחושבות כי להיות בעלת חסד מתבטא אך ורק על ידי עזרה לנצרכים: לאסוף ביגוד לנזקקים וכסף לעניים, לפתוח בבית גמ"ח של קלטות, לאפות ולבשל לכל שמחה, להיות מהראשונות בכל מצווה ומצווה של חסד ועזרה לזולת. נכון שמצוות אלו חשובות הן, אולם אל לה לשכוח את בני ביתה, אשר היא מחויבת כלפיהם כעקרת בית, כאם בישראל. בני ביתה קודמים, ולכן אם על ידי חסדיה המרובים ילדיה מוזנחים, ביתה אינה מסודר, בעלה לא מקבל יחס טוב והארת פנים ראויה – אין במעשיה קורת רוח לפני ה'.

לסיכום, נמליץ לרב לוי לדון בדבר עם אשתו על מנת להגיע לעמק השווה במינון פעילותו מחוץ לבית ובביתו. מצד אחד, אין להתרכז רק במשפחה ולשכוח את הזולת, ולומר "אין לי זמן לחסדים". ומצד שני, צריך לדעת כי המשפחה קודמת. לכן יבחן האדם את עצמו, אם החסדים בחוץ באים על חשבון הבית, או בנוסף לבית.

 

תרגיל שבועי למשפחה

הרבה מפעולות החסד שאנו עושים בבית, נעשות מתוך שגרה ובלי כוונת חסד נלווית. השתדלו השבוע לעשות אותן פעולות, אך עם כוונת חסד.

מתוך הספר "חובת האדם בעולמו - סוגיות במוסר ובמידות לכל המשפחה". לרכישת ספרי הסדרה היכנסו להידברות שופס או חייגו 073-222-1250

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:חסדיםצדקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה