הלכה ומצוות

מצילה משערי מוות: העוצמה האדירה של מצוות הכנסת כלה

21 יום של אהבת חינם: מצוות הכנסת כלה מחייבת לסייע לכלות יתומות בשמחת חתונתן, ולהעניק להן התחלה שמחה ומכובדת בחיי הנישואין. גלו את המשמעות העמוקה של מצווה זו, כולל דוגמאות מעשיות ליישומה בחיי היומיום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מצוות הכנסת כלה היא מצווה מיוחדת וחשובה בליווי ושמחה של החתן והכלה בדרך לחופה, מצווה זו כוללת גם סיוע כלכלי לחתן ולכלה על מנת להקל עליהם בהכנות לנישואיהם.

הכנסת כלה היא מצוות עשה מדרבנן:

"דאמר רבי אלעזר: מאי דכתיב "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלקיך" (ספר מיכה, פרק ו', פסוק ח')? "עשות משפט" - זה הדין, "ואהבת חסד" - זו גמילות חסדים, "והצנע לכת עם אלקיך" - זו הוצאת המת והכנסת כלה לחופה" (מסכת סוכה מ"ט, ע"ב)

בסידור התפילה, מצווה זו נכללת בין המצוות ש"אוכלים פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא":

אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא. וְאֵלּוּ הֵן. כִּבּוּד אָב וָאֵם. וּגְמִילוּת חֲסָדִים. וְהַשְׁכָּמַת בֵּית הַמִּדְרָשׁ. שַׁחֲרִית וְעַרְבִית. וְהַכְנָסַת אוֹרְחִים. וּבִקּוּר חוֹלִים. וְהַכְנָסַת כַּלָּה. וּלְוָיַת הַמֵּת. וְעִיּוּן תְּפִלָּה. וַהֲבָאַת שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ וּבֵין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ. וְתַלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כֻּלָּם".

יש לציין כי מצוות "לא לענות יתום ואלמנה" כוללת בתוכה גם את מצוות הכנסת כלה יתומה. התורה מצווה אותנו באופן מיוחד להימנע מלהכאיב או לפגוע ביתומים ובאלמנות, ולהעניק להם תמיכה וחסד. כאשר אנו מסייעים לכלה יתומה בהכנות לחתונתה, אנו לא רק מקיימים את מצוות הכנסת כלה, אלא גם מקיימים את המצווה הרחבה של דאגה ליתומים ואלמנות.

 

מהות המצווה

המצווה כוללת ליווי הכלה לחופה, שמחה בחתונה, וסיוע כלכלי בהכנות לחתונה.

שיעור המצווה הוא לפי כבודה של הכלה, על מנת לחבבה על בעלה. יש המאמינים כי ככל שמשקיעים יותר בשמחה ובסיוע, כך מחבבה יותר.

 

צדקה להכנסת כלה

מצוות הכנסת כלה כוללת גם מתן צדקה וסיוע כלכלי לזוגות הנישאים, במיוחד לאלה הנזקקים. השולחן ערוך מדגיש את חשיבות המצווה, ואומר כי "ישיאו בהם בתולות עניות שאין צדקה גדולה מזו” (יורה דעה, רמ"ט, סעיף ט"ו).

בקהילות ישראל רבות, הוקמו מוסדות וקרנות צדקה ייחודיות המיועדות למטרה זו, על מנת להבטיח שכל זוג יוכל להתחיל את חייו המשותפים ברגל ימין.

 

ליווי הכלה בזמן החופה

בתקופת התלמוד הבבלי, היה נהוג ללוות את הכלה מבית אביה לחופה או לבית החתן. כיום, מנהג זה בא לידי ביטוי בליווי החתן לכסות ראש הכלה בהינומה.

מצוות הכנסת כלה כוללת גם שמחה וריקודים. נוהגים לשיר, לרקוד ולשמח את הכלה, כמאמר התלמוד הבבלי: "כל הנהנה מסעודת חתן ואינו משמחו - עובר בחמשה קולות שנאמר: קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול אומרים הודו את ה' צבא-ות. ואם משמחו מה שכרו? - אמר רבי יהושע בן לוי: זוכה לתורה שנתנה בחמישה קולות" (ברכות ו', ב')

חמישה קולות הוא מושג תלמודי, הנאמר לגבי שמחת חתן וכלה. המשמח חתן וכלה זוכה בחמישה קולות שנשמעו במעמד הר סיני. הנהנה מסעודת חתן וכלה ולא משמחם, מבטל חמישה קולות שנאמרו בנבואת ירמיהו.

איך משמחים חתן וכלה? מקבץ הלכות שאולי לא ידעתם

 

"בכוחה להציל אף משערי מוות"

הרב חיים קרייזווירט כיהן במשך כחמישים שנה כרבה של "קהילת מחזיקי הדת" באנטוורפן. כבר בהיותו נער צעיר הרבה הרב לעסוק בגמילות חסדים. נטיה זו התעצמה בעקבות דבריו של הסטייפלר. היה זה כאשר בהיותו בן 70, חלה הרב קרייזוירט מאוד, והרופאים נואשו מחייו. כאשר סיפר לסטייפלר על אבחנתם הקודרת של הרופאים, השיב לו הסטייפלר שיעסוק בהכנסת כלה. כה היו דבריו: "בכל בוקר אנו קוראים 'אלו דברים שאין להם שיעור'. 'הכנסת כלה' כתובה בין 'ביקור חולים' ל'הלוויית המת', ובכוחה של מצוות הכנסת כלה יש להציל אף משערי מוות".

מאז ששמע את הוראתו של הסטייפלר, הגביר הרב קריזווירט את סיועו לכל כלה שביקשה ממנו עזרה, ובסכומי עתק.

 

דוגמאות מעשיות לקיום המצווה

מצוות הכנסת כלה, העוסקת בשמחת חתן וכלה ובהכנתם לחיי נישואין, ניתן לקיים בדרכים רבות ומגוונות. הנה מספר דוגמאות מעשיות:

סיוע כלכלי: לארגן ולתרום למבצעי גיוס כספים לטובת זוגות מעוטי יכולת, כדי שיוכלו לקיים חתונה מכובדת. לתרום ריהוט, כלי בית או מכשירי חשמל חדשים או יד שנייה לזוגות הנזקקים לכך.

עזרה בהכנות לחתונה: לסייע לזוג בתכנון האירוע, כולל מציאת אולם, ספקי שירות כמו קייטרינג, תקליטן וצלם. לעזור בעיצוב והפקת האירוע, כולל סידור פרחים, עיצוב השולחנות ועוד.

תמיכה אישית ונפשית: לספק ייעוץ לזוג הצעיר בנושאים שונים כמו ניהול תקציב משפחתי, התמודדות עם לחצים וניהול חיי נישואין בריאים. להשתתף בארגון קורסי הכנה לנישואין שיכינו את הזוג לחיים המשותפים.

לשמח את החתן והכלה: לארגן אירועים משמחים לזוג כמו שבת חתן, מסיבת אירוסין, חינה ועוד. להשתתף בעצמנו באירועים ולשמח את הזוג בנוכחותנו, ריקודים ושירה.

סיוע ביום החתונה: לגייס מתנדבים שיעזרו ביום החתונה עצמו בתפקידים שונים כמו סידור מקומות ישיבה, חלוקת מזון, ועוד. להציע עזרה בשינוע והובלת ציוד לאולם האירועים.

המשך ליווי ותמיכה: להזמין את הזוג לערבי לימוד, שיעורי תורה וערבי משפחה כדי לתמוך בהם גם לאחר החתונה.

אם אתם מכירים כלות יתומות, עשו השתדלות והעניקו להן התחלה שמחה ומכובדת לחיי הנישואין.

בואו נתרום ונשתתף בהכנות לחתונתן, נשמח אותן בנוכחותנו ביום החתונה, ונספק להן תמיכה רגשית לאורך הדרך. זכרו כי המעשים הקטנים שלנו – תרומה כספית, עזרה בארגון או אפילו חיוך וחיבוק ביום הגדול – יכולים ליצור שינוי משמעותי בחייהן ולמלא אותן בשמחה ואהבה.

כרטיסים לתרי"ג, טיול רייזרים, 1,000 ש"ח במזומן, ועוד ספרים רבים בהגרלות הקיץ של עולם הילדים + שבוע חינם גלישה. לחצו כאן להרשמה >>>
תגיות:חתן וכלההכנסת כלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה