פרשת דברים

רבינו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת דברים: שתפו משפחה וחברים

רבינו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: פרשת דברים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ספר דברים הוא החמישי והאחרון מבין חמשת חומשי התורה. רבינו בחי מבאר בפנינו את הסדר שבו הם מופיעים, כי אף על פי שהם חמישה ספרים, יש קשר ואחדות ביניהם שמתבטאים בספר בראשית.

* ספר בראשית נפתח בסיפור הבריאה מפני שבריאת העולם היא יסוד האמונה, ומאמונה זו ניתן להבין את ההשגחה האלוקית, ומההשגחה מתבארים הענישה והשכר. לכן, ספר בראשית עוסק בבריאת העולם ובהשגחה על האדם שנמסרו לו מצוות.

כמו כן, סיפור המבול מדגיש את עקרונות הבריאה, ההשגחה, הענישה והשכר - נח ובניו ניצלו בשל זכותם ואילו אנשי הדור הושמדו בשל חטאיהם.

"ומה שפתח תחלה בספר בראשית מפני שחידוש העולם הוא שרש האמונה ומתוך אמונת החידוש תתבאר ההשגחה, ומתוך ההשגחה יתבאר עונש ושכר, ולפי שהעניינים האלה הם עקרי התורה לכך נתייחד ספר בראשית בחידוש עולם ובהשגחה על האדם שנמסרו בידו מצות עשה ומצות לא תעשה ולעניין השכר כשהניחוהו בגן עדן ובעניין העונש כשגרש אותו משם, גם ספור המבול מופת גדול ועדות ברורה על החידוש ועל ההשגחה ועל העונש והשכר, כי נח הצדיק ובניו נמלטו לזכותם ובני הדור נאבדו לענשם".

 

* אחרי ספר בראשית מגיע ספר שמות, שבו מסופר על אבות האומה - אברהם, יצחק ויעקב, שהחזיקו באמונה והניחו את היסוד לאמונה בקל אחד. לכן, ספר בראשית וספר שמות קשורים זה בזה, כי האמונה בבריאה מובילה לאמונת הייחוד.

"ואחר ספר בראשית נתייחד ואלה שמות, שבו סיפור האבות אברהם יצחק ויעקב שהחזיקו באמונה והיו שורש היחוד, ועל כן נסמכה יחד בראשית ואלה שמות, כי אמונת החידוש תביא האדם לאמונת היחוד".

 

* אחרי ספר שמות מגיע ספר ויקרא העוסק בקרבנות, שבאמצעותם האדם מתחבר לבורא.

"ואחריו ספר ויקרא שהוא ספור הקרבנות, וידוע כי עיקר היחוד הם הקרבנות שהם קרוב הכוחות זה בזה עד הסיבה הראשונה יתעלה, כי הצדיק ע"י הקרבן מייחד לאותו המחדש יתעלה".

 

* אחרי ספר ויקרא מגיע ספר במדבר, שבו מסופר על המסע של בני ישראל לארץ ישראל. הספרים קשורים זה לזה כדי להבהיר שאין הקרבת קרבנות אלא בארץ ישראל. כאשר בני ישראל קיבלו את התורה בסיני, הם היו אמורים להיכנס לארץ, אך חטא המרגלים עיכב אותם במדבר ארבעים שנה.

ואחר ספר ויקרא נתייחד ספר במדבר סיני שבו הספור בעניין ארץ ישראל, ונסמכה זה לזה לבאר כי אין הקרבנות כי אם בארץ ישראל, כי תיכף שקבלו ישראל התורה בסיני היו ראויים להיכנס לארץ ולולא חטא המרגלים שעיכבם במדבר ארבעים שנה.

 

* אחרי ספר במדבר מגיע ספר דברים, המתמקד בגאולה האחרונה שבה עם ישראל יגיע לשלמות בארץ ישראל. גאולה זו מקבילה לבריאת העולם שהיא תכלית הבריאה.

 

לסיכום, חמשת חומשי התורה קשורים זה בזה: הבריאה מובילה לאמונת הייחוד, האמונה מתבטאת בקרבנות, הקרבנות מתקיימים בארץ ישראל, ושלמות עם ישראל תגיע בגאולה האחרונה.

"ואחר ספר במדבר סיני נתייחד הספר הזה שהוא אלה הדברים, ולפי שאין עיקר ישובן של ישראל בא"י בשני המקדשים שעברו כי אם בגאולה אחרונה שאין אחריה גלות, לכך רצה לחתום בספר הזה שמדבר בסופו בגאולה אחרונה שהיא כעניין חידוש העולם והוא תכלית בריאת העולם, מעין ספר בראשית שפתח בו על דרך נעוץ סופן בתחילתן בכל קשור חמשה חומשי תורה זה אחר זה, כי החידוש סבת היחוד, והיחוד ע"י הקרבנות, והקרבנות אין עיקרן אלא בא"י, וישראל אין להם שלמות בכל הזמנים כי אם בגאולה אחרונה שאין אחריה גלות".

כרטיסים לתרי"ג, טיול רייזרים, 1,000 ש"ח במזומן, ועוד ספרים רבים בהגרלות הקיץ של עולם הילדים + שבוע חינם גלישה. לחצו כאן להרשמה >>>
תגיות:רבינו בחייפרשת דברים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה