הורים וילדים

4 דרכים יצירתיות (וחינוכיות) להעסיק את הילדים בצום תשעה באב

צום תשעה באב מתקרב, ואתם מחפשים דרכים מקוריות להעסיק את הילדים בזמן שאתם צמים. יתכן שאתם חוששים שהילדים "יטפסו על הקירות", ובצדק. מדובר בצום ארוך, שלילדים קטנים עשוי להראות ארוך מדי. איך מוצאים תעסוקה שתחבר את הילדים לרוח היום, ואיך מעניקים להם ערכים תוך כדי עבודות יצירה? "לפי דרכו"

אא
[__ARTICLE_BEFORE__]

 

תשעה באב הוא יום האבל הלאומי של עם ישראל, יום תענית מדרבנן שבו אנו צמים על חורבן בית ראשון וחורבן בית שני. הצום חל ביום ט' באב, למשך יממה שלמה, זאת אומרת, מתחיל מהערב ומסתיים בערב הבא. התענית מהווה את שיא האבלות של תקופת ימי בין המצרים, ומדובר בצום ארוך, שדורש מאיתנו, כהורים, הרבה סבלנות ואורך רוח.

עבור ילדים, יום זה יכול להיות מורכב להבנה, ולעיתים גם משעמם. יחד עם זאת, אם ננסה לחבר את הילדים למשמעות היום בצורה יצירתית, נוכל להעביר את היום קצת יותר בקלות, גם עבורם וגם עבורנו. קבלו 4 פעילויות שיכולות להעסיק את הילדים בזמן הצום, ולהעניק להם הבנה מעמיקה של משמעות היום.

  1. ציור:

ציירו יחד עם הילדים את בית המקדש כפי שהם רואים אותו. תנו להם להביע את תחושותיהם לגבי היום בציור ובצבע. אפשר להשתמש בצבעים, עפרונות, פסטלים או כל חומר יצירה אחר שיש בבית.

  1. יצירה:

אפשר להכין יחד עם הילדים יצירה שממחישה את החורבן והבנייה מחדש של בית המקדש. השתמשו בחומרים כמו קרטון, ניירות צבעוניים, צבעים ודבק, כדי לבנות דגם של בית המקדש. ילדים גדולים יכולים לבנות דגם של בית המקדש ולקשט אותו, וקטנים יותר יסתפקו ביצירת חומה של ניירות מודבקים על דף. הכל לפי גיל הילד והבנתו.

  1. קריאה וסיפור סיפורים:

מספר ימים קודם הצום כדאי לרכוש או להשאיל מהספרייה העירונית ספרי ילדים בנושא המקדש. הספרים מלמדים את הילדים על בית המקדש בצורה חווייתית, ועוזרים להם לכסוף ולהתגעגע. הרי איך אפשר להתגעגע לדבר שלא מכירים? הספרים יכולים להיות דרך נהדרת לחבר את הילדים למהות היום. בהתאם לגיל אפשר להוסיף סיפורים על החורבן עצמו. עם הילדים הגדולים יותר אפשר לדון על המסקנות והתחושות.

  1. בנייה:

צרו יחד עם הילדים דגם של בית המקדש באמצעות לגו, מגנטים, קליקס, קפלה או כל משחק בנייה אחר שברשותכם. זאת הזדמנות נהדרת לראות עד כמה גדול כוח הדמיון של הילדים בכל מה שקשור לנושא המקדש וכליו. תנו להם להפתיע אתכם.

  1. צפייה בתכנים מתאימים:

אם אתם מאשרים שימוש במסכים, הראו לילדים סרטים ותוכניות שמתאימים לרוח היום, ויכולים ללמד את הילדים ולא רק להסיח את דעתם. בחרו סרטים המתארים את התקופה והאירועים בצורה חווייתית שמותאמת לגיל הילדים. עולם הילדים מציע עשרות תוכניות ותכנים חינוכיים שבהם יוכלו הילדים לצפות כדי להתחבר לרוח היום (ולאפשר לכם לנוח ולצום).

יום תשעה באב הוא הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים על חורבן בית המקדש ועל חשיבותו הרבה לעם היהודי. בעזרת פעילויות יצירתיות וחווייתיות, ניתן להעביר את היום בצורה משמעותית ומעשירה, תוך חיבור לרוח הצום ולמסרים החשובים שבו. נצלו לפחות חלק קטן מהיום, לפי הכוח והיכולת כמובן, ללמידה, יצירה והתחברות למשמעות העמוקה של תשעה באב.

יש לכם רעיונות נוספים? כתבו לנו בתגובות.

[__ARTICLE_AFTER__]
תגיות:תשעה באבצום תשעה באבילדים בתשעה באב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה