פרשת ואתחנן

אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת ואתחנן

מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע  - פרשת ואתחנן, מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם

אא

"וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד" (דברים ד', ל"ט).

בפסוק זה שואל אור החיים הקדוש שתי שאלות:

1. "וידעת היום" – איזו ידיעה חדשה יש ביום זה מכל הימים?

2. "והשיבות אל לבבך" – מה היא הידיעה המיוחדת שאותה האדם צריך להשיב אל ליבו?

אור החיים הקדוש מסביר כי ייתכן שלא מדובר על אותו יום ספציפי שבו משה דיבר אליהם, אלא המילה "היום", מכוונת לעשר הערות, דברים שמעוררים את הלבבות, שכל אדם חייב לדעת על מנת להכניע את היצר.

כה דבריו: "וידעת היום. צריך לדעת מה ידיעת יום מימים, מה ישיב אל לבו? ואולי שנתכוון להערות הצריכין להכניע היצר השוכן בלב האדם".

בהמשך אור החיים הקדוש מביא את עשרת הדברים הכלולים במילה "היום". כאן נביא את הדבר השישי (מומלץ לעיין שם באריכות):

אור החיים הקדוש מצטט את דברי  הזוהר על כך שאדם צריך לעשות חשבון נפש בכל יום. התבוננות יומית, המסייעת לאדם להכניע את היצר הרע שנמצא בלבו. זהו כלי שיכול לעזור לאדם לשפר את התנהגותו.

"מארי דחושבנא" – אלה האנשים שעושים חשבון נפש יומי. בודקים את מעשיהם בכל לילה, מתבוננים במה שעשו במשך היום, ומתקנים את דרכיהם אם הם מוצאים שגיאות או חטאים. כלומר, חשבון הנפש היומימאפשר לאדם להיות מודע להתנהגותו ולפעול לשיפור מתמיד.

"על דרך אומרם ז"ל בספר הזוהר (ח"ג קעח א), וז"ל: מאן אינון מארי חושבנא? אינון דבכל לילה עבדין חושבנא בנפשייהו במה דעבדין בההוא יומא, ומתקנין ארחייהו וכו'. ע"כ".

 

חשבון נפש והתבוננות יומית

אור החיים הקדוש מסביר שאם אדם מקפיד לעשות חשבון נפש יומי, ומתמיד להתבונן במעשיו -  הוא יתחיל להרגיש את מעשיו הרעים, יחזור בתשובה על השגיאות שלו, ויתוודה על מה חטאי בעבר. לעומת זאת, אם האדם לא ירגיל את עצמו בהתבוננות יומית:

* הוא עלול להמשיך ולבצע את אותם מעשים רעים, ואף להחמיר בהם.

* כשישוב בתשובה לא יזכור את כל מעשיו הרעים שביצע בעבר, ולא יוכל להתוודות עליהם.

לכן משה רבנו מצווה אותנו "וידעת היום" - כדי שבכל יום ויום האדם ידע ויכיר את המעשים שביצע באותו יום, וזו דרכם של "מארי דחושבנא" – שעושים בכל יום חשבון נפש על מעשיהם.

וברגע שננהג כך נגיע לידי "והשבות אל לבבך" - כי נכיר במעשים הרעים, נמנע מחטאים נוספים (וגם לא נוסיף בעבירות חמורות יותר) ונחזור בתשובה אמיתית.

"והנה, אם האדם עושה כדבר הזה דבר יום ביומו, ירגיש במעשיו הרעים וישוב על השגגות, ויתודה על העבר; וזולת זה, לצד מיעוט הרגשתו בהם יתמיד עשות כהם וגדולים מהם וגם כי ישוב לא יזכור את אשר עברוהו להתוודות עליהם, ולזה צוה משה במאמר וידעת היום פירוש שבכל יום ידע מעשהו של אותו יום והוא דרך מארי דחושבנא, ובזה והשבות אל לבבך - שלא יתמיד בהם, ואין צריך לומר שלא יוסיף להרע".

הרב חיים זאיד ודורון ביטון במפגשים מרתקים, והפעם: התבוננות

מחר ההגרלה! טיול רייזרים משפחתי במתנה: הירשמו לעולם הילדים, קבלו שבוע חינם והיכנסו לכל הגרלות הקיץ >>>
תגיות:ואתחנןאור החיים הקדושדבר תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה