לומדים מוסר

הכוח לשנות גזר דין: איך פעולה קטנה יכולה לעשות את ההבדל?

הרב שלום שבדרון זצ"ל עם רעיון עמוק ויפיפה על השפעתה של מידת החסד: "גדולה כל כך מידת החסד שבכוחה לבטל גזר דין"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"ואם תאמר ותשאל במה גדולה כל כך מידת החסד שבכוחה לבטל גזר דין, הוי אומר שכשעוסק בחסד להיטיב עם הבריות, הרי שאינו חי לעצמו אלא חי עבור אחרים להיטיב עמהם.

לכן, אף אם הוא עצמו אינו זכאי שידיו ינועו ורגליו יהלכו וכד', מכל מקום, כוח הרבים בו שהרי רבים צריכים לידיו ולרגליו שייטיבו עמהם,

לכן כדאי הוא שיתנו לו כוחות הללו ויצא לחופשי בזכות הרבים שצריכים לו".

(הרב שלום שבדרון זצ"ל, "לב השלום").

 

משמעות הציטוט

הרב שלום שבדרון זצ"ל מציג רעיון עמוק ויפה על כוחה של מידת החסד ועל השפעתה על האדם ועל גזר דינו. הוא שואל: כיצד ייתכן שחסד, מעשה טוב שאנחנו עושים למען אחרים, יכול לבטל גזר דין שנגזר על האדם? תשובתו היא שמידת החסד משנה את המציאות של האדם בכך שהיא הופכת אותו ממי שחי רק לעצמו לאדם שחי למען אחרים.

כשאדם עוסק בחסד ועושה טוב עם הבריות, הוא למעשה הופך את חייו למשמעותיים יותר. הוא לא רק חי את חייו הפרטיים אלא חי גם עבור אחרים, לטובתם ולהטבתם. במובן הזה, גם אם מגיע לאדם עונש מסוים על מעשיו, כמו למשל אם נגזר עליו שהוא לא יהיה זכאי להשתמש בידיו או ברגליו, הרי בגלל העובדה שרבים זקוקים לו כדי להמשיך להיטיב עימם, הדבר עשוי לשנות את גזר דינו.

הרעיון המרכזי הוא שכאשר אדם עושה חסד, הוא הופך לחיוני בעיני הקב"ה לא רק בזכות עצמו, אלא בזכות כל אותם האנשים שמסתמכים עליו וזקוקים לו. לכן, אפילו אם במבט ראשון הוא אינו זכאי לחופש תנועה או פעולה, בזכות הרבים שצריכים לו הקב"ה נותן לו כוחות ואפשרות להמשיך לפעול.

בהסבר זה, הרב שבדרון מבקש להדגיש את הכוח העצום שיש לחסד, וכיצד מעשים טובים יכולים לא רק לעזור לאחרים אלא גם להגן על האדם עצמו ולהשפיע על גורלו לטובה. זהו חיזוק עוצמתי לעשיית טוב ולשירות למען הזולת, תוך הכרה בכך שחיים למען אחרים הם חיים שיש בהם ערך עמוק ומשמעות רבה.

 

כמה מילים על המחבר

הרב שלום מרדכי הכהן שבדרון זצ"ל, המכונה "ר' שׁוֹלֶם", נפטר לפני 26 שנים (בשנת תשנ"ח). היה דרשן ירושלמי ידוע וזכה לכינוי "המגיד הירושלמי". בצעירותו למד בישיבת חברון בחברון, ושמו התפרסם בזכות דרשותיו שנמסרו בבתי כנסת וישיבות רבות. בנוסף, היה מרבה לנסוע ולמסור שיחות חיזוק בקהילות יהודיות ברחבי העולם.

הרב שניר גואטה - חשבת על חסד ולא עשית? זה לא הלך לאיבוד

הדרך המנצחת להציל את הצעירים מציפורני הטיקטוק ולהתחבר ליהדות. אם לא אכפת לכם - אל תקליקו כאן >>>

 

תגיות:מידת החסדהציטוט היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה