כתבות מגזין

"החלום שלי להפוך את שולחן השבת לחוויה עוצמתית שאין לתאר"

החלום של עקיבא בן דוד לחולל מהפך בחוויית שולחן השבת מתחיל להתגשם: "בהתבוננות במזמורי השבת נגלה אוצרות גדולים, מנהגים, הלכות, תיעודים וסיפורים"

אא

ערב שבת. תכף השקיעה תרד לה על היקום, וכוכבים כסופים יתחילו לנצנץ מתחת לשמיים השחורים. הרחובות יתמלאו באבות ובנים, זוהרים במלבושים נאים ומאירים, צועדים בזריזות אל בית הכנסת לקבל את המלכה.

ובבית פנימה – שקט ושלווה. הסלון מואר באור יקרות, השולחן ערוך ביין, חלות וכל מיני מטעמים, ובמרכזו – זוג נרות מהבהבים וזוהרים. תיכף יגיע ראש המשפחה מלווה בשני מלאכים; או אז יפצחו יחד בני המשפחה במנגינת "שלום עליכם", ואחריה יחרזו מפיוט לפיוט, החל מ"בר יוחאי" ועד ל"כי אשמרה שבת".

 

"זו המטרה שלי"

ספר "מתיקות זמירות השבת" הוא מיזם מיוחד של עקיבא בן דוד. מאחורי בן דוד רזומה ארוך של זיכוי הרבים בערוץ הידברות: הוא ניהל את מחלקת 'שבתות בקהילה', את מיזם 'צופיה' ופרויקטים גדולים נוספים בארגון. כמו כן הוא מגיש תוכנית שבועית קבועה בשידור חי, ובמשך שנים ארוכות הגיש את מהדורת החדשות המרכזית של 'צופיה'. עם כל הפרויקטים שניהל, ועודו מנהל, מבחינתו – הספר החדש שזה עתה יצא לאור הוא חלק בלתי נפרד מזיכוי הרבים שלו. "זו האהבה שיש לי לזמירות השבת", הוא מספר בריאיון להידברות. "אלו פיוטים שכולם נכתבו על ידי גדולי המקובלים והאדמו"רים, קדושי עליון. יש בהם עומקים אדירים, והחלום שלי היה להנגיש את הרעיונות שמסתתרים בהם ולחולל מהפכה בחוויית שולחן השבת".

השלב הראשוני של בן דוד במיזם של הוצאת הספר "מתיקות זמירות השבת" היה להציג את אוסף הרעיונות שהצטברו אצלו במהלך השנים בפני מתפללי בית הכנסת השכונתי בדרשת ליל שבת. הציבור נסחף ואהב, ובן דוד העלה את הרף עם פינה קצרה ברדיו בכל יום שישי – שם הרעיון תפס תאוצה ואהדה רבה. לאחר מכן הוא המשיך בהפקה של סדרת סרטונים קצרצרים על פיוטי השבת ומה שמסתתר מאחוריהם. בסרטונים הללו הוא הציג פיוט אחר פיוט, כאשר לכל אחד מהם העניק פרשנות ייחודית וזווית ראייה עמוקה ומתוקה במיוחד.

תוך זמן קצר הפכו הסרטונים של בן דוד לוויראליים ברחבי הרשת, כשהם זוכים לעשרות אלפי צפיות ושיתופים. זה היה הרגע בו החליט לקחת צעד נוסף קדימה. הוא פנה להוצאת הספרים "צוף", בניהולו של הרב נתן פלדמן, ומסר לה קובץ מלא בחידושים ורעיונות. "הוצאת צוף עשתה עבודה מדהימה", הוא משבח. "העריכה, העימוד, העיצוב וההדפסה – הכול יצא ברמה גבוהה מאוד.

"הספר 'מתיקות זמירות השבת' מכיל עשרות פיוטים, והוא בנוי בצורה כזו שלצד כל פיוט הובאה ביוגרפיה קצרצרה של המחבר שלו, וכמובן רעיון או שניים על הפיוט עצמו. זהו תהליך מורכב שלקח לי זמן רב להוציא אותו לפועל. במשך יותר משנה אספתי וליקטתי חומרים מתוך ספרים עתיקים שמצאתי ואגרתי במהלך השנים, וישנם לא מעט רעיונות שנאמרו לי על ידי מאזינים שנחשפו לשידורים ברדיו והתלהבו מהיוזמה".

קיבלת כבר תגובות מקוראים?

"בלי סוף. התגובות המרגשות ביותר הן של קוראים שעוצרים אותי ברחוב ואומרים לי שהספר שינה להם את שולחן השבת. שהספר הופך את שולחן השבת שלהם לחווייתי יותר, למעניין יותר. וזו המטרה שלי. מה שמרגש אותי זו העובדה ששולחן השבת של עם ישראל נהפך למתוק יותר".

 

"חוויה שיהיה קשה להיפרד ממנה"

את החיבור שלו לזמירות השבת זוקף בן דוד לזכותו של סבו, הרב אליעזר בן דוד זצ"ל. "שולחן השבת עם סבא היה חוויה כל כך עוצמתית שלא ניתן לתאר אותה במילים", הוא נזכר בשנות הילדות שלו. "ביתו הצנוע היה מואר באור יקרות, נרות השבת דולקים במרכז הסלון, וסבא היה יושב בראש השולחן כשכולנו מקיפים אותו מכל הצדדים. הוא היה פותח בפיוט, וסוחף את כולנו יחד אתו. היינו צוללים בשירה ופיוטים אל תוך הלילה".

הרב אליעזר בן דוד זצ"ל היה מגדולי המחזירים בתשובה בדור האחרון. ככלל, הנהגתו התאפיינה בדרך של קירוב רחוקים באהבה ובלבביות, וכך למעשה הנהיג גם בשולחן השבת. "כשתלמידים היו שואלים אותו כיצד יצליחו לגרום לילדיהם לשבת איתם סביב השולחן, סבא היה עונה להם שאף פעם אסור להכריח את הילדים לשבת בכוח, כי אז התוצאה שתתקבל תהיה הפוכה לחלוטין", מספר בן דוד.

הפתרון שהציע הרב בן דוד זצ"ל לשולחן השבת היה פתרון יצירתי שהעביר מסר עמוק מאין כמוהו. "הוא הסביר לתלמידים שהעומק שמסתתר מאחורי חלוקת האגוזים לילדים בליל הסדר הוא שכשהילד מרוכז במשהו – סיכויי הקליטה שלו גדלים יותר. כאשר תיתן לילד שלך אגוז והוא יהיה מרוכז במשחק אתו או בפיצוח שלו, זה הזמן הטוב ביותר לקיים בו את ציווי חז"ל 'והגדת לבנך'. כשהילד מרוכז, הראש שלו פתוח לקלוט ולהבין. אותו דבר בשולחן שבת: אל תשכנעו את הילדים בכוח לשבת סביב השולחן, אלא להיפך. תנו להם לשחק איפה שהם רוצים, ובזמן הזה, כשהם משחקים ומרוכזים במשחק שלהם – תשיר שירי שבת. זה ייקלט אצלם הרבה יותר מאשר אם תכריח אותם לשבת איתך יחד סביב השולחן".

מה המסר שלך לסיום?

"אם נעצור לרגע וננסה להבין את העומק שמסתתר בזמירות השבת, שולחן השבת שלנו ייראה אחרת לגמרי. הספר 'מתיקות זמירות השבת' ייקח את המשפחה כולה לחוויה מרוממת ומתוקה, שיהיה קשה להיפרד ממנה".

לרכישת הספר "מתיקות זמירות השבת" הקליקו כאן

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:שבתפיוטים לשבתעקיבא בן דוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה