הלכה ומצוות

קנה רכב של חברה ירודה – לגלות או לשתוק?

ידעתי שלמכוניות של החברה הזו יש תקלות רבות, והן מגיעות לעתים קרובות במוסכים. האם כדאי לומר לידידי את האמת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סיפור המקרה

"קניתי מכונית!", הודיע לי דוד ידידי לפני מספר ימים, לאחר שחזרתי מחו"ל. "סוף סוף! מזל טוב!", שמחתי בשמחתו. במשך תקופה ארוכה חיפש דוד רכב שיתאים לצרכיו ולתקציבו. כיוון שיש לי ניסיון וידע בענייני מכוניות, נהג הוא להתייעץ איתי על כל הצעה לקניית רכב. בדקנו יחד מכוניות רבות, ולא מצאנו כזו שתתאים עבורו. כעת הוא ביצע סוף סוף את הקנייה, בדיוק כשלא הייתי בארץ. "היה לי חבל מאוד שלא יכולתי להתייעץ איתך, אך לא רציתי להפסיד את ההזדמנות. המחיר של המכונית התאים לי, והיא בגודל הרצוי ובמצב מצוין. בוא תראה אותה!", אמר לי בהתלהבות. מיד כשהבטתי בה, הציפה אותי האכזבה. היא הייתה שייכת לחברה מסוימת. ידעתי שלמכוניות של החברה הזו יש תקלות רבות, והן מגיעות לעתים קרובות במוסכים. האם כדאי לומר לידידי את האמת? מה דעתכם?

 

תשובה

חז"ל דרשו כי צריך להשתדל לשבח ככל האפשר אפילו מקח הנראה רע: "כיצד מרקדין לפני הכלה? בית שמאי אומרים: כלה כמות שהיא, ובית הלל אומרים: כלה נאה וחסודה. אמרו להן בית שמאי לבית הלל: לדבריכם, אפילו חיגרת או סומא יאמרו לה כלה נאה וחסודה? והתורה אמרה (שמות כ"ג) מדבר שקר תרחק! אמרו להן בית הלל לבית שמאי: הרי לקח מקח רע מן השוק ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו? הוי אומר ישבחנו בעיניו" (גמרא כתובות יז ע"א, מסכת דרך ארץ פרק שישי).

האדמו"ר מסטריקוב היה אומר לחסידיו: מה שאמרו חכמים "הקונה מקח מן השוק ישבחנו בעיניו", אין הכוונה שיוציא דבר שקר מפיו, אלא בעין טובה יכולים באמת לשבחו. דהיינו, לכל דבר בעולם יש צדדים חיוביים אשר אפשר להדגיש ולשבח, ואין זה בכלל שקר. אדם בעל מידת עין טובה יודע לשמוח ולמצוא את הטוב שיש אצל האחרים.

רבי מאיר חדש זצ"ל היה מסביר את הגמרא באופן אחר. גם אם המקח לא נראה טוב לעיני האדם המתבונן, הוא צריך לשבח מצד העובדה שהמקח מוצא חן בעיני השני, ואם טוב לשני, צריך להרגיש שטוב גם לו.

חשוב גם לברר את המציאות. האם יש תועלת בידיעת החסרונות או לא. יתכן שדוד עוד יכול לבטל את העסקה, ואולי ירצה לעשות זאת אם ידע את החסרונות. גם אם לא, יתכן שידיעת החסרונות תהיה לו תועלת, כגון שיסע בזהירות ויקפיד יותר על תחזוקת המכונית. אולם כאשר אין צורך בהדגשת החסרונות, יש לשבח את הזולת ולגרום לו אושר בכך.

 

תרגיל שבועי למשפחה

נסו לראות את הצלחת הזולת בעין טובה וחיובית.

 

מתוך הספר "חובת האדם בעולמו - סוגיות במוסר ובמידות לכל המשפחה". לרכישת ספרי הסדרה היכנסו להידברות שופס או חייגו 073-222-1250

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:דילמה מוסריתרכב ישן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה